• Nlg

    Ryggvärk

    Har ca 4 veckor kvar till BF och har på de sista dagarna börjat få extrem ryggvärk. 
    Den sätter sig mitt på ryggen, ungefär under bh-bandet och täcker ganska stor del av ryggen. Känns verkligen överbelastad typ så försöker att inte bära tunga saker i onödan och sitta bra osv. 

    Oftast kommer smärtan på eftermiddagen, förmiddagen kan vara helt smärtfri - vad jag gjort under dagen spelar ingen större roll. Alvedon hjälper inte, ibland kan ett varmt bad lindra en stund. 

    Jag skulle tro vi är ganska många med smärta i rygg under denna del av graviditeten, så de borde ju finnas massor av bra tips för att lindra eller förebygga smärtan? 

    (tar även upp detta med min bm vid nästa besök..) 

  • Svar på tråden Ryggvärk
  • Freya18

    Här är det 14 veckor kvar till BF, men ryggbesvären blir bara värre och värre. Jag känner också mera smärta på eftermiddagen eller kvällen. Förmiddagarna brukar vara lugna. Jag känner i mitten av ryggen som sträcker sig åt sidorna. Ibland får jag riktigt ont under höger skuldra och nu för tiden hjälper inte ens vila..

    Jag har skolios (30 grader) och antar att ryggraden kröker sig ännu mera nu när organen får mindre yta. Jag vill också ha tips! Jag ska testa med spikmatta, men annars vet jag inte vad jag ska göra för att lindra. Jag promenerar och tränar ryggen lite lätt redan.

  • Akireb

    Här är en till som har ont i ryggen. Har bf i slutet av april men besvärars av att ryggen börjar värka.

    Det är en brännande känsla strax under bh-bandet. Besvären är vanliga såhär i slutspurten. Har faktiskt använt min Tens ett par gången när det varit som värst. Lindrar för stunden. :)

  • Nlg

    Det ända som hjälpt mig än så länge är promenader, men man kan ju inte vara ute och vandra konstant heller.. ska träffa min BM i veckan så hoppas hon har något bra tips - delar givetvis med mig om så är fallet! 

    Men, alla tips är vaaaarmt välkomna! 

Svar på tråden Ryggvärk