• Äldre 19 Mar 13:14
    13264 visningar
    16 svar
    16
    13264

    Storlek på barnens rum och barnallrum?

    Jag är nyfiken på vad ni andra ser på för- respektive nackdelar med större/mindre rum för barnen. Jag gillar att kolla husritningar och och jag tycker rätt många hus har mindre barnrum där man även klämmer in typ en garderob till barnet, men därutöver har ett mindre allrum med utrymme för en liten soffa och tv.

    Mina barn har rum på 16 kvm och bra garderob utanför rummet så den inte tar nån plats, men dom saknar ett eget "barnallrum" utan har varsin soffa och tv inne på respektive rum. Jag har en kille och en tjej med 3 års mellanrum och trots att dom är stora (minstingen 11 år) så retas dom mer än dom är kompisar och i just mitt fall misstänker jag att det blivit hyggligt krig mellan dom ifall det bara funnits en tv att dela på. Fast hade dom vuxit upp med endast en tv att dela på kanske dom lärt sig att samsas, men jag tvivlar...

    Vad har ni andra för erfarenheter och vad tycker ni är att föredra?

  • Svar på tråden Storlek på barnens rum och barnallrum?
  • Äldre 19 Mar 13:26
    #1

    Vi har ritat och byggt vårt hus själva och har då valt både stora rum till barnen (så de får plats med liten soffa och tv) och ett allrum med gemensam tv, utöver det stora vardagsrummet på entréplan. Har man inte möjlighet till bägge delarna hade jag prioriterat stora rum framför ett gemensamt extra tv-rum. Men tyvärr har de flesta hus idag små sovrum där egen tv och soffa på rummet blir en omöjlighet...

  • Äldre 19 Mar 13:30
    #2
    Mia86a skrev 2018-03-19 13:26:58 följande:

    Vi har ritat och byggt vårt hus själva och har då valt både stora rum till barnen (så de får plats med liten soffa och tv) och ett allrum med gemensam tv, utöver det stora vardagsrummet på entréplan. Har man inte möjlighet till bägge delarna hade jag prioriterat stora rum framför ett gemensamt extra tv-rum. Men tyvärr har de flesta hus idag små sovrum där egen tv och soffa på rummet blir en omöjlighet...


    Insåg att jag inte svarade till fullo på din fråga. Jag delar dina erfarenheter och tycker därför husfriden är bättre med varsin tv. Ofta vill den ena se på tv medan den andre vill spela tv-spel etc.
  • Äldre 19 Mar 13:37
    #3
    Mia86a skrev 2018-03-19 13:26:58 följande:

    Vi har ritat och byggt vårt hus själva och har då valt både stora rum till barnen (så de får plats med liten soffa och tv) och ett allrum med gemensam tv, utöver det stora vardagsrummet på entréplan. Har man inte möjlighet till bägge delarna hade jag prioriterat stora rum framför ett gemensamt extra tv-rum. Men tyvärr har de flesta hus idag små sovrum där egen tv och soffa på rummet blir en omöjlighet...


    Hur stort är ert hus och hur stora rum har era barn? Vårt hus är litet (under 120 kvm), men jag tycker ändå man använt ytorna bra. Kan inte låta bli att undra varför det blivit så vanligt med små barnrum där man bara får plats med säng, skrivbord och en garderob och typ ingen plats att hänga med kompisar. Och sen därutöver ett extra allrum där då ev. flera syskon ska hänga med kompisar, men det kanske är vad många önskar sig numera.
  • Äldre 19 Mar 14:51
    #4
    Daimstruten skrev 2018-03-19 13:37:04 följande:

    Hur stort är ert hus och hur stora rum har era barn? Vårt hus är litet (under 120 kvm), men jag tycker ändå man använt ytorna bra. Kan inte låta bli att undra varför det blivit så vanligt med små barnrum där man bara får plats med säng, skrivbord och en garderob och typ ingen plats att hänga med kompisar. Och sen därutöver ett extra allrum där då ev. flera syskon ska hänga med kompisar, men det kanske är vad många önskar sig numera.


    Ja det är jättemärkligt att stora rum inte prioriteras. Många hus har ju sovrum på 7-8 kvm. Även förvaringsutrymmen tycker jag det tummas på vid nybyggen...

