• Anonym (ufo)

    Har ni förslag på korta utbildningar?

    Jag får ångest av min nuvarande arbetsplats och mina nuvarande arbetsuppgifter så jag funderar på att plugga. Jag har en ekonomiutbildning i ryggen men jag har aldrig använt den så jag får inga jobb på det. 

    Jag har sökt en massa administrativa arbeten men det är mellan 500-800 sökanden varje gång så det är svårt. 

    Jag arbetar idag med barn i behov av särskilt stöd men eftersom allt handlar om ekonomi så kan jag ändå inte göra det som behövs för barnen och det börjar tära på mig. 

    Jag funderade på lokförare men den utbildningen är i Ängelholm, jag har familj och kan inte flytta eller veckopendla så närhet till Södermanlands län är önskvärt eller distans. Helst vill jag inte plugga mer än ett år, men två kan gå i nödfall. Men finns det ens ettåriga utbildningar som ger jobb? 

    Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Har ni förslag på korta utbildningar?
  • Anonym (Anonymious)

    Medicinsk sekreterare är väl ca 1,5 år (?) och kan ge jobb...

  • Anonym (ufo)
    Anonym (Anonymious) skrev 2018-03-18 16:33:24 följande:

    Medicinsk sekreterare är väl ca 1,5 år (?) och kan ge jobb...


    Ja, det har jag funderat på, det skulle passa mig bra tror jag, men jag är rädd att marknaden är mättad lagom till jag är klar... Det har ju varit brist så länge nu menar jag. När jag pluggade sist (ekonomi/administration) så blev det så. Jag satsade mest på den administrativa biten och när jag var klar så fanns inga jobb kvar. Ekonomijobb fanns, men då hade jag varit tvungen att flytta och barnens pappa vägrade mig det. (Vi var då ganska nyskilda) 
  • Anonym (u)

    Tandsköterska ( har för mig det är 3 terminer, ganska dålig lön)
    Mjukvarutestare (3 terminer, brist och ger skaplig lön) 

  • Anonym (A)

    Alla yh utbildningar är skapta utefter vad som behövs mer av i samhället. Så väljer du en yh utbildning så har du garanterat jobb efteråt.

  • Anonym (ufo)
    Anonym (u) skrev 2018-03-18 18:17:57 följande:

    Tandsköterska ( har för mig det är 3 terminer, ganska dålig lön)
    Mjukvarutestare (3 terminer, brist och ger skaplig lön) 


    Tack Jag har 26 000 nu vilket är bra i mitt yrke, särskilt som jag inte har någon utbildning. Jag kollade upp mjukvarutestare och då måste man ha läst programmering också så jag är inte behörig att söka i år iaf. 
  • Anonym (u)
    Anonym (ufo) skrev 2018-03-18 19:48:03 följande:

    Tack Jag har 26 000 nu vilket är bra i mitt yrke, särskilt som jag inte har någon utbildning. Jag kollade upp mjukvarutestare och då måste man ha läst programmering också så jag är inte behörig att söka i år iaf. 


    Sök in endå de tar emot visst antal obehöriga. Min man saknar helt gymnasiet men kom ändå in i höstas. Flera av de som pluggar det nu hade inte gått programmering utan fick det som krav att gå en kurs i programmering under hösten samtidigt med utbildningen. Om du läser på om reglerna kring dessa utbildningar så tar de in en viss procent obehöriga.
  • Anonym (Lokis)

    Jag är lokförare. Det är ett jättekul arbete.

    Sök. Det är 1 av 10 som kommer in så oddsen är inte så bra. Nu säger jag inte att inte klarar testerna så sök.

    Kolla hur mycket de går i skolan. Vi gick inte alla dagar i veckan och så är det mycket praktik och den går ofta att ha på hemmaplan.

  • Anonym (ufo)
    Anonym (u) skrev 2018-03-18 20:05:31 följande:
    Sök in endå de tar emot visst antal obehöriga. Min man saknar helt gymnasiet men kom ändå in i höstas. Flera av de som pluggar det nu hade inte gått programmering utan fick det som krav att gå en kurs i programmering under hösten samtidigt med utbildningen. Om du läser på om reglerna kring dessa utbildningar så tar de in en viss procent obehöriga.
    Tack, då ska jag kolla in det. Finns möjlighet att gå iaf relativt nära så är det något att tänka på  
    Anonym (Lokis) skrev 2018-03-18 21:06:18 följande:

    Jag är lokförare. Det är ett jättekul arbete.

    Sök. Det är 1 av 10 som kommer in så oddsen är inte så bra. Nu säger jag inte att inte klarar testerna så sök.

    Kolla hur mycket de går i skolan. Vi gick inte alla dagar i veckan och så är det mycket praktik och den går ofta att ha på hemmaplan.


    Tack, ska kolla det. Om det bara är några träffar per termin så kanske det kan gå. 
  • Anonym (Lokis)
    Anonym (ufo) skrev 2018-03-18 21:10:28 följande:

    Tack, då ska jag kolla in det. Finns möjlighet att gå iaf relativt nära så är det något att tänka på  Tack, ska kolla det. Om det bara är några träffar per termin så kanske det kan gå. 


    Mer är det nog, det är inte distans. Vi hade många som veckopendlade till utbildningen. 3,5 dag per vecka gick vi.

    Jag hade inga barn då men nu har jag ett och tänker att det kan funka. Det är inte flera år.

    Ängelholm kanske har ett helt annat schemaupplägg.
  • Anonym (ufo)
    Anonym (A) skrev 2018-03-18 19:47:28 följande:

    Alla yh utbildningar är skapta utefter vad som behövs mer av i samhället. Så väljer du en yh utbildning så har du garanterat jobb efteråt.


