• Anonym (lugnamig)

    Ni som lyckats bryta onda cirkeln i tid

    Hej!

    Sitter här ännu en kväll och känner mig helt utmattad efter en arbetsdag. Jag växlar mellan hopp och förtvivlan varje vardag. Ena stunden tänker jag att jag ska klara av detta, att jag ska hitta ett sätt att hantera stressen på jobbet. Jag vill ju så gärna att det ska fungera! Andra stunden känner jag mig livrädd och tänker katastroftankar som att jag kommer gå in i väggen eller behöva säga upp mig. Men vad ska jag då jobba med istället? Jag vill jobba och jag tycker egentligen att nuvarande jobb är spännande, bara det hade varit mer än hälften så mycket jobb!

    Jag har bara jobbat i några år nu och har känt mig stressad nästan varje dag. Har känts som 80 % av denna tid gått åt till att jobba i 200 % takt, och 20 % till att jobba i 100 % takt, d.v.s aldrig någon riktig återhämtning eller ens andningspaus. Det är ständigt en kamp mot tiden för att hinna med arbetsuppgifterna. Jag tänker ibland att jag vill att dagarna ska stå till så att jag magiskt får 3 extra arbetsdagar då tiden inte tickar på. Om jag skulle ta det lite lugnare skulle det innebära att jag ändå behövde göra arbetsuppgifterna i slutändan och därför försöker jag hålla uppe tempot hela tiden. Bättre det än att arbetsuppgifterna växer ännu mer tänker jag. Jag har testat att byta arbetsplats och då bytt till liknande arbetsuppgifter men inte känt att stressen minskat.

    Förut har det mest varit psykisk stress men nu har jag även börjat få värk mellan skulderbladen. Jag somnar på kvällen men ofta efter en timmas kamp med att pressa bort tankar kring hur jag ska lösa morgondagens problem. Jag vaknar på nätterna/tidigt på morgonen av att hjärnan kickar igång och börjar arbeta.

    Jag tycker fortfarande att jag är effektiv på jobbet, och har inte märkt av att jag tappat koncentrationen ännu vilket jag vet är vanligt vid stress. Jag känner dock inte att jag har tid att bearbeta mitt jobb på arbetstid så därför kommer tankarna på min fritid kring HUR jag ska lösa saker, medan jag på jobbet löser sakerna. Jag har väldigt svårt att sänka mina krav då jag tycker att jag bara gör det jag måste. Jag presterar 200 % eftersom jag kämpar varje sekund på jobbet, men tycker bara att jag gör ett 80 % jobb ändå utifrån mina värderingar. Jag har jättesvårt att se vart jag kan dra ner på kvaliteten. Jag vill ju kunna stå för det jag gör, och om jag börjar slarva finns det ju risk för att jag själv får äta upp det sen vilket jag inte skulle stå ut med. Ofta försöker jag ju göra saker rätt från början för att inte behöva oroa mig för det sen. När jag väl gör saker känns det ganska bra, eftersom jag ofta lagt mer tid än vad jag egentligen har på att få till det bra. Det gör att jag sedan måste jobba ännu snabbare med de andra uppgifterna.

    Så... jag undrar helt enkelt vad jag behöver göra nu för att inte må ännu sämre. Ni som har lyckats bryta det negativa mönstret - hur har ni gjort? Jag är ju livrädd för att gå ner i tempo och då hamna ännu mer efter vilket skulle leda till att jag mådde ännu sämre. Men jag mår ju redan väldigt dåligt. Det är en sådan negativ spiral så det finns inte. Help please!

  • Svar på tråden Ni som lyckats bryta onda cirkeln i tid
  • Anonym (Annan)

    Byta bransch. Du testade att byta jobb med det funkade inte.

    Vi vet ju inte vad du har för sorts arbete nu.

  • Anonym (lugnamig)
    Anonym (Annan) skrev 2018-03-19 20:43:46 följande:

    Byta bransch. Du testade att byta jobb med det funkade inte.

    Vi vet ju inte vad du har för sorts arbete nu.


