• Äldre 20 Mar 06:05
    1325 visningar
    6 svar
    6
    1325

    Vad kan vara fel & hur går vi till väga?

    Hej, jag känner mig helt lost i den här världen nu känner jag. Dottern som nu är två år kom till på 3e försöket och jag var naiv o trodde de skulle gå fort med nr2, men så hände något. Min cykel va normal o vi började försöka. Fick 3 tidiga missfall på raken och efter det kortades cykeln ner, även lutealfasen, ibland fick jag inte ägglossning och när jag började tempa så var min temp helt galen. En kompis trodde på låga hormonhalter i kroppen så nu har jag börjat smörja med ProgesterAll, någon som har erfarenhet?

    När kan man söka gyn för att se om de e något galet hos mig? Kanske jag inte ens har ägglossning? Har inte haft positiva äl-test sen i höstas men å andra sidan lyckades jag aldrig få det med dottern heller.. och om mina hormoner är helt bananas? Jag minns att ja hört att man ska försöka minst 1 år men om man misstänker att något är fel är det väl bra att ta itu med det direkt, även om man inte ens försöker få barn?

    Vi har försökt i 8 månader.

  • Svar på tråden Vad kan vara fel & hur går vi till väga?
  • Äldre 20 Mar 06:29
    #1

    Efter 3 missfall tycker jag ni borde få hjälp!

  • Äldre 20 Mar 07:16
    #2
    Ina82 skrev 2018-03-20 06:29:58 följande:

    Efter 3 missfall tycker jag ni borde få hjälp!


    Det skedde i sept-nov så jag kanske borde hört av mig till dom då men jag gjorde aldrig det.. Det var precis i samband med mens/strax därefter och många verkade säga att det är supervanligt, att ja inte borde testa så tidigt etc. men nu när man känner att kroppen inte riktigt är med så borde jag kanske inte lyssnat på dom. Vart vänder man sig då? MVC? VC? Gyn? Bor i en liten stad så utbudet är inte så stort ;)
  • Äldre 20 Mar 11:19
    #3

    Försök via mödrarådgivning om de kan hjälpa dig vidare!

  • Äldre 20 Mar 13:54
    #4

    Efter 3 missfall kan man få göra missfallsutredning. Du ringer till Kvinnokliniken på sjukhuset och bokar tid. Det kan vara nån månads väntetid.

    Lycka till !

  • Äldre 20 Mar 14:08
    #5
    UndrandeSökare skrev 2018-03-20 13:54:43 följande:

    Efter 3 missfall kan man få göra missfallsutredning. Du ringer till Kvinnokliniken på sjukhuset och bokar tid. Det kan vara nån månads väntetid.

    Lycka till !


    Tack! Någon kvinnoklinik finns inte utan det är vanlig vårdcentral och även en gynmottagning (annat privat läkarföretag). Jag kanske ska prova MVC som någon skrev i första hand, eller gyn. tack
  • Äldre 20 Mar 16:00
    #6
    Babyno2 skrev 2018-03-20 14:08:51 följande:

    Tack! Någon kvinnoklinik finns inte utan det är vanlig vårdcentral och även en gynmottagning (annat privat läkarföretag). Jag kanske ska prova MVC som någon skrev i första hand, eller gyn. tack


    Mvc gör inga missfallsutredningar. Finns det ingen kvinnoklinik så är det gyn du ska gå till.

    Sr till att du får kolla upp TSH, T3, T 4, TRAK, TPO (dessa är alla sköldkörtelprover, de 2 sista mäter antikroppar mot sköldkörteln). Amh, LH, fsh, östradiol, prolaktin etc (fertilitetsprover och hormoner). Obs ! AMH måste tas på cd3 dvs3e mensdagen !

    Prolaktin måste tas på CD21.

    Annars visar de fel resultat.
Svar på tråden Vad kan vara fel & hur går vi till väga?