• Anonym (TS)
    Äldre 20 Mar 15:52
    2105 visningar
    8 svar
    8
    2105

    Går det att plugga på komvux samtidigt som man är föräldraledig?

    Hej.

    Jag har några ämnen att plugga på komvux för att kunna söka vidare in på universitet. Jag är just nu föräldraledig och väntar även mitt andra barn.

    Min tanke är att plugga på distans/halvdistans samtidigt som jag är hemma med barnen. Tänkte bara ansöka om bidragsdelen på CSN och ta ut föräldrardagar lördag och söndag. Kan man göra så? Är det någon som gjort liknade?

  • Svar på tråden Går det att plugga på komvux samtidigt som man är föräldraledig?
  • Anonym (***)
    Äldre 20 Mar 16:02
    #1

    Vem ska passa barnen medan du pluggar?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 16:08
    #2
    Anonym (***) skrev 2018-03-20 16:02:32 följande:

    Vem ska passa barnen medan du pluggar?


    Vad har det med min fråga att göra? Jag tar hand om dom på dagtid och min make tar hand om dom efter jobbet. Det är inte detta min tråd handlar om.
  • Syster­Y
    Äldre 20 Mar 16:15
    #3

    Ja, om du klarar att studera så är det väl inga problem.

    Dessutom kan du ta ut fp så länge du har rumslig kontakt (dvs du studerar hemma på distans) med barnet kan du även ta ut fp varje dag samtidigt som csn. Bara se till att du inte överskrider fribeloppet hos csn.

  • Äldre 20 Mar 16:23
    #4
    Anonym (TS) skrev 2018-03-20 15:52:53 följande:

    Hej.

    Jag har några ämnen att plugga på komvux för att kunna söka vidare in på universitet. Jag är just nu föräldraledig och väntar även mitt andra barn.

    Min tanke är att plugga på distans/halvdistans samtidigt som jag är hemma med barnen. Tänkte bara ansöka om bidragsdelen på CSN och ta ut föräldrardagar lördag och söndag. Kan man göra så? Är det någon som gjort liknade?


    Klart du kan! Du klarar det!

    Jag läste massa ämnen på distans och besökte bara skolan när det var slutprov. Hade även prov emellan men då förhördes. Man över tel :)
  • Äldre 20 Mar 16:59
    #5

    KLart du kan!
    Om du har kontakt med barnet/barnen så kan du söka om FP även om du pluggar. Så är du hemma och pluggar kan du ta ut FP de dagarna.
    Om du vill spara dina dagar så räcker det att du har CSN-bidraget för 50% studier (eller mer) för att skydda din SGI. Så du har världens chans att få till det hela ekonomiskt med.

    Allt från :
    0 FP-dagar + 50%CSN-bidrag
    till:
    Maxat med FP-dagar + 50% CSN-bidrag

    Så kan du lägga dej på den nivå du behöver!

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 17:15
    #6

    Tack för peppande och stöttande ord !

  • Syster­Y
    Äldre 20 Mar 20:45
    #7
    nnnnnnnn skrev 2018-03-20 16:59:54 följande:

    KLart du kan!

    Om du har kontakt med barnet/barnen så kan du söka om FP även om du pluggar. Så är du hemma och pluggar kan du ta ut FP de dagarna.

    Om du vill spara dina dagar så räcker det att du har CSN-bidraget för 50% studier (eller mer) för att skydda din SGI. Så du har världens chans att få till det hela ekonomiskt med.

    Allt från :

    0 FP-dagar + 50%CSN-bidrag

    till:

    Maxat med FP-dagar + 50% CSN-bidrag

    Så kan du lägga dej på den nivå du behöver!


    Första året behöver man inte ta ut fp alls och ens SGI är då fortfarande skyddad. Efter ett år så måste man ta ut fp eller ha 100% sysselsättningen. Ska man studera så får.man ta csn på 100% men man ta kan ta bidraget pch då skyddas ens SGI.
  • Äldre 20 Mar 21:17
    #8
    SysterY skrev 2018-03-20 20:45:38 följande:
    Första året behöver man inte ta ut fp alls och ens SGI är då fortfarande skyddad. Efter ett år så måste man ta ut fp eller ha 100% sysselsättningen. Ska man studera så får.man ta csn på 100% men man ta kan ta bidraget pch då skyddas ens SGI.
    Första året är rätt, men det finns ett kryphål i sysselsättningsregeln och det är att det faktiskt räcker att plugga 50% med CSN-bidrag för att SGI ska vara skyddad.
    Man får givetvis plugga mer eller fylla upp med FP om man har svårt att klara ekonomin, men man behåller sin SGI även om man bara pluggar 50% och tar CSN-bidraget.

    Bra undantag att känna till om man vill vara hemma länge utan att förlora sin SGI. Kanske klarar man att plugga 50% så kan man vara hemma med barnen längre utan att bli utförsäkrad...

    Det man kanske inte tänker på är att man inte får CSN om man pluggar mindre än 50%, så det krävs 50% studier för att få CSN och det krävs CSN för att inte förlora SGI. Lite "katten på råttan, råttan på repet ".





Svar på tråden Går det att plugga på komvux samtidigt som man är föräldraledig?