• Anonym (Konstnär)

    En transman kan ju ändå inte vara pappa på riktigt till sin frus barn...?

    Regeringen vill, om jag förstått saken rätt, att gifta transmän (gift med en kvinna) inte automatiskt ska räknas som far till ett barn som frun föder.
    Alltså så som det görs då både man och hustru är födda till sitt kön, så kallad CIS.

    Varför skulle detta vara något uppseendeväckande?
    Denna transman kan ju omöjligt vara biologisk far och bör då, som kvinnor gifta med den födande, ansöka om närståendeadoption.

    Vad finns det att uppröras över egentligen, förutom eventuellt kränkthetskänslor???

    Sedan funderar jag vidare, vad händer om två gifta kvinnor där den ena är oopererad transkvinna får ett gemensamt barn?
    Denna transkvinna kan ju faktiskt vara biologisk far till barnet... 

    Min källa är rätt torftig men jag länkar den ändå.

    www.qx.se/samhalle/159897/regeringens-lagforslag-ar-ett-steg-bakat-for-transforaldrar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-17 18:18
    Är bara intresserad av att diskutera själva frågan.
    Kommentarer likt #1 kommer inte att besvaras hädanefter.

  • Svar på tråden En transman kan ju ändå inte vara pappa på riktigt till sin frus barn...?
  • Anonym (.)

    Du erkänner själv att din källa är väldigt torftig, istället för att lägga så mycket energi på en sådan här tråd och sitta och fundera över en torftig källa, är det inte mer vett i ett lägga den energin på att verkligen kolla på så att det verkligen stämmer? 

  • Anonym (Konstnär)
    Anonym (.) skrev 2018-03-17 18:15:06 följande:

    Du erkänner själv att din källa är väldigt torftig, istället för att lägga så mycket energi på en sådan här tråd och sitta och fundera över en torftig källa, är det inte mer vett i ett lägga den energin på att verkligen kolla på så att det verkligen stämmer? 


    Jag lade fem minuters "jobb" på att skriva min ts, skulle inte kalla det för mycket energi.
    Skulle inte tro att QX hittar på detta, har fått för mig att se ska vara seriösa.
    Har även sett en diskussion om detta i ett annat forum.

    Vill du motbevisa detta så var så god, be my guest.

    I övrigt, säg gärna vad du anser om själva frågeställningen.
  • Anonym (-)

    Jag tycker att hela grejen med äktenskap och faderskapspresumption är föråldrad. Önskar att man kunde skrota hela systemet och införa något som är relevant i en tidsålder där kvinnor och barn inte är beroende av att ha en man i sitt liv för att ha social status och trygg ekonomi.

  • Panke

    Det orimliga i sammanhanget är väl att det är skillnad på gifta och gifta. Dvs att om två kvinnor är gifta måste den som inte föder adoptera. Om vi nu ska ha det så att barn som föds av ngn som är gift så blir maken/makan automatiskt förälder, då ska det vara så för ALLA.

    Ang biologiskt ursprung kan man lösa det på andra sätt. Man kan t ex få fylla i ett papper om biologiskt ursprung.

  • Anonym (Konstnär)
    Anonym (-) skrev 2018-03-17 18:20:18 följande:

    Jag tycker att hela grejen med äktenskap och faderskapspresumption är föråldrad. Önskar att man kunde skrota hela systemet och införa något som är relevant i en tidsålder där kvinnor och barn inte är beroende av att ha en man i sitt liv för att ha social status och trygg ekonomi.


    Jag håller inte med. Det finns alltid två föräldrar till ett barn, oavsett hur det avlades.
    Även vid donation finns det en man som är biologisk far även om han slipper ansvaret. Jag tycker det är fel att inseminera singelkvinnor för övrigt.

    Jag tycker att alla barn förtjänar en far och en mor, jag är medveten om att många anser det gammalmodigt då det nu för tiden finns barn med "två mammor" eller "två pappor". Men det är ändå min åsikt.

    Ett barn förtjänar att veta sitt ursprung.
  • Anonym (Konstnär)
    Panke skrev 2018-03-17 18:22:00 följande:

    Det orimliga i sammanhanget är väl att det är skillnad på gifta och gifta. Dvs att om två kvinnor är gifta måste den som inte föder adoptera. Om vi nu ska ha det så att barn som föds av ngn som är gift så blir maken/makan automatiskt förälder, då ska det vara så för ALLA.

    Ang biologiskt ursprung kan man lösa det på andra sätt. Man kan t ex få fylla i ett papper om biologiskt ursprung.


    Det ÄR skillnad på gifta och gifta, därför måste det även vara det då barn föds!
    Två kvinnor kan inte få gemensamma barn, rent biologiskt.

