• Anonym (Sola)

    Har jag rätt att klaga på min granne?

    Vi har en barnfamilj som bor ovanför oss som dammsuger flera gånger per dag. Kanske en längre session per dag, ca 20 min. Sen flera kortare på 2-3 min åt gången. Det jag stör mig på är just att jag hör dammsugaren flera gånger om dagen.

    Vi bor i bostadsrätt och nu undrar jag om detta är något jag "får" klaga på eller om det anses som något som man får stå ut med i en lägenhet?

  • Svar på tråden Har jag rätt att klaga på min granne?
  • DeathByPickles

    Så länge det är dagtid får man vackert stå ut, precis som om någon kör disk/tvättmaskin eller rör på sig. 


     


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Trött granne)
    Anonym (Sola) skrev 2018-03-20 20:33:31 följande:

    Vi har en barnfamilj som bor ovanför oss som dammsuger flera gånger per dag. Kanske en längre session per dag, ca 20 min. Sen flera kortare på 2-3 min åt gången. Det jag stör mig på är just att jag hör dammsugaren flera gånger om dagen.

    Vi bor i bostadsrätt och nu undrar jag om detta är något jag "får" klaga på eller om det anses som något som man får stå ut med i en lägenhet?


    Självklart får du klaga. Vi klagade på nötterna ovanför oss trots att det var dagtid och nu har vi lugn och ro.
  • Anonym (Nej)

    Nej du får inte klaga på att dom dammsuger i sitt hem. Dock förstår jag att du blir irriterad. Men du får stå ut.

  • Anonym (Humor)

    Visst får du klaga. Men det är riskabelt att vara den gnälliga grannen. Det kan sluta med att det är du som anses vara problemet.

    Varför är det ett problem att de dammsuger tre gånger om dagen? Vad de gör i sitt hem är inte din sak att lägga dig i så länge det inte är störande på riktigt.

  • Almina

    Det får nog anses som något man får stå ut med. Det är ju inte helt ovanligt att man kan behöva gå över med dammsugaren när barnen har ätit till exempel.

    Men du kan ju alltid prata med grannarna och förklara hur väl det hörs ner till er. Kanske kan de använda sopborste i större utsträckning? Men det är ju knappast något du kan kräva.

Svar på tråden Har jag rätt att klaga på min granne?