• Anonym (TS)

    Hur får man bort skorv?

    Vi har en 3-åring som fortfarande har väldigt mycket skorv. Och nu har hon dessutom ganska långt och lite lockigt hår.

    Hur ksn vi göra för att få bort skorvet? Hört talas om att det finns nåt medel men glömt vad det heter. Någon som vet och isf vet om det fungerar?

  • Svar på tråden Hur får man bort skorv?
  • Anonym (Kladd)

    Du kan ta i i princip vilken fet kräm eller olja som helst, sen kammar du ut det med en luskam. Dra den försiktigt mot kanterna av skorven som sitter fast så du får loss det.

  • syntharen

    Jag använde Head&shoulders-schampo till min 6-åring när jag upptäckte att han hade en massa skorv (såg det när jag luskammade, han har tjockt hår där hårbotten inte syns), det mesta försvann efter första tvätten och resten vid andra tvätten.

  • Anonym (!)

    Du ska använda krämen som heter Borago som du ska smörja in 3 ggr om dagen i 8-10 dagar därefter 2-3 ggr i veckan. Den vitgula benläggningen försvinber av sig själv du behöver inte kamma,eller skrapa bort.

  • Satelliten

    Borago-kräm som innehåller de fettsyror som huden saknar är det du ska använda. Tar bort orsaken inte bara symptomen.

  • Anonym (TS)

    Tack för alla svar!

    Ni hade en del olika tips så nu har jag lite att testa :)

  • Snuttis2

    Bvc rek att du smörjer med Barnolja ex på kvällen o låter sitta över natten. Har gjort så på vår bebis o denskorven går bort utan problem.

  • Snuttis2

    Bvc rek att du smörjer med Barnolja ex på kvällen o låter sitta över natten. Har gjort så på vår bebis o denskorven går bort utan problem.

  • Velveteen

    På mina barn och min syrras barn använde vi Borago-salvan som tipsade om ovan. Den gör hela jobbet, räcker ofta med en insmörjning. Väldigt effektiv!

  • Anonym (Sara)

    Jag pillade bort det för hand. Dottern vägrade ha i nåt medel och tyckte inte om att tbätta för ofta. Håret blev aldrig smutsigt men det fanns tjock skorv när hon var 3. Hon tyckte det var mysigt och sa ofta - mamma, kan du pilla skorv?

  • syntharen
    Anonym (TS) skrev 2018-03-19 15:23:14 följande:

    Borago beställd :)


    Men kan du verkligen kleta in den krämen på en 3-årings hårbotten. En sak med bebisar, dom har ju oftast inte så mkt hår men ett äldre barn har ju oftast lite tjockare längre hår. Head&shoulders behövdes bara 2 ggr efter varandra, sedan tvättar vi bara med det nån gång ibland för att hålla skorvet borta (låter lite som om jag gör reklam för head&shoulders ).
  • Anonym (!)
    syntharen skrev 2018-03-22 16:55:35 följande:

    Men kan du verkligen kleta in den krämen på en 3-årings hårbotten. En sak med bebisar, dom har ju oftast inte så mkt hår men ett äldre barn har ju oftast lite tjockare längre hår. Head&shoulders behövdes bara 2 ggr efter varandra, sedan tvättar vi bara med det nån gång ibland för att hålla skorvet borta (låter lite som om jag gör reklam för head&shoulders ).


    Inga problem att smeta i Borago ihåret på en 3 åring det var bvc som rekomenderade det.
  • Anonym (TS)
    syntharen skrev 2018-03-22 16:55:35 följande:

    Men kan du verkligen kleta in den krämen på en 3-årings hårbotten. En sak med bebisar, dom har ju oftast inte så mkt hår men ett äldre barn har ju oftast lite tjockare längre hår. Head&shoulders behövdes bara 2 ggr efter varandra, sedan tvättar vi bara med det nån gång ibland för att hålla skorvet borta (låter lite som om jag gör reklam för head&shoulders ).


    Det är definitivt ett projekt att få in det i hårbotten. Hon har långt, tjockt och lite lockigt hår.
  • Anonym (TS)
    syntharen skrev 2018-03-22 16:55:35 följande:

    Men kan du verkligen kleta in den krämen på en 3-årings hårbotten. En sak med bebisar, dom har ju oftast inte så mkt hår men ett äldre barn har ju oftast lite tjockare längre hår. Head&shoulders behövdes bara 2 ggr efter varandra, sedan tvättar vi bara med det nån gång ibland för att hålla skorvet borta (låter lite som om jag gör reklam för head&shoulders ).


    Det är definitivt ett projekt att få in det i hårbotten. Hon har långt, tjockt och lite lockigt hår.
  • Anonym (TS)

    Skickade innan jag var klar. Även om det är svårt så går det. Och på två dagar har det redan lossnat massor. Men hennes hår är ju helt kletigt och ser inte så trevligt ut ;)

Svar på tråden Hur får man bort skorv?