    Jo, jag vet, men ibland finns en utbildning kvar lite för länge tyvärr, det var det som hände med min tidigare utbildning. Medicinsk sekreterare är det som jag mest kikar på, jag känner bara att så lite i månaden att leva på tar emot. Samtidigt vantrivs jag oerhört mycket där jag är nu, jag har nyss bytt från ett fantastiskt ställe pga avståndet, det blev så himla dyrt med bensin och det gick inte att åka kommunalt. Jag har ju redan levt med ca 10 000 kvar efter att bensinen var betald och det går ju, men kul är det inte. Samtidigt vill jag ha ett jobb som jag trivs med. 
  • Anonym (ufo)
    Anonym (Lokis) skrev 2018-03-18 22:44:19 följande:
    Mer är det nog, det är inte distans. Vi hade många som veckopendlade till utbildningen. 3,5 dag per vecka gick vi.

    Jag hade inga barn då men nu har jag ett och tänker att det kan funka. Det är inte flera år.

    Ängelholm kanske har ett helt annat schemaupplägg.
    Jag ska kolla, veckopendling är inte ett alternativ. 
  • Anonym (Skåning)
    Anonym (Lokis) skrev 2018-03-18 21:06:18 följande:

    Jag är lokförare. Det är ett jättekul arbete.

    Sök. Det är 1 av 10 som kommer in så oddsen är inte så bra. Nu säger jag inte att inte klarar testerna så sök.

    Kolla hur mycket de går i skolan. Vi gick inte alla dagar i veckan och så är det mycket praktik och den går ofta att ha på hemmaplan.


    Jag bor nära Ängelholm. Hur lång var utbildningen och vad har du för lön nu?

    Om du kör bil är tåg ungefär samma eller svårare/lättare? Hade du kunnat köra spårvagn också?
  • Anonym (M)
    Anonym (ufo) skrev 2018-03-19 07:05:30 följande:

    Jo, jag vet, men ibland finns en utbildning kvar lite för länge tyvärr, det var det som hände med min tidigare utbildning. Medicinsk sekreterare är det som jag mest kikar på, jag känner bara att så lite i månaden att leva på tar emot. Samtidigt vantrivs jag oerhört mycket där jag är nu, jag har nyss bytt från ett fantastiskt ställe pga avståndet, det blev så himla dyrt med bensin och det gick inte att åka kommunalt. Jag har ju redan levt med ca 10 000 kvar efter att bensinen var betald och det går ju, men kul är det inte. Samtidigt vill jag ha ett jobb som jag trivs med. 


    Jag har sökt medicinsk sekreterare till hösten och hoppas jag kommer in. Det ligger fortfarande mycket jobb ute inom branschen och även om det mattas av tror jag det är ett yrke det ändå kommer finnas gott om jobb inom bara man får in en fot, förhoppningsvis inom praktiken. Tycker iaf det verkar vara ett kul och givande jobb, spec jämfört med de jag haft innan inom hotell- och restaurang. Sen är lönen på väg upp vad jag förstått då jag läst att en del nyexade fått 27? i ingångslön och att det gäller att våga förhandla. Så tycker du iaf ska söka! Där jag bor är det antagningsprov som gäller så det är bara att försöka tycker jag oavsett vad du sen gör med resultatet.
  • Anonym (Lokis)
    Anonym (ufo) skrev 2018-03-19 07:06:23 följande:

    Jag ska kolla, veckopendling är inte ett alternativ. 


    Jag vet inte om det finns några andra ställen som har utbildning. Det finns utbildning i flera städer men alla fick inte stöd för ny utbildning.

    Hallsberg och Mjölby brukar ha om de ligger bättre att dagspendla till för dig.
  • Anonym (Lokis)
    Anonym (Skåning) skrev 2018-03-19 09:21:02 följande:

    Jag bor nära Ängelholm. Hur lång var utbildningen och vad har du för lön nu?

    Om du kör bil är tåg ungefär samma eller svårare/lättare? Hade du kunnat köra spårvagn också?


    Utbildningen är ett år ungefär. Jag jobbar på SJ och har 33.000:- i månaden.

    Köra tåg är inte så svårt när man väl kan det men det är betydligt mera regler att ha koll på än när man kör bil. Händer något gäller det att veta hur man ska agera.

    Ansvaret är mycket större. Alla passagerare/allt gods är ytterst ditt ansvar.

    Gör du fel kan du döda folk. Det kan man med en bil också men med ett tåg är det på helt annan nivå.

    Det är ett jättekul jobb!
  • Anonym (ufo)
    Anonym (M) skrev 2018-03-19 09:40:29 följande:
    Jag har sökt medicinsk sekreterare till hösten och hoppas jag kommer in. Det ligger fortfarande mycket jobb ute inom branschen och även om det mattas av tror jag det är ett yrke det ändå kommer finnas gott om jobb inom bara man får in en fot, förhoppningsvis inom praktiken. Tycker iaf det verkar vara ett kul och givande jobb, spec jämfört med de jag haft innan inom hotell- och restaurang. Sen är lönen på väg upp vad jag förstått då jag läst att en del nyexade fått 27? i ingångslön och att det gäller att våga förhandla. Så tycker du iaf ska söka! Där jag bor är det antagningsprov som gäller så det är bara att försöka tycker jag oavsett vad du sen gör med resultatet.
    Ok tack! Ja, jag ska nog söka, jag kan ju tacka nej sen om jag har fått jobb då
     
Svar på tråden Har ni förslag på korta utbildningar?