• Anonym (pinsamt)

    Är det normalt med bollar i brösten?

    Hej.

    Jag e 15 och vågar inte fråga den här frågan till min mamma eller prata med mina kompisar om det. 

    Jag fick min mens när jag var 13 och då märkte jag direkt att jag får väldigt ont i brösten ganska länge tror att det kanske är hela ägglossningen och sedan tills mensen nästan är över.

    Men det jag e orolig för e att jag har som bollar i mina bröst. Alltså brösten e mjuka och så men liksom om man klämmer på dom så e dom inte som fett utan mitt i själva brösten så e det som en hård klump som en massa. Det gör ganska ont om jag klämmer hårt på brösten.

    Om jag ligger ned tillexempel i en säng så brösten blir nästan platta då känns det nästan som en stor platt knölmassa i brösten som också gör ont. E det normalt?

    Eller ska bröst vara som typ fettet på magen att det är helt mjukt i hela bröstet? 

    Jag har inte känt på några andras bröst än mina egna och vill inte direkt fråga mina kompisar om jag får känna hur deras bröst känns.

    Vet inte var jag ska fråga så jag testar här om någon kanske vill svara mig.

  • Svar på tråden Är det normalt med bollar i brösten?
  • lövet2

    Inuti brösten har du en massa mjölkkörtlar. Där blir det mjölk om du någon gång får barn. Det ska alltså inte bara kännas en massa mjukt fett i brösten, utan du känner en massa småknöliga saker där. När du är i tonåren, så växer brösten och körtlarna, och då får du lätt ont. Litegrand som växtvärk.

    Du är alltså helt normal!

  • Anonym (jag med)

    Jag har ganska små bröst (70A) och testade att klämma ganska hårt och känner också att det nästan känns som en boll, tror att det att bröstet blir ihoptryckt liksom. 

    Har du frågor om kroppen kan du vända dig till din lokala ungdomsmottagning, det är gratis att besöka och de har tystnadsplikt. 

    Att du har ont i brösten under ägglossning och fram till mens kan bero på pm(d)s. Rekommenderar dig att kontakta en ungdomsmottagning och prata med dem! Troligtvis kommer de erbjuda p-piller om du besväras av pms, men det finns annan hjälp att få. P-piller kan ge många andra tråkiga bieffekter som ofta förbises av vården. Men kan så klart fungera väldigt bra för andra. 

  • Anonym (Misse)

    Normalt. :) Men ring och hör med vården om du är väldigt orolig.

  • legomum

    Du behöver nog inte vara orolig. I brösten finns körtlar det är dem du känner.

    De är ömma på mig också mellan ägglossning och mens. Det är vanligt så oroa dig inte för något om det. Kan rekommendera en sportbh den tiden på månaden.

    Det är bra att du lär känna hur dina bröst känns. Länk där du kan lära dig hur att göra.

    www.cancerfonden.se/om-cancer/lar-kanna-dina-brost

  • Sandraberg
    lövet2 skrev 2018-03-17 20:57:41 följande:

    Inuti brösten har du en massa mjölkkörtlar. Där blir det mjölk om du någon gång får barn. Det ska alltså inte bara kännas en massa mjukt fett i brösten, utan du känner en massa småknöliga saker där. När du är i tonåren, så växer brösten och körtlarna, och då får du lätt ont. Litegrand som växtvärk.

    Du är alltså helt normal!


    Liknelsen med växtvärk är bra. Det gör inte när brösten växer extra mycket när må har mensen.
  • Anonym (pinsamt)

    Tack för att ni ville svara mej.

    Jag har fått för mig att bröst bara är fett och ska vara mjuka som fett typ så var orolig att det var onormalt. har tänkt att jag ska gå till en ungdomsmottagning någon gång men tycker det är lite jobbit. speciellt att ställa såna frågor. Känns som att det är sånt som man ska veta.

  • lövet2
    Anonym (pinsamt) skrev 2018-03-17 21:26:14 följande:
    Tack för att ni ville svara mej.

    Jag har fått för mig att bröst bara är fett och ska vara mjuka som fett typ så var orolig att det var onormalt. har tänkt att jag ska gå till en ungdomsmottagning någon gång men tycker det är lite jobbit. speciellt att ställa såna frågor. Känns som att det är sånt som man ska veta.
    De flesta har nog ingen aning om vad som finns inuti brösten, innan de får barn och ska amma. Då plötsligt upptäcker de att det finns små "mjölkmaskiner" där. Du är absolut inte ensam om att undra över varför brösten är knöliga och konstiga i bland. Man lär sig inte så mycket om bröst på biologin ...
  • Anonym (Ingen fara)

    Det är fett och mjölkkörtlarna du känner. Mina känns lika. Det är dock bra att du känner ofta på dina bröst och "lär känna dom" så du lättare kan upptäcka ev förändringar. Men det du beskriver behöver du inte oroa dig för.

  • Anonym (A)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2018-03-18 00:07:31 följande:
    Det är fett och mjölkkörtlarna du känner. Mina känns lika. Det är dock bra att du känner ofta på dina bröst och "lär känna dom" så du lättare kan upptäcka ev förändringar. Men det du beskriver behöver du inte oroa dig för.
    Håller med
  • Anonym (mamma)

    Ganska beklämmande ändå att ungdomen idag inte får tillräckligt mycket kunskaper vare sig från skolan eller föräldrarna för att veta hur kroppen fungerar.

