• Äldre 20 Mar 21:50
    1744 visningar
    3 svar
    3
    1744

    Atonisk blödning förlossning

    Hjälp!

    När jag födde min första dotter började jag störtblöda, vilket benämns som atonisk blödning i journalen. Efter att moderkakan släppt började det forsa blod, livmodern drog inte ihop sig. Larmet slogs på och rummet fylldes med personal som försökte stoppa blödningen och lyckades. Förlossningen pågick i 3 dygn, de tror (men kan ju aldrig garantera) att orsaken till att livmodern inte drog ihop sig berodde på att den var trött efter den långa förlossningen.

    Nu är jag gravid igen! Jag är livrädd för att börja störtblöda igen och DÖ!

    Ni som varit med om en atonisk blödning, hur gick andra förlossningen? Om ni inte fött barn igen, har ni fått någon information om hur det kan gå på en andra förlossning? Snälla bara seriösa svar, jag känner mig både orolig och rädd!

  • Svar på tråden Atonisk blödning förlossning
  • Anonym (:)
    Äldre 20 Mar 22:06
    #1

    Med andra barnet efter förlossningen så började jag blöda mycke, väldigt mycke, moderkakan kom inte ut helt heller och dom sa att de är blod från moderkakan, så de blev operation för att skarpa ut moderkakan, under operationen så blöde jag tydligen mycke och vaknade upp helt blek o dålig, slutade inte blöda efter några månader, vilket ledde till en till operation! Så jag vågade inte bli gravid igen....några år senare så blev jag gravid (fast skydd) och valde att behålla barnet, förlossningen gick bra, men se till att dom vet om problmet du hade! Va noga med att barnmoskan har med de i papper som ni lämnar på förlossningen och din man talar om de när ni kommer in, och åk in så fort du känner att de är dags lr vattnet går! Vänta inte med att åka in, för andra barnet kommer snabbare o du vill inte födda hemma!

  • Anonym (Bm)
    Äldre 21 Mar 06:08
    #2

    De kommer vara mer förberedda denna gång. Dels se hur lång din förlossning blir och dels med blödningsberedskap vid födelsen. Om du känner dig väldigt orolig så kan du och din barnmorska lägga upp en plan inför förlossningen som du kan känna dig trygg med.

  • Äldre 21 Mar 16:54
    #3

    Tack för era svar och råd.

    Jag ska se till att jag själv förmedlar min oro i mitt förlossningsbrev och prata med min barnmorska om att få med detta i de papper som går via mvc.

    Jag ska även ta upp att jag vill lägga upp en plan inför förlossningen. Tack igen!

Svar på tråden Atonisk blödning förlossning