• Äldre 20 Mar 11:40
    5483 visningar
    8 svar
    8
    5483

    Kan jag fortsätta att använda min gamla mobil till att surfa och annat?

    Jag tänker inom kort köpa min andra smarta mobil. Den första har jag haft i snart 4 år. Det är inget större fel på den. det är mest att minnet börjar bli fullt plus att den är lite långsammare. Jag kommer att flytta över SIM-kortet till den nya telefonen och ha samma telefonnummer.

    Kan jag använda den gamla mobilen till något? Kan jag surfa på nätet utan att ha abonnemang eller kontantkort? Som det är nu är jag ändå bara ute på gratis wifi eller vårt wifi hemma hela tiden.

  • Svar på tråden Kan jag fortsätta att använda min gamla mobil till att surfa och annat?
  • Äldre 20 Mar 11:48
    #1

    Ja, det ska du kunna göra :)

  • Äldre 20 Mar 11:51
    #2

    Min dotter använder min gamla mobil till att spela lite onlinespel, tittar på Youtube m.m på den.

    Hon är uppkopplad via Wifi men har inget simkort i den.

    Så du borde kunna använda din gamla till sånt :)

  • Äldre 20 Mar 12:12
    #3
    +1

    Ja det kan du..  Använd wi-fi delning på din mobil.

    Jag var tvungen att använda en gammal mobil för att kunna ringa och SMS:a med. Den nyare mobilen, som var operatörslåst kunde jag inte behålla (abonnemanget på av vissa anledningar,) hade jag som spelmobil då den var grym som det.
    När jag var ute så så slog jag på WI-FI-delning på den äldre mobilen, och delade internet med den nyare mobilen.

    Så är du hemma så koplar du ju upp mobilen på ditt egna wi-fi-nät så kan du surfa runt hur mycket du vill utan sim-kort.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • cb66
    Äldre 20 Mar 12:17
    #4
    +1

    Ett annat tricks är att ha den i bilen med laddning på. Du kan alltid ringa nödnummer oavsett om du har simkort i den.

  • Äldre 20 Mar 13:24
    #5

    Superbra! Det kan ju vara bra att ha en telefon i reserv liksom. Vissa dagar använder jag den bara till internet: surfa, kolla film och och skicka meddelanden via Messenger.

    Kan man fortfarande använda apparna eller är de knutna till SIM-kortet på något sätt?

  • Äldre 20 Mar 15:43
    #6
    K Kalle skrev 2018-03-20 13:24:45 följande:

    Superbra! Det kan ju vara bra att ha en telefon i reserv liksom. Vissa dagar använder jag den bara till internet: surfa, kolla film och och skicka meddelanden via Messenger.

    Kan man fortfarande använda apparna eller är de knutna till SIM-kortet på något sätt?


    Du kan fortsätta använda apparna. Tex WhatsApp fungerar inte då det är kopplat till telefonnumret, men Messenger ska fungera fortfarande.
  • Äldre 20 Mar 15:51
    #7
    +1
    cb66 skrev 2018-03-20 12:17:59 följande:
    Ett annat tricks är att ha den i bilen med laddning på. Du kan alltid ringa nödnummer oavsett om du har simkort i den.
    Det var bra att du tog upp detta.

    Till andra som läser.

    Nödnumret är kodad i mobilen så även om du saknar simkort eller har skadat simkort så kan du alltid ringa 112 ändå. Även om mobilen är "stöldskydds låst" så kan du ringa 112. Eller upphittaren ringa 112 på mobilen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 26 Mar 12:08
    #8
    EnAnonumius skrev 2018-03-20 15:51:33 följande:
    Det var bra att du tog upp detta.

    Till andra som läser.

    Nödnumret är kodad i mobilen så även om du saknar simkort eller har skadat simkort så kan du alltid ringa 112 ändå. Även om mobilen är "stöldskydds låst" så kan du ringa 112. Eller upphittaren ringa 112 på mobilen.
    Så bra! Då sparar jag den gamla telefonen och använder den för att surfa, kolla film, fota, lyssna på podar... och ringa 112 om det skulle uppstå en nödsituation!
Svar på tråden Kan jag fortsätta att använda min gamla mobil till att surfa och annat?