  • Glinda från Oz
    Anonym (mamma) skrev 2018-03-18 23:59:08 följande:

    Ganska beklämmande ändå att ungdomen idag inte får tillräckligt mycket kunskaper vare sig från skolan eller föräldrarna för att veta hur kroppen fungerar.


    Jag säger inte att föräldrar och skola informerar helt perfekt men det är väldigt vanligt att man inte bryr sig så mycket om saker som inte rör en själv på det sättet. Hur många vet hur olika lymfkörtlar fungerar och vart de sitter om man inte har problem med det eller har det som intresse?!
  • viseversa
    Anonym (mamma) skrev 2018-03-18 23:59:08 följande:
    Ganska beklämmande ändå att ungdomen idag inte får tillräckligt mycket kunskaper vare sig från skolan eller föräldrarna för att veta hur kroppen fungerar. smile4.gif
    Då antar jag att du själv sitter med en läkarbok hemma och utbildar dina barn om exakt allt i hela kroppen?
  • Anonym (mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-03-19 00:33:12 följande:
    Jag säger inte att föräldrar och skola informerar helt perfekt men det är väldigt vanligt att man inte bryr sig så mycket om saker som inte rör en själv på det sättet. Hur många vet hur olika lymfkörtlar fungerar och vart de sitter om man inte har problem med det eller har det som intresse?!
    viseversa skrev 2018-03-19 07:12:23 följande:
    Då antar jag att du själv sitter med en läkarbok hemma och utbildar dina barn om exakt allt i hela kroppen?
    Jag betraktar kunskaper om kroppens förändringar under puberteten som ganska grundläggande. Har hört talas om tjejer som har fått mens utan att veta vad det är t ex. Vet inte vad ni kallar det, men då är det någonting som har gått snett (nej, jag sitter självklart inte hemma och utbildar mina barn om exakt allt som sker i kroppen, men puberteten har vi faktiskt pratat om så det kommer förhoppningsvis inte som någon chock).

  • viseversa
    Anonym (mamma) skrev 2018-03-19 08:17:42 följande:
    Jag betraktar kunskaper om kroppens förändringar under puberteten som ganska grundläggande. Har hört talas om tjejer som har fått mens utan att veta vad det är t ex. Vet inte vad ni kallar det, men då är det någonting som har gått snett (nej, jag sitter självklart inte hemma och utbildar mina barn om exakt allt som sker i kroppen, men puberteten har vi faktiskt pratat om så det kommer förhoppningsvis inte som någon chock).

    Fast det är en jävla skillnad enligt mig. Att inte tala om mens och att inte tala om mjölkkörtlar i brösten. Men vad bra att du är så perfekt själv!
  • Anonym (mamma)
    viseversa skrev 2018-03-19 08:29:57 följande:
    Fast det är en jävla skillnad enligt mig. Att inte tala om mens och att inte tala om mjölkkörtlar i brösten. Men vad bra att du är så perfekt själv!
    Jag håller inte med dig och tycker alltså inte att bröstens förändringar är mindre viktiga att känna till än mensen, annars kan vilken tonåring som helst att normala bröst är fulla med cancer när de känner "knölar i brösten". Jag har inte sagt att jag är perfekt och jag tycker inte heller att jag är det, så lägg ner spydigheten. 
  • viseversa
    Anonym (mamma) skrev 2018-03-19 09:11:38 följande:
    Jag håller inte med dig och tycker alltså inte att bröstens förändringar är mindre viktiga att känna till än mensen, annars kan vilken tonåring som helst att normala bröst är fulla med cancer när de känner "knölar i brösten". Jag har inte sagt att jag är perfekt och jag tycker inte heller att jag är det, så lägg ner spydigheten. 
    Nej du har gjort klart att du inte håller med. Jag kommer inte diskutera detta med dig mer. Tack och hej.
  • Glinda från Oz
    Anonym (mamma) skrev 2018-03-19 08:17:42 följande:

    Jag betraktar kunskaper om kroppens förändringar under puberteten som ganska grundläggande. Har hört talas om tjejer som har fått mens utan att veta vad det är t ex. Vet inte vad ni kallar det, men då är det någonting som har gått snett (nej, jag sitter självklart inte hemma och utbildar mina barn om exakt allt som sker i kroppen, men puberteten har vi faktiskt pratat om så det kommer förhoppningsvis inte som någon chock).


    Att mens finns, på ett ungefär i vilken ålder man får det och hur ofta betraktar jag också som grundläggande kunskaper, jag har hittills aldrig träffat någon ungdom som inte vet det. Personen som inte visste vad mens var kan inte ha kommit från Sverige, i vissa länder är sådant extremt tabubelagt.
  • Anonym (ia)

    Det är väl väldigt naturligt att inte tänka på problem som vissa har. Speciellt om personen själv inte får ont i brösten vid mens.

    Hade jag haft en dotter hade hon fått reda på allt om pmds... nu kommer mina söner leva med mig och jag förklarar varför jag blir som jag blir då.

    Men ingen utan min variant av pmsdelux berättar om det för sina barn.

    Lugna er lite i diskussionen kanske och se längre än er själva?

Svar på tråden Är det normalt med bollar i brösten?