• Anonym (Besviken.)

    Min chef berättade för kollega vad jag sa på mitt medarbetarsamtal.

    Jag hade medarbetarsamtal för exakt en vecka sedan med min chef. Jag har alltid varit ärlig och lojal mot min arbetsgivare och tycker att det är väldigt viktigt.

    På grund av det har jag delat en väldigt privat sak med henne (då det fanns en risk att det skulle påverka mitt arbete) och hon visade verkligen omtanke och stöttning då. Det var väldigt jobbigt för mig att ta det steget att prata med henne om det men jag har litat på henne till 110% och aldrig funderat något djupare kring det. 

    Men så kom i alla fall det där medarbetarsamtalet och ärlig som jag är så uttryckte jag för henne att jag börjar känna att mitt arbete är lite enformigt. Att jag å ena sidan trivs väldigt bra på arbetsplatsen men inte lika bra med mina uppgifter och att jag känner att jag vill få ut mer av mitt arbete en vad jag får nu. 

    En timma efter mitt medarbetarsamtal så kommer en kollega fram till mig (som har samma arbete som jag) men som är ansvarig för den avdelning jag jobbar på och säger: "Jaha, så du vill inte jobba här längre? Var försiktig med vad du säger på medarbetarsamtalet så att de inte flyttar dig till en annan avdelning".

    Jag kände mig så jävla sviken. Inte för det som min kollega sa utan för att hon över huvud taget visste vad jag hade sagt på mitt medarbetarsamtal. Det kändes som att chefen hade kallat upp min kollega omedelbart efter mitt samtal bara för att meddela vad jag hade berättat. 

    De här sakerna som jag delade med mig av till min chef var tänkta att jag skulle bolla med tillsammans med henne. Hade jag velat diskutera det med mina kollegor så hade jag gjort det själv. Det hade varit en sak om hon frågat mig ifall det var okej att hon pratade om mina känslor och tankar med någon annan men något sådant yttrade hon inte. 

    Jag blev så himla besviken och funderar nu på om alla saker om mitt privatliv även nått denna eller någon annan kollega. Ska jag ta upp det med min chef eller ska jag bara släppa det? Det är ju inte så att hon skulle erkänna att hon pratat om mitt privatliv med någon av mina kollegor om hon nu skulle ha gjort det.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Min chef berättade för kollega vad jag sa på mitt medarbetarsamtal.
  • Anonym (Salla)

    Jag skulle tagit  upp det med henne. Inte sånt du inte vet något om, det kan du ju aldrig bevisa. Men markera  även att du inte kommer att kunna lita på henne i fortsättningen.

  • Anonym (JK)

    De flesta sprider info vidare. Berätta därför aldrig något på arbetsplatsen som du inte är bekväm med att det kommer ut.

    Lär dig en läxa och jobba på. Gräv inte ner dig för det här. Låt det passera.

  • Anonym (JK)
    Anonym (Salla) skrev 2018-03-19 20:33:53 följande:

    Jag skulle tagit  upp det med henne. Inte sånt du inte vet något om, det kan du ju aldrig bevisa. Men markera  även att du inte kommer att kunna lita på henne i fortsättningen.


    Vad skulle det vara bra för?
  • Anonym (Maria)

    Kan vara relevant info för avdelningsansvariga att du vill utvecklas. Och att hon i sin tur kanske känner sig hotad av detta.

  • Anonym (Hmm)

    Men får chefer verkligen sprida sådant? Det man säger på ett privat samtal måste ju ändå vara privat?

  • Anonym (Besviken.)

    Den avdelningsansvariga kollegan har ingenting med mitt arbete eller min anställning att göra. Hon ansvarar för att helt andra saker. Hon är alltså bara en kollega till mig, ingenting annat. 

    Som sagt. Hade min chef frågat om det var okej att hon pratade med henne eller någon annan så hade det varit en sak. Då hade jag fått en chans och uttrycka att jag inte ville att hon skulle säga det. Nu sa jag inte det eftersom att jag tycker det ska vara underförstått att det jag säger till min chef om min anställning stannar där om inte det tydligt framgår att det är okej att hon för det vidare.

    Denna kollega är förstås också väldigt snabb med att uttrycka att hon minsann vet och får veta saker vilket gör att jag känner mig ännu mer sviken. 

  • Anonym (gå vidare)

    Säg inget alls. Gå vidare. Men betänk i fortsättningen att privata saker sällan är privata. Varken vad gäller hos chefer eller andra. Det du vill behålla för dig själv, det skall du aldrig berätta för någon annan, förutom människor som är dig nära och som kan hålla käften. Människan är sån att hon gillar att dela hemlisar :). 

  • Virriga Vera
    Anonym (Besviken.) skrev 2018-03-19 20:46:43 följande:

    Den avdelningsansvariga kollegan har ingenting med mitt arbete eller min anställning att göra. Hon ansvarar för att helt andra saker. Hon är alltså bara en kollega till mig, ingenting annat. 

    Som sagt. Hade min chef frågat om det var okej att hon pratade med henne eller någon annan så hade det varit en sak. Då hade jag fått en chans och uttrycka att jag inte ville att hon skulle säga det. Nu sa jag inte det eftersom att jag tycker det ska vara underförstått att det jag säger till min chef om min anställning stannar där om inte det tydligt framgår att det är okej att hon för det vidare.

    Denna kollega är förstås också väldigt snabb med att uttrycka att hon minsann vet och får veta saker vilket gör att jag känner mig ännu mer sviken. 



    Jag hade kontaktat både HR och facket för din chef har begått tjänstefel.
  • Anonym (JK)
    Virriga Vera skrev 2018-03-20 12:18:11 följande:

    Jag hade kontaktat både HR och facket för din chef har begått tjänstefel.


    Vad skulle det vara bra för?

    TS skulle bara få ett anseende som bråkstake.
  • Anonym (gå vidare)
    Virriga Vera skrev 2018-03-20 12:18:11 följande:

    Jag hade kontaktat både HR och facket för din chef har begått tjänstefel.
    Och riskerat folk som tittat snett på dig? Och kanske mer eller mindre frusit ut dig? Visst, finns lagar för sånt, men själv skulle jag inte göra det. Bättre att gå vidare. Man vill ju också gärna ha bra referenser i nästa jobb. Så att börja strida för en sån här liten sak (ja, den ÄR liten) känns som att göra en höna av den berömda fjädern.
Svar på tråden Min chef berättade för kollega vad jag sa på mitt medarbetarsamtal.