• Sandiieliie

    Gravid eller skengravid?

    Hejsan, 
    idag är min mens 9 dagar sen. Jag har flera symtom blandannat, extremt trött, illamående på morgonen och vid mat, halsbränna, spänningar i brösten, känns som mensvärk och senaste dagarna trycker det enormt emot kissblåsan. 

    Jag har tagit tre vanliga graviditetstest samt 1 clear blue idag. Alla visar negativt. Hade min senaste mens 9 - 13 mars. Kan det vara för tidigt för att det ska synas? 

    Jag har mått såhär under mina tidigare graviditeter också så ska jag lyssna på min kropp är jag gravid men jag har aldrig varit med om att inte få ett plus på stickan. 

    Min pojkvän tror att jag är skengravid då jag slutade med p-piller 6 februari. Kan man få så många symtom då? Är det vanligt att bli det? Och hur ska jag gå vidare nu? Kan man boka in ett vaginalt ultraljud på vårdcentralen fast att man inte fått positiva test? 

    Hjälp, jag blir galen av att inte veta.

  • Svar på tråden Gravid eller skengravid?
  • Anonym (Nej)

    Menar du inte senaste mens 9-13 februari?

    Nej du är inte gravid om tester är negativa. Det kan ta tid för kroppen att återgå till det normala efter p-piller. Bara att ha tålamod...

  • Anonym (Anna)

    Hur menar du? Du hade mens För 6 dagar sen men du skriver den är 9 dagar sen? tycker absolut du ska lyssna på din kropp, men jag får inte ihop datumen.

  • Anonym (Eh va?)

    Hur kan din mens vara nio dagar sen när sista mensen slutade för fem dagar sedan? Du menar såklart att du hade mens 9-13 februari och skulle haft igen den 9 mars men inte fick den.

    Jag tror inte du är gravid om så många test är negativa, mer sannolikt är att din mens är oregelbunden såhär i början när du nyss slutat med p-piller och det du upplever är antingen en skengraviditet eller PMS, som ju kan dyka upp när man återgår till ?normala? hormonsvängningar.

  • Sandiieliie

    Ja men exakt jag tänker att det är april nu. haha! 

    9 februari hade jag senaste mensen och skulle få igen 9 mars. Tycker det är jätte konstigt att jag får negativa test men kroppen beter sig verkligen som att jag är gravid. 

  • EpicNurse
    Sandiieliie skrev 2018-03-18 17:37:42 följande:

    Hejsan, 

    idag är min mens 9 dagar sen. Jag har flera symtom blandannat, extremt trött, illamående på morgonen och vid mat, halsbränna, spänningar i brösten, känns som mensvärk och senaste dagarna trycker det enormt emot kissblåsan. 

    Jag har tagit tre vanliga graviditetstest samt 1 clear blue idag. Alla visar negativt. Hade min senaste mens 9 - 13 mars. Kan det vara för tidigt för att det ska synas? 

    Jag har mått såhär under mina tidigare graviditeter också så ska jag lyssna på min kropp är jag gravid men jag har aldrig varit med om att inte få ett plus på stickan. 

    Min pojkvän tror att jag är skengravid då jag slutade med p-piller 6 februari. Kan man få så många symtom då? Är det vanligt att bli det? Och hur ska jag gå vidare nu? Kan man boka in ett vaginalt ultraljud på vårdcentralen fast att man inte fått positiva test? 

    Hjälp, jag blir galen av att inte veta.


    Din mens är inte sen. När man slutar med p-piller finns det ingen dag då mensen *skulle ha kommit* eftersom man inte har någon menscykel än. Blödning man får när man har ppiller eller den blödningen man får direkt när man slutar med ppiller är inte mens eftersom man inte har någon ägglossning innan den. Bara en bortfallsblödning.

    De allra flesta får tillbaka sin mens inom 6 månader. Innan dess behöver man inte göra något alls. Bara vänta.

    Nej man gör inte ultraljud för att man inte fått mens direkt efter man slutat med ppiller för det är normalt. De flesta får graviditetssymtom när de slutar med preventivmedel. Du kan lita på gravtesten. Troligtvis kommer mensen inom ett par månader! Eller så blir du gravid innan dess.

    Och du är inte skengravid. Skengravid är man när mensen blir för försenad och man har graviditetssymtom. Din mens är inte sen eftersom du inte har någon cykel än.

    Menar du att du hade mens i februari eller mars? För menar du februari så var det som sagt inte mens. Menar du mars så är det ju lååång tid kvar tills du ska ha nästa mens så då kanske du har ägglossning nu i dagarna.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • fjanten

    Har man starka och tydliga symptom beror det på att kroppen reagerar på de höga hcg-hormon-nivåerna. Dessa nivåer är då definitivt nog höga för att ge utslag på graviditetstest. Därför tror jag att du är skengravid, och att din kropp spelar dig några spratt efter ppiller-stoppet.

  • stragge

    Kände mig också väldigt gravid efter jag slutat med p-piller men gick över efter nån månad :)

  • Anonym (Lj)
    Sandiieliie skrev 2018-03-18 17:37:42 följande:

    Hejsan, 

    idag är min mens 9 dagar sen. Jag har flera symtom blandannat, extremt trött, illamående på morgonen och vid mat, halsbränna, spänningar i brösten, känns som mensvärk och senaste dagarna trycker det enormt emot kissblåsan. 

    Jag har tagit tre vanliga graviditetstest samt 1 clear blue idag. Alla visar negativt. Hade min senaste mens 9 - 13 mars. Kan det vara för tidigt för att det ska synas? 

    Jag har mått såhär under mina tidigare graviditeter också så ska jag lyssna på min kropp är jag gravid men jag har aldrig varit med om att inte få ett plus på stickan. 

    Min pojkvän tror att jag är skengravid då jag slutade med p-piller 6 februari. Kan man få så många symtom då? Är det vanligt att bli det? Och hur ska jag gå vidare nu? Kan man boka in ett vaginalt ultraljud på vårdcentralen fast att man inte fått positiva test? 

    Hjälp, jag blir galen av att inte veta.


    Du är med största sannolikhet inte gravid.
  • Anonym (Annna)
    Sandiieliie skrev 2018-03-18 17:37:42 följande:

    Hejsan, 

    idag är min mens 9 dagar sen. Jag har flera symtom blandannat, extremt trött, illamående på morgonen och vid mat, halsbränna, spänningar i brösten, känns som mensvärk och senaste dagarna trycker det enormt emot kissblåsan. 

    Jag har tagit tre vanliga graviditetstest samt 1 clear blue idag. Alla visar negativt. Hade min senaste mens 9 - 13 mars. Kan det vara för tidigt för att det ska synas? 

    Jag har mått såhär under mina tidigare graviditeter också så ska jag lyssna på min kropp är jag gravid men jag har aldrig varit med om att inte få ett plus på stickan. 

    Min pojkvän tror att jag är skengravid då jag slutade med p-piller 6 februari. Kan man få så många symtom då? Är det vanligt att bli det? Och hur ska jag gå vidare nu? Kan man boka in ett vaginalt ultraljud på vårdcentralen fast att man inte fått positiva test? 

    Hjälp, jag blir galen av att inte veta.


    Om du hade mens 9-13 mars är du INTE gravid nu.

    När man slutar med p-piller reagerar kroppen så här. Det är helt normalt och bara att vänta ut.

    När din riktiga mens kommer igång kan du börja med att ta tempen varje morgon så blir det lättare för dig att följa din cykel.
Svar på tråden Gravid eller skengravid?