• Anonym (Orolig)

    Föräldrapenning för förälder som aldrig arbetare i Sverige?

    Hej!

    Jag och min man väntar barn och är för tillfället i v. 12. Jag är arbetande så kommer att ta ut heltidsföräldrapenning på sjukpenningsnivå så långt det går, men min make är ny i Sverige då han kommit hit för att studera och har aldrig haft ett arbete i Sverige. Får han endast föräldrapenning på lägstanivå då? Hur fungerar det då med om man vill ge bort dagar till mamman? Gäller samma regler som för föräldraledighet på sjukpenningsnivå?

    Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter och kunskap :) är förstagångsförälder och inte så insatt.

  • Svar på tråden Föräldrapenning för förälder som aldrig arbetare i Sverige?
  • Mascaraklumpar

    För oss startade FSK en utredning om huruvida min man var socialförsäkrad här, när vi ansökte om föräldrapenning. Utredningen tog drygt 8 månader, och under tiden som den pågick var hälften av våra föräldradagar frysta och vi fick inte heller något barnbidrag eller bostadsbidrag (trots att jag är svensk och var berättigad till bidragen i vilket fall). Efter att utredningen var klar och de kommit fram till att han var försäkrad här var han berättigad till allting på exakt samma villkor som alla andra.

    Mitt tips är att inte vänta till barnet är fött utan att ta kontakt med FSK redan nu för att se vad som gäller i just ert fall. 

  • Studentpappa

    Får han något annat än lägstanivån är det ju rätt sjukt med tanke på att han inte arbetat här. Har han inte medborgarskap förstår jag inte varför han ska få något öht.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • AndreaBD
    Studentpappa skrev 2018-03-17 19:33:01 följande:

    Får han något annat än lägstanivån är det ju rätt sjukt med tanke på att han inte arbetat här. Har han inte medborgarskap förstår jag inte varför han ska få något öht.


    Det är en konstig attityd. Jag har inte heller medborgarskap och har fått föräldrarpenning för tre barn här i Sverige. Och jag har jobbat i många år också. Vad  har det med medborgarskap att göra?

    Sedan är det ju också så här: Man ska inte få dubbelt, så man måste ju bestämma om en person ska få i det landet där de bor, eller i det landet där de kommer ifrån. Ibland finns det ju faktiskt föräldrapenning i båda länderna. Så var det i mitt fall. Och då är det ju ganska vettigt att man får det där man bor nu.
  • AndreaBD

    Vad jag minns från mitt första barn, då jag också var ny i Sverige och inte hade jobbat (mycket) här ännu, så får man "minstbeloppet". Jag vet inte vad det heter numera. Jag vet dock inte hur det är numera, det är så många år sedan.  Och om man kan lämna det till den andra föräldern, som eventuellt skulle få större belopp - jag kan bara tänka mig att det måste vara som annars också, dvs. ett visst antal dagar är öronmärkta för mamman och andra för pappan. Allt utöver det kan man välja fritt om mamma eller pappa ska ha dessa dagar.  Det brukar stå på försäkringskassans hemsida.

  • Anonym (Asyl)

    Asylsökande får ej någon fp..

    Jag som sambo med en asylsökande får alla dagar etc själv

  • AndreaBD
    Anonym (Asyl) skrev 2018-03-17 21:18:52 följande:

    Asylsökande får ej någon fp..

    Jag som sambo med en asylsökande får alla dagar etc själv


    Men han verkar ju inte vara asylsökande. TS skriver ju att han kom hit för att studera.
  • Anonym (mm)
    Mascaraklumpar skrev 2018-03-17 19:24:38 följande:

    För oss startade FSK en utredning om huruvida min man var socialförsäkrad här, när vi ansökte om föräldrapenning. Utredningen tog drygt 8 månader, och under tiden som den pågick var hälften av våra föräldradagar frysta och vi fick inte heller något barnbidrag eller bostadsbidrag (trots att jag är svensk och var berättigad till bidragen i vilket fall). Efter att utredningen var klar och de kommit fram till att han var försäkrad här var han berättigad till allting på exakt samma villkor som alla andra.

    Mitt tips är att inte vänta till barnet är fött utan att ta kontakt med FSK redan nu för att se vad som gäller i just ert fall. 


    Fick ni bidragen retroaktivt?
Svar på tråden Föräldrapenning för förälder som aldrig arbetare i Sverige?