    Jo, det är kanske det jag kommer landa i till slut. Det är dock svårt att ?ge upp? när man lagt ner så mycket tid på studier för att kunna jobba med det man gör. Hur länge orkar man kämpa? Känner sådär inför att skola om mig. Vill helst kunna jobba, men om jag då ska byta bransch får jag börja om lite från början och gå ner mycket i lön. Vill ju helst få det att fungera. Är också rädd för att jag skulle hamna i samma mönster även om jag bytte bransch och gick ner i lön.
  • Anonym (Annan)
    Anonym (lugnamig) skrev 2018-03-19 21:01:34 följande:

    Jo, det är kanske det jag kommer landa i till slut. Det är dock svårt att ?ge upp? när man lagt ner så mycket tid på studier för att kunna jobba med det man gör. Hur länge orkar man kämpa? Känner sådär inför att skola om mig. Vill helst kunna jobba, men om jag då ska byta bransch får jag börja om lite från början och gå ner mycket i lön. Vill ju helst få det att fungera. Är också rädd för att jag skulle hamna i samma mönster även om jag bytte bransch och gick ner i lön.


    Man kan ju byta bransch men stanna inom samma område. Man måste inte studera för att byta.
  • Anonym (D)

    Tycker du ska kolla på dina värderingar om dig själv för de ändras inte för att du byter kontor eller jobb, du tar ju med de du väljer ut de och det är de som blir som ett virus i datorn, i dig, och degar ner / ger dig bluescreen inte jobben du provar.

    En person med prestation-nivå på 200 % kan enkelt sakta ner och utan att det blir sämre jobb, eftersom du är ordentlig som person kommer du inte bli någon slösoffa om du blir snällare med dig själv, detta tipset fick jag. Det funkade på mig, jag gör lika bra jobb - men jag är schysst är mot mig och det betyder mindre stress mindre oro och det gör att jag har mer energi och återhämtning när jag inte jobbar inför jobbet och efter jobbet.

    Du verkar så rädd att bli sjukskriven att inte klara något, att du i princip bränner ut dig av oro innan något hänt. Som att gömma dig för ett meteroid-regn som du bara "inte vill ska hända"

    Du ska nog definitivt reflektera mer över dina mönster, värderingar om dig själv och fundera, om du gör så smarta saker mentalt? För det är det osynliga som äter på oss som mest. Ta en djupare titt och byt ut dina destruktiva utröttande oroande metoder bara så kommer du märka att du får mer energi, alla blir orkeslösa av att trycka ner sig själva och låsa fast katastrof-tankar så du är inget specialtillverkade konstigt fall, du behöver bara plugga mer om hur du styr dig själv, välj bot hammaren att slå ner en mutter funkar inte det skadar bara, du behöver en skiftnyckel, och vrida lite i taget.

  • Anonym (D)
    Anonym (D) skrev 2018-03-20 15:11:52 följande:

    Tycker du ska kolla på dina värderingar om dig själv för de ändras inte för att du byter kontor eller jobb, du tar ju med de du väljer ut de och det är de som blir som ett virus i datorn, i dig, och degar ner / ger dig bluescreen inte jobben du provar.

    En person med prestation-nivå på 200 % kan enkelt sakta ner och utan att det blir sämre jobb, eftersom du är ordentlig som person kommer du inte bli någon slösoffa om du blir snällare med dig själv, detta tipset fick jag. Det funkade på mig, jag gör lika bra jobb - men jag är schysst är mot mig och det betyder mindre stress mindre oro och det gör att jag har mer energi och återhämtning när jag inte jobbar inför jobbet och efter jobbet.

    Du verkar så rädd att bli sjukskriven att inte klara något, att du i princip bränner ut dig av oro innan något hänt. Som att gömma dig för ett meteroid-regn som du bara "inte vill ska hända"

    Du ska nog definitivt reflektera mer över dina mönster, värderingar om dig själv och fundera, om du gör så smarta saker mentalt? För det är det osynliga som äter på oss som mest. Ta en djupare titt och byt ut dina destruktiva utröttande oroande metoder bara så kommer du märka att du får mer energi, alla blir orkeslösa av att trycka ner sig själva och låsa fast katastrof-tankar så du är inget specialtillverkade konstigt fall, du behöver bara plugga mer om hur du styr dig själv, välj bot hammaren att slå ner en mutter funkar inte det skadar bara, du behöver en skiftnyckel, och vrida lite i taget.


