• Puffan
    Äldre 17 Mar 20:08
    6859 visningar
    3 svar
    3
    6859

    Demens

    Hej! Min gamla farmor som fyller 96 i år börjar visa tecken på demens. Hon har alltid varit skärpt, aldrig sjuk och har fortfarande ett hästminne när det gäller gamla tider. Det vi reflekterar över är att hon säger att i första hand min dotter som är 21 är hemma hos henne och "fixar". Städar i lådor etc. Ofta kommer saker "bort" och räkningar och betalningsorder försvinner ibland. Sånt här vi fixat med autogiro så det funkar.

    Vi är 2 barnbarn som hjälps åt med att åka med henne till affären etc. Vi träffar henne minst en gång i veckan och utöver det lite telefonsamtal. Hon är pigg för övrigt och har ingen hemtjänst.

    Nu undrar jag om ngn har erfarenheter att dela med sig av. Det är svårt att veta hur man ska bemöta. Här ni tips på ngt bra terapihjälpmedel som kan hjälpa vid plockighet?

  • Svar på tråden Demens
  • Äldre 17 Mar 20:47
    #1

    Lyssna och bemöt henne. Även om hon är förvirrad så är det hennes sanning just då.

    Be att hon ringer dig när dotter är där och fixar "så du kan tala dotter rätt" så inget försvinner ;)

    Men annars är ju 96 faktiskt en försvarbar ålder att börja bli glömsk utan att det ska vara demens.

  • Äldre 17 Mar 21:20
    #2

    Vissa mediciner och/eller vanliga infektioner som vi kan ge dememssymptom hos äldre fast de inte är dementa. Det är ovanligt att bli det om man varit klar i huvudet så länge som henne.

  • Puffan
    Äldre 17 Mar 21:33
    #3

    Vi har varit på vc och gjort hälsokontroll. Hon har värden jag avundas????så inga infektioner. Hon äter endast en ganska låg dos blodtrycksmedicin.

    Jag har märkt under ca 5 år att hon frågar om ganska mycket men som sagt, ganska normalt när man blir så gammal. Min pappa och enda barnet dog för 1 1/2 år sedan i cancer efter bara 4 månaders sjukdom. Tror det blev värre efter det. Jag har läst att plockighet är ganska vanligt bland äldre damer så jag tänkte man kunde hitta på något sätt att stimulera detta utan att plocka runt i lägenheten. Hon har även börjat plocka bort lite tapet på en vägg. Det började med ett litet släpp och sen "förstår"hon inte hur det kan gå sönder.

    Vi avfärdar det mesta med att det är en gammal lägenhet för det är det. Ett problem är ju oxå att alla vänner är döda och hon har aldrig haft något större intresse för pro eller liknande.

Svar på tråden Demens