• Anonymhiöpie

    Dra ut en vuxentand

    Jag ska dra ut fyra vuxentänder i april 2018 och jag är jätte jätte rädd kan någon snälla säga om det gör ont osv är verkligen jätte rädd

  • Svar på tråden Dra ut en vuxentand
  • Alvina

    Jag har fått fyra tänder utdragna. Två där uppe och två där nere. Det som gjorde ont var själva bedövningssprutan man fick i tandköttet innan de drogs ut. När tandläkaren väl drog ut tänderna kändes ingen smärta. Dock gjorde det lite ont efter det att bedövningen släpptes.

  • Jen75
    Alvina skrev 2018-03-19 23:01:47 följande:

    Jag har fått fyra tänder utdragna. Två där uppe och två där nere. Det som gjorde ont var själva bedövningssprutan man fick i tandköttet innan de drogs ut. När tandläkaren väl drog ut tänderna kändes ingen smärta. Dock gjorde det lite ont efter det att bedövningen släpptes.


    Precis som Albins skriver: Det värsta är sprutan, sen är du helt bedövad och kommer inte känna nåt. Såklart kan det vara lite ont efteråt, men med värktabletter löser sig det mesta. ????

    Var inte orolig. Det kommer gå jättebra! ?
  • Iowhannah

    Jag har också dragit ut fyra tänder. Tre av dem kände jag inte pga bedövningen (men man hör verkligen ALLT, det var äckligt), den fjärde bedövade de tre gånger men jag kände ändå en del. Antagligen tog bedövningen fel just den gången.

    Det värsta är nog ändå när bedövningen släpper sen, men då kan man ta värktabletter. Okej, bedövningssprutan var ingen höjdare heller.

  • Hermioney
    Anonymhiöpie skrev 2018-03-19 22:57:18 följande:

    Jag ska dra ut fyra vuxentänder i april 2018 och jag är jätte jätte rädd kan någon snälla säga om det gör ont osv är verkligen jätte rädd


    Ja det gör ont nåt så in i helvete.

    Sorry men så är det.

    Jag har dragit ut tre. Sen kom fyra visdomständer.Då reste jag utomlands för att få narkos.Medan jag var där blev min pappa tvungen att dra ut en tand här i sverige. Innan jag reste skrattade han åt min narkos. Efter att de drog ut hans tand sa han "nu förstår jag varför du tog narkos". De trodde att han skulle rycka loss armstöden.

    Jag brukar säga att den värsta smärta jag upplevt är att dra ut tänder och dagen efter att jag vaknade från min blindtarmsoperation.

    Nu är jag gravid. Tydligen ska förlossningen och eventuellt kejsarsnitt vara i samma klass.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-03-20 00:30:13 följande:

    Ja det gör ont nåt så in i helvete.

    Sorry men så är det.

    Jag har dragit ut tre. Sen kom fyra visdomständer.Då reste jag utomlands för att få narkos.Medan jag var där blev min pappa tvungen att dra ut en tand här i sverige. Innan jag reste skrattade han åt min narkos. Efter att de drog ut hans tand sa han "nu förstår jag varför du tog narkos". De trodde att han skulle rycka loss armstöden.

    Jag brukar säga att den värsta smärta jag upplevt är att dra ut tänder och dagen efter att jag vaknade från min blindtarmsoperation.

    Nu är jag gravid. Tydligen ska förlossningen och eventuellt kejsarsnitt vara i samma klass.


    Visdomständer är ju lite mer speciella än de andra tänderna så där förstår jag att du ville ha narkos. Mitt ex tog bort två visdomständer och det var mer som en liten operation där de var tvungna att skära i tandköttet och slå sönder tanden för att få ut den.

    Blev du dåligt bedövad när du drog ut de tre vanliga tänderna? För det gör inte ont om bedövningen tar som den ska. Obehagligt, ja, men inte ont.
  • cosinus

    Dragit 4 mjölktänder (som saknade tandanlag så rötterna var intakta) och 2 visdomständer (i överkäken)

    En av fyra mjölktänder kändes pyttelite, övriga inte. Var däremot lite öm i ansiktet efter ena visdomstanden som krävde lite våld och det blödde länge som f-n men inte ont under dragning eller inne i munnen ens när bedövningen släppte.

  • Krickis

    Visdomständer är helt klart värre. När jag drog min så var tandläkaren tvungen att såga isär den för rötterna satt så. Sen gjorde det väldigt ont i några dagar efteråt.

