• Anonym (peo)

    När miljötänket inte funkar...

    Jag skulle boka en tågbiljett för en resa med familjen ner till sydliga Sverige och insåg att det skulle bli hälften så dyrt att åka bil ner istället. Jag tror till och med att flyget blev billigare än tåget ner.

    Hur kan det vara så skevt? Borde inte tåget vara miljövinsternas nummer ett? Eller är det bara vinster vinster vinster i pengar som räknas?

    Nu ska ju förvisso flygresorna öka i pris men ändå. Vill man få bort bilarna från vägarna kanske man ska börja med att subventionera kollektivtrafiken, främst järnvägen.

    Jag kan ju dessutom aldrig vara helt säker på att tåget kommer fram om ens i tid pga risk för nedrivna kontaktledningar, snöflingor på spåren, m.m.

    Jag kan dessutom stanna när jag vill när jag kör bil (förutsatt att medpassagerarna inte misstycker åt helsike). Skulle jag dra i nödbromsen på tåget för att jag vill kliva av och titta på sevärdheter blir jag jävligt skadeståndsskyldig.

    För att inte tala om att jag kan åka iväg vilken dag jag vill. Med SJ så ökar ju priset på biljetten ju närmare avgång man kommer. Vill jag ha en billig biljett får jag glatt boka 2-3 månader innan, medan jag kan packa bilen kvällen innan och dra iväg tidigt i ottan sen.

    Jävligt skevt. Kanske MP skulle ta och fokusera på miljön igen snarare än flyktingar...

  • Svar på tråden När miljötänket inte funkar...
  • Anonym (Jaaa)

    Ja tåg är dyrt, och är nästan i klass med valfritt utvecklinglands järnvägssystem. Dessutom måste man ofta stå packad bland en massa idioter eftersom det fattas tågvagnar. Nej jag undviker kollektivtrafik så mycket jag kan.

Svar på tråden När miljötänket inte funkar...