    Vårt hus är stort, ca 300 inkl garage, så själva huset är ca 240 kvm. Vi har fyra sovrum på 14-18 kvm vardera.
  • Äldre 19 Mar 16:06
    #5
    Mia86a skrev 2018-03-19 14:51:23 följande:
    Ja det är jättemärkligt att stora rum inte prioriteras. Många hus har ju sovrum på 7-8 kvm. Även förvaringsutrymmen tycker jag det tummas på vid nybyggen...

    Vårt hus är stort, ca 300 inkl garage, så själva huset är ca 240 kvm. Vi har fyra sovrum på 14-18 kvm vardera.
    Det var ett rejält hus. Är inte vanligt med så många stora sovrum Håller helt med vad gäller förvaringsutrymmen. Tycker generellt att dom flesta moderna planlösningar är rätt osmarta att leva med även om dom ser himla fina ut på bild.

    Vi har halva er boyta och våra sovrum är 2 st på 16 kvm, 1 st på 12 kvm och 1 st på 7 kvm. Det sistnämnda har vi som kontor. Dessutom har vi rätt bra med garderober. Visst hade det varit bekvämt med mer boyta, men dom kvm vi har tycker jag använts effektivt även om vårt badrum är i minsta laget. 
  • Anonym (Hmmmm­)
    Äldre 19 Mar 17:26
    #6

    Våra barn har vars ett rum på 9 kvadratmeter och utanför har de ett "lekrum" på 18 kvadratmeter, kommer bli tv/mys rum för dom när de är större.

    När vi byggde om gården var den delen av huset ett stort "finrum/salong" på 27 kvadrat men tyckte det var onödigt med ett sånt rum som bara är i bruk när man har gäster så gjorde om det barnrum och lekrum och satte långbord i rummet med anslutning till köket istället..

  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 20 Mar 00:48
    #7

    Mina barn har rum som är 13.5 kvadrat med inbyggda garderober, så inklusive garderob så är rummen runt 15 kvadrat, tycker det är bra storlek. Deras lekrum är på runt 18 kvadrat och det räcker gott och väl. Vårt sovrum är 20 kvadrat, men det tycker jag skulle vara för stort för barnen.

  • Äldre 20 Mar 01:47
    #8

    Jag gillar att ha många små rum. Jag är uppväxt med det. I huset i Sverige hade vi rum stora nog att antingen dela 2 syskon ELLER ha säng + skrivbord (inbygda garderober). TV fanns i vardagsrummet och kom man inte överens så fick man helt enkelt låta bli TVn.

    I lägenheten i Japan var rummen små som klädkammare. Det var lögn att få plats med mer än en möbel per rum, typ (undantag det stora allrummet). Å andra sidan hade de klämt in en herrans massa rum på 100 kvadrat, så vi hade 1-3 rum var.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (oj)
    Äldre 20 Mar 04:00
    #9

    Är detta verkligen normen idag?

    Som gammal kärring så hade ingen i min umgängeskrets egen soffa, egen TV osv i rummet. I ett rum fanns det säng, garderob/byrå, skrivbord, bokhylla.
    TV fanns i vardagsrummet och delades av hela familjen, de som var lite rikare kunde ha "gillestuga" med extra sociala utrymmen.

  • Äldre 20 Mar 07:45
    #10

    Vi har idag ett hus på 135 kvm (byggt på 70 talet). Barnens rum är ca 9kvm. Vi håller på att planera ett husbygge just nu och tänker oss barnrum på ca 14kvm. inbyggda garderober kommer vara i barnens rum. Är själv uppvuxen med klädkammare och garderober utanför rummet, det var ingen hit i tonåren. 
    Jag tycker det är viktigt att det får plats en 120 säng, gediget skrivbord, klädförvaring, prylförvaring, tv samt en extra fåtölj/saccosäck dyl. Mellan barnens rum en liten toa med handfat och sedan ett allrum med bäddbar divansoffa, där kommer alla tvspel, filmer och sällskapsspel vara. 

    När jag växte upp så bodde vi i suterränghus, jag och syskonen bodde på bottenplan med en gillestuga/allrum. Tyckte det var riktigt bra att alla syskon och dess kompisar kunde hänga ihop, vi hade biljardbord och stor hörnsoffa, saccosäckar och alla barnen tillbringade tid ihop.   

