• Anonym (Ts)

    Människor som inte klarar att småprata med främlingar

    Jag har barn i skolåldern och dessa går på aktiviteter, förstås i skolan osv. Då träffar man ju i många sammanhang andra barns föräldrar. Jag tycker det normala då är att hälsa, kanske småprata lite om vädret, aktiviteten, skolan eller liknande, så klart väldigt allmänna ämnen men bara istället för att stå tyst medan man väntar är det ju roligare att prata lite.

    Men vissa människor beter sig som att de tycker oerhört illa om en (fast man alltså inte känner varandra alls), svarar bara precis minimal mängd ord på tilltalet och är som sagt väldigt fåordiga. Jättetrist och konstigt tycker jag. Sker alltså inte en gång utan man kanske stöter på varandra för tredje veckan i rad på väg till simskolan och vet alltså att barnen går i samma grupp och liknande. Och det bör ju inte vara dålig dagsform alla veckor.

    Någon som vill berätta vad dessa människor tänker och känner?

  • Svar på tråden Människor som inte klarar att småprata med främlingar
  • Anonym (?)

    men hur svårt är det för dig att förstå att alla inte är lika sociala som du?

  • Meriall

    De tänker förmodligen "ånej kan inte komma på något att säga, hon måste tycka att jag är så tråkig eller konstig... Hoppas det inte syns att jag rodnar"

  • Anonym (Och)

    Att småprata med människor jag inte känner upplever jag inte som svårt men enastående tråkigt. Försöker därför just svara kort men vänligt så att personen förhoppningsvis fattar vinken.

  • MallaL

    Det du tycker är normalt är inte normalt för alla, många tycker inte om småprat, jag är en av dem. Jag hälsar förstås och är trevlig, men att prata bara för att man ska prata är inget för mig.

    Jag har gärna och ofta långa och djupa diskussioner med familj och vänner, men ytligt småprat med människor jag inte känner ligger inte för mig.

    Du tycker det är roligt att prata, men de andra föräldrarna kanske tänker, - oj, nu kommer den där pratsamma människan igen

  • Anonym (C)

    Jag är oxå social och pratar gärna med andra i alla sammanhang. Vet inte hur många gånger barnen har sagt att jag ska sluta prata så vi kan gå vidare???? Men jag har vänner som är introverta och avskyr småprat. De får inte ut något av att småprata med okända människor utan blir enbart trötta. Själv blir jag ju glad och pigg! Människor funkar olika helt enkelt :)

  • Anonym (A)
    Anonym (C) skrev 2018-03-18 12:59:02 följande:
    Jag är oxå social och pratar gärna med andra i alla sammanhang. Vet inte hur många gånger barnen har sagt att jag ska sluta prata så vi kan gå vidare???? Men jag har vänner som är introverta och avskyr småprat. De får inte ut något av att småprata med okända människor utan blir enbart trötta. Själv blir jag ju glad och pigg! Människor funkar olika helt enkelt :)
    Håller med
  • Anonym (Bullen)

    Jag har jättesvårt att småprata. Jag kan inte prata om väder och vind.. de kommer alltid in på nåt. Som nu sist när jag stod och väntade på en buss så stod det en farbror och väntade på bussen. Det tog inte fem minuter förrän jag berättade om alla mina Tujjor vid min stuga. Ja fattar inte varför jag är sån. Jag kan bara inte kallprata......(

  • Anonym (????)

    Men allvarligt talat, hur oförstående kan en vara?! Alla människor är olika och har sina svagheter och styrkor. Jag har svårt att prata med främlingar då jag har social ångest. 

  • Anonym (C)
    Anonym (Bullen) skrev 2018-03-18 13:18:35 följande:

    Jag har jättesvårt att småprata. Jag kan inte prata om väder och vind.. de kommer alltid in på nåt. Som nu sist när jag stod och väntade på en buss så stod det en farbror och väntade på bussen. Det tog inte fem minuter förrän jag berättade om alla mina Tujjor vid min stuga. Ja fattar inte varför jag är sån. Jag kan bara inte kallprata......(


    Fast att diskutera tujor vid stugan är väl trevligt kallprat :) Det roliga med att börja småprata med folk är ju att man allt som oftast kommer in på något intressant :)
  • Anonym (paus)

    Att stå tyst och vänta kan vara väldigt skönt när det är full rulle på jobbet och full rulle hemma. Är det ofta som folk är direkt otrevliga mot dig så är du antagligen långt mer påträngande än vad du själv förstår.

Svar på tråden Människor som inte klarar att småprata med främlingar