• imawesome

    Disbetes? Eller bara Uvi?

    God kväll alla!

    Det är såhär, vår dotter på 7år har alltid haft lite problem med att hinna gå på toaletten. Det har kommit i trosorna så det har läckt igenom lite i byxorna. För nån månad sen så var hon nästan fläckfri. Tills en vecka sen. Hon kissarna sig och byter kläder på fritids iallafall 3 gånger om dagen. Vet att fröknarna påminner henne då dom vet att hon lätt glömmer, men ändå blir det så. Vi var på gymnastikträning häromdagen då kissade vi innan träningen börja (massor) efter en kvart behövde hon kissa igen. Och 30min senare hade hon kissat ner sig över hela byxorna så det rann längs benet (det har aldrig hänt förut)!!! Min första tanke var Uvi, så frågade henne om det gör hon när hon kissar men det gör det inte säger hon.

    Även när hon går och lägger sig är det sista hon gör att kissa. 2timmar senare väcker jag ene för att vi ska kissa och hålla oss tills morgonen. Det har alltid fungerat, men varje dag hon vaknat nu har hon kissat i sängen. Jag har tid hos VC på måndag så får dom kolla på henne, men tänkte om någon härinne haft samma problem, om det bara vart Uvi eller bågot annat som diabetes...

  • Svar på tråden Disbetes? Eller bara Uvi?
  • legomum

    Hur är hon annars i humöret? Det blir ju märkbart mer lynnigt/irriterat om hon ligger högt.

    Dricker hon massor talar inte om ett glas extra utan överdrivet mycket.

    Bra att du fått en tid för henne på vc. Det är ju lätt att se med ett stick i fingret.

    Läs om högt blodsocker och symtomen där. Tycker du att de stämmer på din dotter så visst då kan det vara diabetes.

  • Famous

    Nja, det blir mer märkbart med humör och oro om hon går lågt i sockret :).

    Har hon några symptom som trötthet, ovanligt törstig bl.a.? Ibland kan det vara något som oroar. Har det hänt något? Men visst kan man ha uvi utan symtom som sveda men bra ni kollar upp det.

  • legomum

    Fst om hon är i början på sin diabetes ligger hon inte lågt utan högt.

    Högt innan hon behandlas aldrig lågt.

  • imawesome
    legomum skrev 2018-03-17 23:48:19 följande:

    Hur är hon annars i humöret? Det blir ju märkbart mer lynnigt/irriterat om hon ligger högt.

    Dricker hon massor talar inte om ett glas extra utan överdrivet mycket.

    Bra att du fått en tid för henne på vc. Det är ju lätt att se med ett stick i fingret.

    Läs om högt blodsocker och symtomen där. Tycker du att de stämmer på din dotter så visst då kan det vara diabetes.


    Tycker hon inte direkt är irriterad, visst finns vissa dagar då det är mycket värre men det kan lika gärna ha berott på brorsan som retat upp henne.

    Hon dricker inte överdrivet varje dag. Just igår tillexempel blev det kanske 5 extra glas. Men som sagt, är inte varje dag. Låter nog kanske som att det inte är diabetes. Får se på måndag. Tack för ditt svar!
  • nonnehekke

    Man kan tyvärr inte säga att så här är symptomen vid lågt/högt blodsocker då det är väldigt inviduellt! Sen kan även sockret bli lågt tidigt i sjukdomen, de är inte endast högt i början! Är du ts orolig så tycker jag att du ska besöka akuten för att kolla upp de för är det diabetes så kan de gå väldigt fort till de sämre!

  • imawesome
    Famous skrev 2018-03-18 00:46:43 följande:

    Nja, det blir mer märkbart med humör och oro om hon går lågt i sockret :).

    Har hon några symptom som trötthet, ovanligt törstig bl.a.? Ibland kan det vara något som oroar. Har det hänt något? Men visst kan man ha uvi utan symtom som sveda men bra ni kollar upp det.


    Jag försöker komma på om det har hänt något som kan oroa hemne. Men icke, allt har gått i sina vanliga vanor så inget ovanligt där. Får se i morgon helt enkelt! Tack för ditt svar!
  • enanna

    Hon verkar ju faktiskt dricka ovanligt mycket om hon druckit fem glas mer än vanligt.

