• Anonym (Kluven)

    Sambons exflickvän har dött

    Idag fick min sambo veta att hans förra flickvän har dött. En av sambons vänner ringde och meddelade detta. Det tog slut mellan dom för fyra år sedan och förhållandet var inte tipp topp om jag uppfattat det rätt. Det var mycket bråk och otrohet från hennes sida. Precis innan det tog slut låg hon med en av sambons bästa vänner. Det har varit mycket prat om henne bland hans vänner när jag varit med och jag har tyckt att det varit irriterande och jobbigt, ingen har gillat henne särskilt mycket heller så då förstår jag verkligen inte varför man lägger ner tid på att prata om henne, dock har det lugnat sig senaste tiden för att jag sagt ifrån.

    Jag måste ändå erkänna att jag blev lite förvånad över samtalet idag. Jag känner rent spontant att VARFÖR behöver vi veta att hon dött? Det var fyra år sen det tog slut som sagt och hon var ett svin mot min sambo men ändå så verkar hon finnas med i bilden på ett eller annat sätt. Fler samtal lär komma. Jag känner mig känslokall som inte bryr mig om hennes bortgång. Min sambo är inte ledsen men han är lite chockad men bryr sig inte nämnvärt. Jag har sagt att han kan prata med mig om han vill det, jag lyssnar och finns. Men jag blir ändå irriterad över samtalet. Han har mig och sin dotter nu, en ny familj. Innan kompisen la på så sa han att sambon ska ringa om det är något. Ungefär som att detta skulle dra ner honom i ett svart hål av sorg. Jag känner mig dum när jag skriver detta men det är så jag känner.

    Jag hade inte brytt mig särskilt mycket om mitt ex sen flera år tillbaka hade dött. Chockad, ja. Ledsen? Nej. Informationen hade kvittat. Nu kommer detta bli ett samtalsämne och alla kommer prata med min sambo om det som hänt och jag är så TRÖTT på att höra saker om henne. Men vill finnas för min sambo.

    Inga påhopp tack!! Hur ska jag bete mig? Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Sambons exflickvän har dött
  • Tow2Mater

    Han kan ju vilja gå på begravningen. Tills den av över ska du bara hålla god min och låta alla prata om de vill. Klart man vill veta om ifall ex och bekanta har dött, vilken konstig inställning att tycka att din sambo inte behöver veta om att hon dött.

  • klyban

    Hade inte gjort nått, ja, inte innan det gått och blivit ett problem.
    Och du har begravningen kvar, sen om det ter sig konstigt och dyker upp som en fråga efter den.
    Då kan man diskutera detta.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Kluven)
    Tow2Mater skrev 2018-03-17 18:25:46 följande:

    Han kan ju vilja gå på begravningen. Tills den av över ska du bara hålla god min och låta alla prata om de vill. Klart man vill veta om ifall ex och bekanta har dött, vilken konstig inställning att tycka att din sambo inte behöver veta om att hon dött.


    Jag personligen hade inte brytt mig om mitt ex som behandlat mig som ett svin och dessutom varit otrogen hade dött. Den informationen hade inte varit till någon nytta.
  • Anonym (Kluven)
    klyban skrev 2018-03-17 18:26:32 följande:

    Hade inte gjort nått, ja, inte innan det gått och blivit ett problem.

    Och du har begravningen kvar, sen om det ter sig konstigt och dyker upp som en fråga efter den.

    Då kan man diskutera detta.


    Jag vet inte om han ska gå på begravningen, det tror jag knappast han vill. Hennes familj gillade inte honom.

    Hur menar du om det ter sig konstigt efteråt?
  • Tecum

    Du känner dig dum skriver du. Så bra, självinsikt är aldrig fel!

    För i detta fall är du dum och okänslig helt i onödan. Klart att han bör få veta innan han läser det i tidningen, det är trots allt någon som han har ett förflutet med. Kunde lika gärna varit en gammal vän, hade det också varit fel? Han är chockad men inte ledsen, precis som du skulle känna om ditt ex avlidit. Så vad är problemet?

    Slut på påhoppen! Jag tycker att du ska bete dig som du skriver att du gör, finnas där om han vill tala om det som varit. För övrigt släpper du allt, bry dig inte, ligg lågt. Hans bekanta kommer att tala om henne i några dar, som brukligt när någon tämligen ung dör oväntat. Bry dig inte, det går snabbt över, hon glöms och du slipper höra om henne mer.

  • FuckGoggleAskMe

    Varför behöver du fundera ut hur du ska betee dig? Förväntar du dig några underliga situationer som behövs förberedas? En ex-fästman till mig dog. Jag ogillade honom verkligen efter jag lämnat honom, men när han dog ett antal år senare tyckte jag bara synd om hans barn och skrev till änkan och beklagade sorgen (hade väl tidigare trott att jag skulle typ dansa på hans grav, men när det verkligen händer funkar det tydligen inte så).

  • klyban
    Anonym (Kluven) skrev 2018-03-17 18:29:04 följande:
    Jag vet inte om han ska gå på begravningen, det tror jag knappast han vill. Hennes familj gillade inte honom.

    Hur menar du om det ter sig konstigt efteråt?

    Överdriven sorg och ältande.


    hur många meter var det?
  • Jemp

    Jag hade definitivt velat veta om mitt ex dött och förmodligen sörjt också, i någon form.

    I din sits? Håll tyst om din inställning, säg att du finns om han vill prata men lämna lite mer utrymme (jämfört med vad det lätt blir med småbarn...) För egentid etc tänker jag.

  • Anonym (mmm)

    Din reaktion är lite överdriven. Det är väl inte alls konstigt att man meddelar att en gemensam bekant/vän har dött? Även om han inte bryr sig hade det väl varit konstigt om hela vänkretsen visste, men inte han?

    Att du blir irriterad är en märklig reaktion, tycker jag. Människan är för sjutton död! 

  • Dennadagdettaårdennastund

    Riktigt osmakligt inlägg TS!!

    Hur kan man ens tänka på sig själv i en sån här situation? Hon har dött och det är fruktansvärt oavsett vem hon är, jätte jätte hemskt. Hur kan du vara så svartsjuk på någon som förlorat sitt liv! Självklart reagerar en normalt funtad människa om ena x går bort, även om hon var svinig. Det känns väl ändå, sen att du hela tiden vill övertyga om att han inte bryr sig alls tyder mer på att han inte får känna nåt för dig. Du verkar helt känslokall, undersök vad som är för fel på dig själv istället för att leta fel på henne som inte ens lever. Visa respekt!!

Svar på tråden Sambons exflickvän har dött