    Har du en tung relation med kommunikationsproblem och besvikelse att komma hem till så du bara känner dig ensam och ännu mer belastad har du faktor 2 att du inte orkar jobbet.
  • Anonym (lugnamig)
    Anonym (D) skrev 2018-03-20 15:11:52 följande:

    Tycker du ska kolla på dina värderingar om dig själv för de ändras inte för att du byter kontor eller jobb, du tar ju med de du väljer ut de och det är de som blir som ett virus i datorn, i dig, och degar ner / ger dig bluescreen inte jobben du provar.

    En person med prestation-nivå på 200 % kan enkelt sakta ner och utan att det blir sämre jobb, eftersom du är ordentlig som person kommer du inte bli någon slösoffa om du blir snällare med dig själv, detta tipset fick jag. Det funkade på mig, jag gör lika bra jobb - men jag är schysst är mot mig och det betyder mindre stress mindre oro och det gör att jag har mer energi och återhämtning när jag inte jobbar inför jobbet och efter jobbet.

    Du verkar så rädd att bli sjukskriven att inte klara något, att du i princip bränner ut dig av oro innan något hänt. Som att gömma dig för ett meteroid-regn som du bara "inte vill ska hända"

    Du ska nog definitivt reflektera mer över dina mönster, värderingar om dig själv och fundera, om du gör så smarta saker mentalt? För det är det osynliga som äter på oss som mest. Ta en djupare titt och byt ut dina destruktiva utröttande oroande metoder bara så kommer du märka att du får mer energi, alla blir orkeslösa av att trycka ner sig själva och låsa fast katastrof-tankar så du är inget specialtillverkade konstigt fall, du behöver bara plugga mer om hur du styr dig själv, välj bot hammaren att slå ner en mutter funkar inte det skadar bara, du behöver en skiftnyckel, och vrida lite i taget.


    Tack för kloka råd.

    Det är sant att min inställning är det enda jag kan jobba på och har möjlighet att förändra om jag ska vara kvar på samma arbetsplats.

    Jag känner dock en så oerhörd stor frustration kring att jag gör allt vad jag kan och mer därtill, och att det ändå känns så tufft/stressigt hela tiden. Jag har väldigt svårt att börja tumma på kvaliteten i arbetet. Jag själv tycker ju heller inte att det jobb jag utför är superbra, utan jag tycker just att jag kämpar för att utföra ett arbete som jag kan stå för. Jag tänker att det måste finnas skillnader i arbetsbelastning på olika arbetsplatser, och att det såklart inte gör det bättre om jag då råkar vara på en arbetsplats där arbetsbördan är extra stor. Jag hör vänner som säger att de har långtråkigt på jobbet och att de kan ta en ordentlig rast i lugn och ro utan ångest. Även om jag inte skulle vilja ha det tråkigt på jobbet, skulle jag ändå vilja känna att det inte är superstressigt VARJE dag. Det är så mycket att göra att jag inte känner att jag kan ta en rast utan att känna att värdefull tid går till spillo.

    Jag tänker att det måste vara skillnad på att ha mycket att göra som i att det är mycket men att det går över och lönar sig i slutändan, och att ha mycket att göra som i att man ständigt kämpar för att hålla sig över vattenytan.

    Det som gör att andra orkar tror jag är att de själva ser att kraven är för högt ställda och att de därför anpassar sin prestationsnivå efter det, d.v.s att de trots kraven väljer att inte leva upp till dem helt och hållet. Jag är osäker på om jag kommer kunna stå för ett sådant arbete då jag tycker mycket av det roliga med att arbeta ligger i att känna att man känner att man gör något bra. Men att göra 110 % och sedan ändå bara känna att det blir bra till 60% är väldigt tärande i längden.

    Men jag förstår att jag har mig själv att skylla en del för att jag inte anpassar mig och bara lägger ner stridsyxan/slutar kämpa för att göra ett kvalitativt jobb. Det hade varit det smarta i det här läget.

    Jag funderar på att ta kontakt med en psykolog för att få stöd i alla dessa tankar.

    Hemma fungerar allt bra och jag får bra stöd av min familj.
Svar på tråden Ni som lyckats bryta onda cirkeln i tid