    Ditt förslag om ett papper om biologiskt ursprung, samt din åsikt om att en ickefödande kvinna per automatik ska bli juridisk mamma är för mig ett chanstagande med barnens liv, framtid och psykiska hälsa för att tillgodogöra de vuxnas önskemål.
    Det måste ändå vara värre för ett barn att förnekas sitt ursprung än för en lesbisk kvinna att inte per automatik bli förälder åt sin kvinnas barn.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstnär) skrev 2018-03-17 18:40:03 följande:
    Jag håller inte med. Det finns alltid två föräldrar till ett barn, oavsett hur det avlades. Även vid donation finns det en man som är biologisk far även om han slipper ansvaret. Jag tycker det är fel att inseminera singelkvinnor för övrigt. Jag tycker att alla barn förtjänar en far och en mor, jag är medveten om att många anser det gammalmodigt då det nu för tiden finns barn med "två mammor" eller "två pappor". Men det är ändå min åsikt. Ett barn förtjänar att veta sitt ursprung.

    Ja, barn förtjänar att få veta sitt ursprung. Därför är det fel att myndigheterna antar att en man är pappa bara för att han råkar vara gift med mamman.
  • Tow2Mater

    Jag skulle förespråka obligatoriskt DNA test for alla, gifta om ogifta, innan fader- och moderskap fastställs. Betala den kostnaden med en månads mindre fl-ledighet, det tjänar absolut alla barn mera på.

  • Anonym (Konstnär)
    Anonym (-) skrev 2018-03-17 18:54:03 följande:

    Ja, barn förtjänar att få veta sitt ursprung. Därför är det fel att myndigheterna antar att en man är pappa bara för att han råkar vara gift med mamman.
    Det har du rätt i, jag säger inte emot i den frågan.
    Visserligen är nog sannolikheten hög, sannolikheten att en transman är pappan är däremot noll.

    Att införa obligatoriskt faderskapstest vore nog kostsamt?
    Tow2Mater skrev 2018-03-17 19:00:26 följande:

    Jag skulle förespråka obligatoriskt DNA test for alla, gifta om ogifta, innan fader- och moderskap fastställs. Betala den kostnaden med en månads mindre fl-ledighet, det tjänar absolut alla barn mera på.



    Du har en poäng i detta faktiskt. Tummen upp på detta! 
  • Anonym (12345)
    Tow2Mater skrev 2018-03-17 19:00:26 följande:

    Jag skulle förespråka obligatoriskt DNA test for alla, gifta om ogifta, innan fader- och moderskap fastställs. Betala den kostnaden med en månads mindre fl-ledighet, det tjänar absolut alla barn mera på.


    Håller med. 
    Sen hade ju polisen fått det lättare också :D
  • Tow2Mater
    Anonym (12345) skrev 2018-03-17 21:41:32 följande:
    Håller med. 
    Sen hade ju polisen fått det lättare också :D
    Det är ju en helt annan fråga - att dela register, och om DNA ens ska sparas i register efter fader/moderskap fastställts kan ju diskuteras ur t ex det perspektivet.
  • EmberEyes

    Om ett hetero cis-par använder sig av spermadonation eller äggdonation, räknas paret som föräldrar till barnet då per automatik? Eller måste den parten som inte delat med sig av sitt genetiska material adoptera avkomman? Räknas donatorn av barnets arvsmassa som barnets biologiska och juridiska förälder?

    Reglerna bör ju vara samma för trans-individer som för cis-individer, för homo-par och hetero-par. Allt annat är diskriminering.

  • Anonym (inte cis)
    EmberEyes skrev 2018-03-17 22:57:18 följande:

    Om ett hetero cis-par använder sig av spermadonation eller äggdonation, räknas paret som föräldrar till barnet då per automatik? Eller måste den parten som inte delat med sig av sitt genetiska material adoptera avkomman? Räknas donatorn av barnets arvsmassa som barnets biologiska och juridiska förälder?

    Reglerna bör ju vara samma för trans-individer som för cis-individer, för homo-par och hetero-par. Allt annat är diskriminering.


