• modsey

    Ledigt från skolan åk 4, 2-'3 veckor

    Kikar på resor och väljer lite mellan att åka innan jul och då komma hem säg den 23 december alternativt åka den 25 december. Finns för och nackdelar med både förslagen men nummer ett kräver mer ledigt från skolan till barnen. Hur strikta är de på era skolor med ledigheter i fen åldersklassen?

  • Svar på tråden Ledigt från skolan åk 4, 2-'3 veckor
  • aerial

    På skolan jag jobbar så får klassföreståndare godkänna 5 lediga dagar per läsår, rektorn kan godkänns upp till 10 dagar.

  • Aniiee

    Erfarenheterna (sekundära) jag har är att de är sabla strikta, MEN oftast är de MER flexibla i slutet av en termin i anslutning till ett lov, fast bara om ansökan om ledighet kommer in ganska sent. Det är oftast absolut ingen mening att anöka om den ledigheten nu på måndag, så att säga, för det blir avslag direkt, men om du å andra sidan lämnar in en ansökan i slutet av November och ditt barn ligger bra till i skolan så är chansen större att du får ett ja. Avslag eller beviljad handlar ju ofta om hur eleven ligger till och hur det går.  Några undantag finns så klart, personliga skäl osv, men jag menar rena nöjesresor.

    Tyvärr......

    Är min erfarenhet från främst mina syskonbarns skolor.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • modsey
    aerial skrev 2018-03-17 20:44:30 följande:

    På skolan jag jobbar så får klassföreståndare godkänna 5 lediga dagar per läsår, rektorn kan godkänns upp till 10 dagar.


    Och över det? Är det helt kört ellet?
    Aniiee skrev 2018-03-17 20:47:48 följande:

    Erfarenheterna (sekundära) jag har är att de är sabla strikta, MEN oftast är de MER flexibla i slutet av en termin i anslutning till ett lov, fast bara om ansökan om ledighet kommer in ganska sent. Det är oftast absolut ingen mening att anöka om den ledigheten nu på måndag, så att säga, för det blir avslag direkt, men om du å andra sidan lämnar in en ansökan i slutet av November och ditt barn ligger bra till i skolan så är chansen större att du får ett ja. Avslag eller beviljad handlar ju ofta om hur eleven ligger till och hur det går.  Några undantag finns så klart, personliga skäl osv, men jag menar rena nöjesresor.

    Tyvärr......

    Är min erfarenhet från främst mina syskonbarns skolor.


    Hm tänkte tvärtom att ansöka i god tid för att kunna planera bra. Men du kan nog ha rätt om att det är softare innan jullovet. Mycket lucia. Julfika och sånt
  • modsey
    nevermind skrev 2018-03-17 22:04:58 följande:

    Men varför åker ni inte på lovet?


    Flera skäl. Dels att barnen inte vill fira julafton borta.
  • modsey

    Ingen mer som fått ledigt 2-3 veckor i åk 4? Inga nationella prov då heller tror jag?

  • Tonårsmamman1
    modsey skrev 2018-03-17 22:12:29 följande:
    Flera skäl. Dels att barnen inte vill fira julafton borta.
    Fast julafton är den 24:e. Ni skulle ju åka den 25:e.
  • modsey
    Tonårsmamman1 skrev 2018-03-18 17:13:48 följande:

    Fast julafton är den 24:e. Ni skulle ju åka den 25:e.


    Det var två förslag i min ts
  • modsey
    Tonårsmamman1 skrev 2018-03-18 17:42:29 följande:

    Och? Varför inte välja det?


    Av skäl med släken kanske det inte fungerar samt ett mer av privat karaktär
Svar på tråden Ledigt från skolan åk 4, 2-'3 veckor