  • LFF
    Äldre 20 Mar 08:44
    #11

    Vi har ett tvåvånings radhus på 117kvm. Barnen är än så länge 4 år. Det är tre sovrum (12kvm, 10kvm och 7 eller 8kvm) samt ett allrum (ca 10kvm) på övervåningen. Vi har det största sovrummet med inbyggd garderob. Barnen delar på det näst största sovrummet. Det minsta sovrummet används som lekrum (så det är inte mycket leksaker i sovrummet) och sen har de en stor Malm-byrå för sina kläder i allrummet. På byrån står det en tv och en bluray-spelare. Mitt emot har vi halvhöga Billy-bokhyllor med dörrar på och tanken är att vi ska köpa två mysiga fåtöljer dit upp (nu har de varsin typ saccosäck från Ikea).

    När de blir större och inte vill dela rum längre så kommer vi antingen sätta upp en vägg och bygga in allrummet så det blir två hyfsat jämnstora rum eller så får en ta det lilla rummet och en det större men då acceptera att det finns skrivbordsplats och förvaring för båda i det stora rummet.

  • sextio­talist
    Äldre 20 Mar 09:29
    #12
    Anonym (oj) skrev 2018-03-20 04:00:42 följande:

    Är detta verkligen normen idag?

    Som gammal kärring så hade ingen i min umgängeskrets egen soffa, egen TV osv i rummet. I ett rum fanns det säng, garderob/byrå, skrivbord, bokhylla.
    TV fanns i vardagsrummet och delades av hela familjen, de som var lite rikare kunde ha "gillestuga" med extra sociala utrymmen.


    Vet inte, mer nog drömmar.
    Jag är 55+ och uppvuxen i ett område där de flesta hade det rätt bra. Där var det vanligaste att man hade ett lagom stort rum där man fick plats med säng, egen garderob, skrivbord och kanske någon mysig fåtölj. De flesta hade gillestuga, som var avsett för barnen/ungdomarna. Vardagsrummet var mest för de vuxna. De husen var byggda på 60-talet och 70-talet.
  • Äldre 20 Mar 10:48
    #13

    Tack för alla intressanta svar.

    Ni som har erfarenhet av gemensamt tv-rum för barnen... Ni kanske själva haft det under uppväxten... Hur funkade det när barnen blev större? Var det lugnt eller blev det tjafs om utrymmet? Min dotter och son skulle absolut inte vilja tvingas hänga med syskonet eller syskonets kompisar.

  • sextio­talist
    Äldre 20 Mar 10:56
    #14
    Daimstruten skrev 2018-03-20 10:48:32 följande:

    Tack för alla intressanta svar.

    Ni som har erfarenhet av gemensamt tv-rum för barnen... Ni kanske själva haft det under uppväxten... Hur funkade det när barnen blev större? Var det lugnt eller blev det tjafs om utrymmet? Min dotter och son skulle absolut inte vilja tvingas hänga med syskonet eller syskonets kompisar.


    Nej, inte så mycket tjafs om utrymmet, jag föredrog att vara i mitt eget rum, det var mest mina syskon som härjade i källaren
  • Anonym (mian)
    Äldre 20 Mar 17:42
    #15

    Jag är så splittrad i den här frågan. Mina barn går igenom bråkiga faser titt som tätt och då är det guld värt att de har varsitt rum att dra sig undan till. Resten av tiden så har de konsekvent föredragit att hålla till i vårt vardagsrum och kök - även om de måste städa undan efter sig direkt när de är färdiga - och merparten av deras vakna tid så står deras rum oanvända (äldsta är nu tonåring, men det har inte ändrats). Vi har i omgångar funderat på att möblera om så att de skulle ha ett barnallrum att kunna leka och hänga i och bara små sovrum eller delat sovrum, men nackdelarna för oss har övervägt. Främst för att jag inte tror att de skulle använda det. Vi har ingen tv utan tittar på laptops och paddor så det är inte en delad tv-fråga för oss.

  • Anonym (...)
    Äldre 20 Mar 23:09
    #16

    Barn bör väl lära sig att samsas? Istället för att ha varsin tv i varsitt rum, varför inte umgås vid TVn och ha det som gemensam aktivitet...? Jag är "bara" 26 år men det är så jag är uppvuxen. :) En enda tv i huset. Sen när vi var små ett gemensamt tv-spel. När vi blev större fanns datorer i gemensamt rum så man satt tillsammans...

Svar på tråden Storlek på barnens rum och barnallrum?