    Om de är gifta så räknas paret automatiskt som föräldrar till barnet även om den ena eller för all del båda inte delar gener med barnet. Donatorer räknas aldrig som juridiska föräldrar.
  • Tow2Mater
    Anonym (inte cis) skrev 2018-03-17 23:07:45 följande:
    Donatorer räknas aldrig som juridiska föräldrar.
    Beror pa åhur det sker;

    "...spermadonation som sker över nätet. Krångliga regler, hårda krav och väntetider för att få inseminera sig inom den offentliga vården, har gjort att det växt fram en oreglerad marknad för spermadonationer på svenska internetsajter. Men till skillnad från donation och insemination på svenska sjukhus är det lite mer laglöst land på nätet. Här får du nöja dig med virtuella hanskakningar på att mamman inte kommer kräva donatorn på underhållsbidrag. Och du får lita på att den främling som gett dig sina gener inte dyker om upp tio år och kräver att få vara pappa."
  • Anonym (Klurigt)
    Panke skrev 2018-03-17 18:22:00 följande:

    Det orimliga i sammanhanget är väl att det är skillnad på gifta och gifta. Dvs att om två kvinnor är gifta måste den som inte föder adoptera. Om vi nu ska ha det så att barn som föds av ngn som är gift så blir maken/makan automatiskt förälder, då ska det vara så för ALLA.

    Ang biologiskt ursprung kan man lösa det på andra sätt. Man kan t ex få fylla i ett papper om biologiskt ursprung.


    I ett äktenskap kan en kvinna faktiskt bli gravid uta partnerns samtycke och inblandning. Varför ska partnern behöva ta ett minst 18 årigt ansvar för ett barn som inte är dennes? Faderskapsprov till alla skulle lösa problemet.
  • Panke

    Om man är gift är man rimligtvis medveten om vad det innebär för en juridiskt. Ingår man omfattande kontrakt med folk utanatt veta vad de innehåller... tja.

  • Anonym (Konstnär)
    EmberEyes skrev 2018-03-17 22:57:18 följande:

    Om ett hetero cis-par använder sig av spermadonation eller äggdonation, räknas paret som föräldrar till barnet då per automatik? Eller måste den parten som inte delat med sig av sitt genetiska material adoptera avkomman? Räknas donatorn av barnets arvsmassa som barnets biologiska och juridiska förälder?

    Reglerna bör ju vara samma för trans-individer som för cis-individer, för homo-par och hetero-par. Allt annat är diskriminering.


    Vi donation ligger korten på bordet från start, den bristande parten vet att denne inte är biologisk förälder till barnet. Hur det går till rent juridiskt har jag inte en aning om.
    Däremot räknas donatorn inte in juridiskt på något sätt, inte om proceduren görs inom vården.
    Är den en runkpåse från en kompis är det såklart annorlunda.

    Reglerna behöver inte vara samma för transpersoner som för cis. Med den enkla anledningen att ett hetero-cis-par på egen hand (oftast) klarar att skapa sin egen avkomma. En transperson kan inte föröka sig som sitt... (vad säger man) upplevda kön. 
  • Panke
    Anonym (Konstnär) skrev 2018-03-18 11:05:07 följande:

    Vi donation ligger korten på bordet från start, den bristande parten vet att denne inte är biologisk förälder till barnet. Hur det går till rent juridiskt har jag inte en aning om.

    Däremot räknas donatorn inte in juridiskt på något sätt, inte om proceduren görs inom vården.

    Är den en runkpåse från en kompis är det såklart annorlunda.

    Reglerna behöver inte vara samma för transpersoner som för cis. Med den enkla anledningen att ett hetero-cis-par på egen hand (oftast) klarar att skapa sin egen avkomma. En transperson kan inte föröka sig som sitt... (vad säger man) upplevda kön. 


    Ja, justdet, du har ingenaning.

    Vid donation till ett gift heteropar anses båda som föräldrar per automatik pga att de är gifta.

    Vid donation till ett gift lesbiskt par blir donatorn far tills en närståendeadoption genomförts och har alltså möjlighet att kräva vårdnad etc. det kan dröja många månader innan barnet har sina två juridiska föräldrar. Detta innebär ett bristande skydd för dessa barn jämfört med barn i heteroäktenskap.
  • Anonym (Konstnär)
    Panke skrev 2018-03-18 13:51:55 följande:
    Ja, justdet, du har ingenaning.

    Vid donation till ett gift heteropar anses båda som föräldrar per automatik pga att de är gifta.

    Vid donation till ett gift lesbiskt par blir donatorn far tills en närståendeadoption genomförts och har alltså möjlighet att kräva vårdnad etc. det kan dröja många månader innan barnet har sina två juridiska föräldrar. Detta innebär ett bristande skydd för dessa barn jämfört med barn i heteroäktenskap.
    Nej, jag har ingen aning om hur det går till när man får barn via donation. Var det fel av mig att erkänna det? Borde jag spelat viktigpetter istället?

    Blir verkligen donatorn juridisk far tills den andra kvinnan adopterat? Det tror jag faktiskt inte. Vilken man skulle donera spermier då? Ja, såvida det inte är privat donation då.
Svar på tråden En transman kan ju ändå inte vara pappa på riktigt till sin frus barn...?