    Lova att ni åker akut idag om hon kräks! (Lova!) Annars är det jättebra med tiden på vc. De har inte alltid den kunskapen som krävs på vårdcentralerna, så se till att de kollar blodsockret :) hoppas verkligen att det inte är diabetes, det behöver det inte alls vara, men livsviktigt att kolla upp.

  • imawesome
    nonnehekke skrev 2018-03-18 07:06:19 följande:

    Man kan tyvärr inte säga att så här är symptomen vid lågt/högt blodsocker då det är väldigt inviduellt! Sen kan även sockret bli lågt tidigt i sjukdomen, de är inte endast högt i början! Är du ts orolig så tycker jag att du ska besöka akuten för att kolla upp de för är det diabetes så kan de gå väldigt fort till de sämre!


    Okej! Just nu känns det som att i och med att hon ?bara? kissar ofta och myclet på sig så är det säkert inte diabetes, men som du säger är det säker olika... hmm... ringer nog först 1177 och gör vad dom säger. Kanske blir klokare av det
  • imawesome
    enanna skrev 2018-03-18 07:12:23 följande:

    Hon verkar ju faktiskt dricka ovanligt mycket om hon druckit fem glas mer än vanligt.

    Lova att ni åker akut idag om hon kräks! (Lova!) Annars är det jättebra med tiden på vc. De har inte alltid den kunskapen som krävs på vårdcentralerna, så se till att de kollar blodsockret :) hoppas verkligen att det inte är diabetes, det behöver det inte alls vara, men livsviktigt att kolla upp.


    Jo, fast det var bara igår. Händer inte varje dag. Absolut! Lovar! Det skall jag verkligen göra!
  • enanna
    imawesome skrev 2018-03-18 07:19:01 följande:

    Jo, fast det var bara igår. Händer inte varje dag. Absolut! Lovar! Det skall jag verkligen göra!


    Försöker inte övertala dig att hon har diabetes, men vill ännu berätta att blodsockret i början av insjuknandet kan hoppa väldigt mycket då det finns viss funktion kvar i bukspottskörteln ett tag, innan de insulinproducerande langhansöarna drar sin sista suck och ger upp för evigt. Så att du vet! :) Men håller tummarna att det är något annat!
  • nonnehekke
    imawesome skrev 2018-03-18 07:17:46 följande:

    Okej! Just nu känns det som att i och med att hon ?bara? kissar ofta och myclet på sig så är det säkert inte diabetes, men som du säger är det säker olika... hmm... ringer nog först 1177 och gör vad dom säger. Kanske blir klokare av det


    Min son började kissa på sig ofta och började dricka extra mycket! Han fick diabetes! Jag råder dig till att söka vård helst nu då det kan gå riktigt illa! Läs om ketoacidos! Att hon ?bara? kissa mycket är ett stort tecken för just diabetes!
  • nonnehekke
    imawesome skrev 2018-03-18 07:17:46 följande:

    Okej! Just nu känns det som att i och med att hon ?bara? kissar ofta och myclet på sig så är det säkert inte diabetes, men som du säger är det säker olika... hmm... ringer nog först 1177 och gör vad dom säger. Kanske blir klokare av det


    Sen kan jag säga att 1177 kan nästintill nada om diabetes så dit är det ingen idé att ringa!
  • enanna
    nonnehekke skrev 2018-03-18 07:40:53 följande:

    Min son började kissa på sig ofta och började dricka extra mycket! Han fick diabetes! Jag råder dig till att söka vård helst nu då det kan gå riktigt illa! Läs om ketoacidos! Att hon ?bara? kissa mycket är ett stort tecken för just diabetes!


    Bästa är ju ifall man råkar ha någon bekant som har en blodsockermätare ????
  • nonnehekke
    enanna skrev 2018-03-18 07:47:53 följande:

    Bästa är ju ifall man råkar ha någon bekant som har en blodsockermätare ????


    Ja exakt! Bor hon i Sthlm kan dom få låna en mätare av oss!
  • Minimalen

    Det skulle kunna vara en sjukdom som heter Diabetes Insipidus men som inte är släkt med de andra Diabetessjukdomarna. Den innebär att kroppen har svårt att koncentrera urinen. Symptom: kissar mycket och törstig. Ovanlig men ofta anledning till sängvätning. Medicinen som används brukar vara Minirin.

Svar på tråden Disbetes? Eller bara Uvi?