    Min tips är att prata med tandläkaren om din rädsla. Jag skulle rotfylla mina framtänder och var galet rädd. Sa det till min tandläkare vid första undersökningen. Han bokade så in nästkommande besök enbart för att samtala om min rädsla. Vad jag var rädd för, varför osv. Frågade om han skulle spela nån speciell musik som jag kunde slappna av till. Om han skulle berätta allt han gjorde etc etc. Detta hjälpte mig otroligt mycket och rotfyllningarna gick galant.

  • Decx

    Beror på om bedövningen funkar på dej.

    Dragit ut tand både med och utan bedövning, ingen större skillnad. Milt utryckt, det känns.

    Sen finns det folk som tycker att sprutan gör ondast, ett litet stick som knappt känns, enligt mej.

    Alla är vi olika.

  • Hermioney
    Iowhannah skrev 2018-03-20 07:05:13 följande:

    Visdomständer är ju lite mer speciella än de andra tänderna så där förstår jag att du ville ha narkos. Mitt ex tog bort två visdomständer och det var mer som en liten operation där de var tvungna att skära i tandköttet och slå sönder tanden för att få ut den.

    Blev du dåligt bedövad när du drog ut de tre vanliga tänderna? För det gör inte ont om bedövningen tar som den ska. Obehagligt, ja, men inte ont.


    Jag drog ut tre friska tänder.

    Det gör kanske mindre ont om man drar ut halvdöda tänder som inte gick att rotfylla.

    Jag hade en olycka där jag landade med tänderna i asfalten och krossade en tand.

    Efter operationen där de tog bort en tand tänkte de till och beslöt att dra ut ytterligare tre för att sen ge mig tandställning och möblera om de tänder som var kvar. Nr 2 blev nr 1. Huggtänderna drogs ut för att jämna ut.

    Jag fick vanlig spruta och när jag läser de andras inlägg kanske det beror på att det var friska tänder som det gjorde mer ont. En tand per gång drogs ut hos min vanli tandläkare.

    När det gällde viadomständerna sa de inget om hammare och bankning. Jag fick tänderna i handen och de var hela. Jag tog med de hem.

    Två omgångar, först båda uppe sen nere.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-03-20 10:40:48 följande:

    Jag drog ut tre friska tänder.

    Det gör kanske mindre ont om man drar ut halvdöda tänder som inte gick att rotfylla.

    Jag hade en olycka där jag landade med tänderna i asfalten och krossade en tand.

    Efter operationen där de tog bort en tand tänkte de till och beslöt att dra ut ytterligare tre för att sen ge mig tandställning och möblera om de tänder som var kvar. Nr 2 blev nr 1. Huggtänderna drogs ut för att jämna ut.

    Jag fick vanlig spruta och när jag läser de andras inlägg kanske det beror på att det var friska tänder som det gjorde mer ont. En tand per gång drogs ut hos min vanli tandläkare.

    När det gällde viadomständerna sa de inget om hammare och bankning. Jag fick tänderna i handen och de var hela. Jag tog med de hem.

    Två omgångar, först båda uppe sen nere.


    Låter konstigt tycker jag. Jag drog också bara ut friska tänder och som jag skrev tidigare så var det bara en av fyra som kändes, men det var för att bedövningen inte tog ordentligt.
  • Hermioney
    Iowhannah skrev 2018-03-20 12:43:57 följande:

    Låter konstigt tycker jag. Jag drog också bara ut friska tänder och som jag skrev tidigare så var det bara en av fyra som kändes, men det var för att bedövningen inte tog ordentligt.


    Varför drog du ut friska tänder?
  • Bjoer
    Hermioney skrev 2018-03-20 12:50:39 följande:
    Varför drog du ut friska tänder?
    Jag drog ut en visdomstand för ett par månader sen, också en frisk tand, och det kändes ingenting vad gäller smärta. Drog ut den för att den inte kom upp som den skulle och det fastnade mat under som var svårt att få bort vilket leder till bakterietillväxt och risk för tandlossning senare i livet. Förebyggande, helt enkelt.

    Sen när bedövningen släppte så gjorde det ont och jag fick feber men lite ipren och alvedon så klarar man sig bra de första dagarna. Tror inte TS har något att oroa sig över. Som andra sagt så är sprutan det som känns mest och den känns inte jättemycket. Sticker lite i tandköttet.
  • cosinus

    Jag tror tvärtom det kan göra mer ont om man drar ut trasiga och inflammerade tänder än friska.

    Vill minnas något från en kurs i farmakologi om att inflammationer ändrat PH-värdet så bedövning inte beter sig och tar på samma sätt.

  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-03-20 12:50:39 följande:

    Varför drog du ut friska tänder?


    Jag skulle sätta in en tandställning och hade helt enkelt inte plats för alla mina tänder.
Svar på tråden Dra ut en vuxentand