• Habbek

    Kan man ha dom här fiskarna tillsammans?

    Hej jag hade tänkt nya fiskar till mitt 250 liter akvarium. Hade tänk mig en hane och en hona av homungurami,en hona guld gurami,två killiefiskar en hane o hona,två malar och en siamesisk algätare,30/40 neon tetror. Skulle detta funka? Går fiskarna ihop? Är det för mycket för ett 250 liter?

  • Svar på tråden Kan man ha dom här fiskarna tillsammans?
  • Pr0nographic
    Habbek skrev 2018-03-20 17:41:24 följande:

    Hej jag hade tänkt nya fiskar till mitt 250 liter akvarium. Hade tänk mig en hane och en hona av homungurami,en hona guld gurami,två killiefiskar en hane o hona,två malar och en siamesisk algätare,30/40 neon tetror. Skulle detta funka? Går fiskarna ihop? Är det för mycket för ett 250 liter?


    Jag hade inte haft gurami hona och hane i samma kar med andra småfisk om de får för sig att bygga bo. Hanen kommer vakta det med sitt liv typ och oftast får man flytta på honan till ett annat kar. Jag sålde mina då jag redan hade kampfiskar och det räcker med bubbelbon kände jag.

    Kanske skulle prova med slöjstjärtar eller någon snällare fisk?
  • Habbek

    Men kan man bara ha en enda gurami da utan att den mår dåligt?

  • Zinken

    Neonisarna kan bli godis till guldguramin om inte till och med de andra, om du vill ha en bra stimfisk, satsa hellre på någon rasbora som inte är för liten, de är underbara stimmisar, snabba, tåliga och funkar med de flesta fiskar, fast är min åsikt förstås.

    Tänk på att vissa killiarter kräver andra temperaturer och pH värde än de övriga fiskarna så du väljer rätt sort.

    Vad är det för malar du tänker på?

    Jag har haft dvärggurami i par som funkat väldigt bra ihop men många fiskar har olika temperament, vissa individer funkar bra ihop, vissa funkar inte alls med andra.

    Iaktta dem ett tag i affären och kolla hur de beter sig mot övriga i gruppen. Hur som så se till att ha mycket växter och andra gömställen.

  • Hermioney
    Habbek skrev 2018-03-20 17:41:24 följande:

    Hej jag hade tänkt nya fiskar till mitt 250 liter akvarium. Hade tänk mig en hane och en hona av homungurami,en hona guld gurami,två killiefiskar en hane o hona,två malar och en siamesisk algätare,30/40 neon tetror. Skulle detta funka? Går fiskarna ihop? Är det för mycket för ett 250 liter?


    Den här sidan använde jag väldigt mycket när jag hade akvarium och skulle köpa nya fiskar. Sen frågade jag också personalen.De har oftast minst en person som kan väldigt mycket om fiskar och akvarier.

    www.zoopet.com/fiskar/fisk.php
Svar på tråden Kan man ha dom här fiskarna tillsammans?