• Alathog

    Skilsmässa

    Hej!

    Har två frågor som idag oroar mig en hel del gällande en skilsmässa. För ganska så snart två månader sedan så bestämde jag och min fru oss för att skilja oss. Det var på mitt initiativ. Jag hade funderat på detta en längre tid, över ett år och träffade en ny som blev katalysatorn på symtomen. Jag hade försökt att jobba på det och även pratat med min exfru.

    1. Bodelning är i princip gjord då min exfru anlitat en jurist och avtalet är klart. Det enda som fattas är att jag skall skriva på avtalet. Brytpunkten är i februari för bodelningen. Skall jag trots detta kompensera henne ekonomiskt under hela betänketiden? Skall våra ekonomiska förutsättningar vid slutet av månaden vara exakt samma? Vi har två gemensamma barn tillsammans som vi har delad vårdnad om. De bor i vårt gemensamma hus där vi växelvis bor tillsammans med barnen just nu. Huset är dock sålt och övertag är i början av maj.

    2. Jag och min exfru är inte överens. Jag har träffat en ny och min förhoppning är att kunna skapa en bonusfamilj tillsammans med henne. För stunden så bor jag hos henne när jag inte är i huset tillsammans med barnen. Jag vill ju att barnen skall få en långsam introduktion för att sedan flytta in tillsammans med min nya. Jag har försökt föreslå olika upplägg för att möta min fru. Nu har hon kallat till ett samarbetssamtal på Familjerättsbyrån. Det som oroar mig är om min fru skulle gå vidare och ansöka om enskild vårdnad via Tingsrätten. Är det något jag behöver oroa mig för? Ja, alltså, om det går så långt, att Tingsrätten skulle döma mot min önskan och ge min exfru enskild vårdnad pga att jag vill skapa en ny, fin familj med mina barn, mig själv och min nya och hennes barn?

    Jag skulle gärna oxå vilja höra från er som upplevt något liknande där allt har gått bra. Vad har ni gjort? Har ni några tips, tankar och idéer? Hade varit väldigt uppskattat.

    I princip hela min familj har tagit min exfrus parti i det här och det är såklart väldigt jobbigt då man känner sig utsatt och ensam. Dömande kommentarer får gärna utebli då jag redan har hört tillräckligt.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Skilsmässa
  • MeandHim

    Varför så bråttom?

    Hur gamla är barnen?

    Jag och mitt ex gick isär för ca 5 år sen, jag träffade en ny för ca 1 1/2 år sen och vi har båda barn. Mitt råd är att skynda långsamt, kasta inte in barnen i en ny bonusfamilj. Ju äldre dom är desto tuffare! Våra barn fick reda på att vi var ihop ca ett år efter stt vi träffats. Vi vill bygga hus ihop och bo tillsammans med alla 4 barn. Men just nu lägger vi 6-12 månader på att barnen ska lära känna varandra och bli bekväma i varandras sällskap. Klart det känns segt och man vill flytta ihop direkt men tror att allt kommer bli bättre om man tar det i barnens takt. Så mitt råd, varva ner!! Barnen måste hinna vänja sig vid situationen innan dom ska in i en ny familj.

Svar på tråden Skilsmässa