• Anonym (Tand)
    Äldre 18 Mar 19:38
    2841 visningar
    5 svar
    5
    2841

    Dra ut visdomstand - efterföljder!

    Drog ut en visdomstand för ca 4 veckor sen. För drygt 1 vecka sen har jag börjat känna en vass bit i tandköttet så gick till tandläkaren tidigare i veckan. Han gjorde inte ett skit. Spolade rent med lite koksaltslösning och sen var det färdigt. Jag frågade om den kommer lossna och fick till svar att såvitt han vet så ska den biologiskt göra det. Vet inte exakt hur han uttryckte sig men ändå.

    Men någon här som vet hur lång tid det kan ta innan den försvinner? Den skaver ju mot tungan.

    Förstår inte varför han inte bara drog bort det.

  • Svar på tråden Dra ut visdomstand - efterföljder!
  • Äldre 18 Mar 20:17
    #1

    Ring och be om urdrag från journalen. Sedan läser du vad som står. Gå till annan tandläkare och visa dina papper och gör en undersökning.

  • Anonym (Beror­På)
    Äldre 18 Mar 20:38
    #2

    Det är svårt att förstå vad du menar med vass bit i tandköttet...

    Är det en lös bit? Eller inväxt i tandköttet? Eller i såret?

    Har du bild?

  • Anonym (Stick­an)
    Äldre 18 Mar 21:04
    #3

    Har en dylik upplevelse. Dock var de tvungna att skära ut och slå sönder mina visdomständer för att få bort dem. Kände också något stickande i nedre käken där den ena visdomstanden suttit. Med tanke på hur ingreppet hade gått till tänkte jag att de kanske missat en liten del av tanden. Bokade in en tid för undersökning hos min ordinarie tandläkare. Denne konstaterade att det var käkbenet som tagit lite skada vid ingreppet och att det skulle läka med tiden. Och det gjorde det även några veckor senare :)

    Är du orolig kan du be om att få besöka en annan tandläkare och fråga då rakt ut vad det är som skaver och vad som orsakar obehaget du känner :)

  • Anonym (PL)
    Äldre 18 Mar 22:41
    #4
    Anonym (Tand) skrev 2018-03-18 19:38:14 följande:

    Drog ut en visdomstand för ca 4 veckor sen. För drygt 1 vecka sen har jag börjat känna en vass bit i tandköttet så gick till tandläkaren tidigare i veckan. Han gjorde inte ett skit. Spolade rent med lite koksaltslösning och sen var det färdigt. Jag frågade om den kommer lossna och fick till svar att såvitt han vet så ska den biologiskt göra det. Vet inte exakt hur han uttryckte sig men ändå.

    Men någon här som vet hur lång tid det kan ta innan den försvinner? Den skaver ju mot tungan.

    Förstår inte varför han inte bara drog bort det.


    Jag förstår mig inte på din tandläkare. När jag drog ut mina fyra var de mycket petiga med att hela roten måste ut. Man måste röntga så det inte stannar kvar en liten bit tjatade de.
  • Anonym (Beror­På)
    Äldre 19 Mar 06:45
    #5

    Eventuell rotrest som blir kvar känner du inte i munnen, den är inne i käkbenet isåfall. I vissa fall kan de lämnas kvar.

    Vass kant är troligen kant av käkben eller en liten lös benbit som håller på att vandra ut ur såret.

Svar på tråden Dra ut visdomstand - efterföljder!