• Anonym (Ledsen)

    Kommer aldrig få en flicka. Hur hantera?

    På fredag är dagen för mitt RUL. Jag har en pojke sesan innan på 1.5 år. Jag kan inte släppa RUL utan har tänkt på det konstant i flera veckor. Jag vet att det är en pojke. Jag känner det i hela kroppen - precis som jag kände med min son...

    Men jag är orolig. Mest orolig för att jag aldrig kommer komma över att jag inte fick en flicka. Jag vet att jag kommer älska detta barn över allt annat. Jag skulle aldrig ersätta min son mot någon flicka i världen - så det är inte det. Men just den här vetskapen om att jag aldrig fick det jag hade föreställt mig i hela mitt liv - det tär verkligen på mig.

    Ni andra som har bara söner och som önskade en flicka. Hur har ni hanterat detta? (Vill ej ha svar från de som inte fick en pojke)

  • Svar på tråden Kommer aldrig få en flicka. Hur hantera?
  • Anonym (Anna)

    Tredje gången gillt. Och då äter du så lite som möjligt så får du tredje barnet flicka. Eller så gör du som min kompis. Hans mamma fick tre söner så hon adopterade en flicka från Kina.

  • Anonym (mamma)

    Mina pojkar är underbara.
    Barn som barn.
    De är individer, inte bara pojkar.

  • Anonym (MrsH)

    Vad är det du tror att du får med en flicka som du inte kan få med en son?

    Kanske är det tur för din son att han inte får en syster som skulle få all din kärlek för att hon inte har en snopp mellan benen?

    Min mamma har 4 systrar, deras pappa ville så gärna ha en son då han tyckte att pojkar var finare och bättre. Det var det bästa som kunde ha hänt dessa 4 flickor att det inte kom någon bror, då en bror hade favoriserats stort av sina föräldrar.

    Ibland blir livet inte som man föreställt sig, men det kan bli fantastiskt ändå. Men man kan behöva sörja det som man hade hoppats på, för att sedan kunna gå vidare.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (mamma) skrev 2018-03-19 15:45:49 följande:

    Mina pojkar är underbara.

    Barn som barn.

    De är individer, inte bara pojkar.


    No shit sherlock. Jag sa aldrig att jag inte skulle tycka att mina två pojkar är underbara. Jag har en pojke redan och mig veterligen finns det ingen finare människa än honom på denna jord.

    Detta handlade dock om avsaknaden av en flicka.
  • Anonym (Tvärtom)

    Jag har två flickor och sörjer en son. Är så nyfiken på hur han hade sett ut och om han varit lik min man. Tänker på det varje dag och är arg på mig själv för detta. Vet inte hur jag ska släppa det... min man vill absolut inte ha ett tredje barn.

  • Anonym (tvillinggrabbar)

    Väntade tvillingar. Vi hade bara tjejnamn. Att det skulle kunna bli något annat än tjejer fanns av någon outgrundlig orsak inte med på kartan. På TUL i v28 fick vi veta att det var två grabbar som låg där inne och levde rövare. Det blev helt tomt i huvudet. Lyckan av att de mådde bra var gigantisk men hela namnfrågan var blank.

    Redan från start visste jag att det är den här graviditeten som gäller, sen blir det inget mer försök (hade två misslyckade graviditeter bakom mig och jag visste att jag skulle gå under om det gick åt skogen även denna gång).

    Hur har jag hanterat tanken på att det inte kommer att bli någon tjej hos oss? Jag tänker helt ärligt inte på det. Jag har fullt upp med mina grabbar. Sen ibland så tittar jag på vännerna med döttrar där det ska vara rosa, prinsessigt, de gråter för minsta lilla motgång och tittar på mina killar (där den ena för övrigt älskar rosa och båda älskar glitter) och ser dem leva rövare, trilla och resa sig upp och ge sig på det de höll på med igen utan tårar etc och tänker "Vilka underbara ungar jag har!"

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (MrsH) skrev 2018-03-19 16:18:26 följande:

    Vad är det du tror att du får med en flicka som du inte kan få med en son?

    Kanske är det tur för din son att han inte får en syster som skulle få all din kärlek för att hon inte har en snopp mellan benen?

    Min mamma har 4 systrar, deras pappa ville så gärna ha en son då han tyckte att pojkar var finare och bättre. Det var det bästa som kunde ha hänt dessa 4 flickor att det inte kom någon bror, då en bror hade favoriserats stort av sina föräldrar.

    Ibland blir livet inte som man föreställt sig, men det kan bli fantastiskt ändå. Men man kan behöva sörja det som man hade hoppats på, för att sedan kunna gå vidare.


    Konstigt resonemang. Flera i min omgivning har fått ett efterlängtat barn av könet de saknat och de har inte favoriserat något barn mer än det andra. Låter mer som att människor i din omgivning är psykiskt störda.

    En syster hade inte inneburit att hon hade fått mer kärlek. Jag har snarare svårt att se att jag skulle kunna älska något barn mer än sonen jag redan har (även om jag inser att de flesta älskar alla sina barn lika mycket).

    Om vi ser till din första fråga.. det jag skulle få med en flicka som jag inte skulle få med en pojke.. detta är såklart individuellt - alla barn och vuxna är olika. Men statistiskt så tycker jag mig se att flickor har bättre kontakt med sina mödrar i vuxen ålder än vad pojkar har. Jag har väldigt bra kontakt med min mor. Det är nog något sådant jag fantiserar om. När jag får barnbarn i framtiden (om mina barn väljer att skaffa barn) så tror jag att jag har större möjlighet att få vara involverad i det barnets liv om jag skulle vara mamma till dess mamma.

    Jag har ingen dröm om att få någon som jag kan klä i rosa och köpa dockor till. Jag tror bara att jag skulle få bättre kontakt med en flicka i framtiden.

    Du säger också i slutet att livet kan bli bra ändå.. men att man kan behöva sörja det man inte fick. Det är exakt det jag skriver att jag behöver. Jag vet att jag kommer älska barnet i magen oavsett kön (det gör jag ju redan som det är). Det är även elakt av dig att säga att det är bra att jag inte får någon dotter.
  • Anonym (**)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-03-19 16:49:36 följande:

    .


    Som du vräker ur dig

    Så fruktansvärt oförskämt

    Inget vett

    Noll hyfs
  • Anonym (Samma här)

    Jag väntar mitt andra och sista barn. Har en fantastisk son och önskar så att bebisen i magen är en flicka.

  • Anonym (MrsH)
    Anonym (**) skrev 2018-03-19 16:57:08 följande:

    Som du vräker ur dig

    Så fruktansvärt oförskämt

    Inget vett

    Noll hyfs


    Jo det känns inte som någon idé att resonera med en sådan person tyvärr.
Svar på tråden Kommer aldrig få en flicka. Hur hantera?