• Kiltis

    Sanndrömmar

    Hej!


     


    Är det någon här som har drömt något som blivit sant?

  • Svar på tråden Sanndrömmar
  • Madicken Madicken
    Kiltis skrev 2018-03-19 16:54:42 följande:

    Hej!

     

    Är det någon här som har drömt något som blivit sant?


    Många gånger. Började redan när jag var liten. Vet inte varför jag har de. Ingen kan förklara men många gissningar har jag fått höra
  • lindalicious

    Ja några ggr. Drömde bl.a. att min katt blev överkörd av en vit skåpbil, och tre-fyra dagar senare blev han överkörd av en vit bil (dock ingen skåpbil som i drömmen). Om det bara var slump? Ja kanske jag vet inte, men det kändes märkligt.

    Har också drömt om otrohet som slagit in. Men där tror jag att jag fått omedvetna signaler på att något varit fel redan och därför drömt om det.

    Har däremot flera ggr drömt om helt oviktiga saker som att brorsan ringer från Ikea och frågar om jag ha något därifrån, och exakt samma sak händer under dan eller nästkommande dag. Sådana småsaker bara men som blir märkliga när de slår in och man kommer på att det ju var exakt det man hade drömt.

    Har du drömt sanndrömmar ts?


    Don't get mad, get even.
  • Madicken Madicken
    lindalicious skrev 2018-03-19 17:04:48 följande:

    Har däremot flera ggr drömt om helt oviktiga saker som att brorsan ringer från Ikea och frågar om jag ha något därifrån, och exakt samma sak händer under dan eller nästkommande dag. Sådana småsaker bara men som blir märkliga när de slår in och man kommer på att det ju var exakt det man hade drömt.


    Vad kul att läsa! Jag trodde jag var den enda på jorden! Har du också haft dina sedan barnsben?
  • John22

    Givetvis. Alla människor på Jorden har drömt saker som blivit sanna. Det kallas för slumpen.

    Drömmer gör man varje natt, så att man då och då drömmer något som sedan sker är inte ett dugg konstigt. Vissa inbillar sig dock att de är otroligt speciella, när det i själva verket handlar om att de väldigt tydligt kommer ihåg de två gånger de drömde drömmar som sedan skedde, men inte kommer ihåg de 500 gånger drömmarna inte blev verklighet.

  • Madicken Madicken
    John22 skrev 2018-03-19 17:14:18 följande:

    Givetvis. Alla människor på Jorden har drömt saker som blivit sanna. Det kallas för slumpen.

    Drömmer gör man varje natt, så att man då och då drömmer något som sedan sker är inte ett dugg konstigt. Vissa inbillar sig dock att de är otroligt speciella, när det i själva verket handlar om att de väldigt tydligt kommer ihåg de två gånger de drömde drömmar som sedan skedde, men inte kommer ihåg de 500 gånger drömmarna inte blev verklighet.


    Det är inte så det går till.

    Uppenbarligen har du aldrig upplevt det.
  • Ggrodan
    John22 skrev 2018-03-19 17:14:18 följande:

    Givetvis. Alla människor på Jorden har drömt saker som blivit sanna. Det kallas för slumpen.

    Drömmer gör man varje natt, så att man då och då drömmer något som sedan sker är inte ett dugg konstigt. Vissa inbillar sig dock att de är otroligt speciella, när det i själva verket handlar om att de väldigt tydligt kommer ihåg de två gånger de drömde drömmar som sedan skedde, men inte kommer ihåg de 500 gånger drömmarna inte blev verklighet.


    Precis vi tror vi minns alla våra drömmar men faktum är att vi kommer bara ihåg sista drömmarna i en serie av drömmar.
  • Bjoer
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 17:15:32 följande:
    Det är inte så det går till.

    Uppenbarligen har du aldrig upplevt det.
    Jo, det är precis så det går till. Eller så har man upplevt något som påverkar drömmen och det egentligen bara handlar om slutledningsförmåga.
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 17:15:32 följande:
    Det är inte så det går till.

    Uppenbarligen har du aldrig upplevt det.
    Jopp, precis så är det. Men inbilla du dig att du besitter någon speciell förmåga om det gör att du får känna dig viktig.

    Verkligheten ser dock ut som så att man drömmer i snitt fem drömmar per natt, även om man inte alltid kommer ihåg dem. När något sedan sker så kan detta trigga ett minne av en tidigare dröm, varpå man inser att drömmen "gått i uppfyllelse".

    Hjärnan är också bra på att modifiera och fylla i minnen för att få dem att passa extra bra, vilket leder till att man kommer ihåg detaljer från drömmar som egentligen inte var där. Detta i ett försök att få drömmen att stämma överens med vad som skedde i verkligheten efteråt. Det handlar inte om oärlighet, bara en uppfinningsrik hjärna som vill att saker och ting ska passa in och bilda mönster.

    Så nej, du har dessvärre inga "sanndrömmar" som förutspår framtiden; du har ingen speciell förmåga som ingen annan har. Du har en hjärna som fyller i tomrum, ett sinne som vill att dina drömmar ska förutspå framtiden och ett väldigt selektivt minne.
  • Madicken Madicken
    Bjoer skrev 2018-03-19 17:21:20 följande:

    Jo, det är precis så det går till. Eller så har man upplevt något som påverkar drömmen och det egentligen bara handlar om slutledningsförmåga.


    De här drömmarna visar inte något ungefärligt suddigt lulligt som kan ske varsomhelst.

    De visar exakta händelseförlopp med exakt omgivning i exakt tid. Finns inget som skiljer sig åt. Finns inget som påminner. Drömmen kommer bara EN gång och visar vad som ska ske långt senare.

    Händelsen som ska inträffa varar max 2 minuter.
  • Kiltis

    Ja jag har också drömt en sanndröm. I detalj drömde jag om hur jag skulle träffa min syster och en kompis på ett cafe, alltså ingen spännande dröm men döm av min förvåning när jag ringer min kompis dagen efter och hon föreslår ett café där jag aldrig varit, samma som I drömmen.
    När vi väl träffas så börjar hon berätta om ett möte med en annan vän och hon säger exakt vad jag drömde att hon skulle säga. Lite kusligt men festligt.

Svar på tråden Sanndrömmar