• Anonym (Effektivt för att visa att man i själva verket vill ha personen?)

    Att göra någon medvetet svartsjuk - Hur bra fungerar det egentligen?

    Hej!

    Att göra någon medvetet svartsjuk är ju väldigt elakt och jag tänker mig att personen antingen vill komma fram till den människan han verkligen gillar för att visa att han i själva verket vill ha henne. Så hon skall känna sig orolig i första hand för att sedan känna att hon inte skall ta honom för givet.

    Eller alternativ två, för att människan vill se om den andra människan bryr sig eller inte.

    Denna beteende är ju väldigt elakt. Och man kan ibland läsa olika trådar och ställa frågan om han eller hon försökte göra en svartsjuk medvetet eller själv notera att han/hon faktiskt försökt göra en svartsjuk.

    Så att denna sorts beteende existerar vet man ju, men jag undrar hur effektivt är det egentligen om folk använder sig av den.

    Hur känner ni kvinnor när ni märker att en man som visade ett intresse inför er helt plötsligt kanske skojar med en annan kvinna.

    Observera! Vi tar ett exempel där en man faktiskt är singel, ni är inte tillsammans. Men han har visat ett intresse tidigare och/eller skojat med någon kvinna. För att sedan visa att han sedan skojar med någon annan kvinna.

    Vad känner ni, mer än eventuellt sorg?

    Blir ni själva extra gladare när han kommer fram till er. För att han visar att han inte glömt bort er, eller hur känner ni?

  • Svar på tråden Att göra någon medvetet svartsjuk - Hur bra fungerar det egentligen?
  • Meriall

    Jag tror att det fungerar så länge som det bara är att ge/få lite uppmärksamhet. Att dejta/ligga med andra tror jag får motsatt effekt.

    Det funkar för att man då ser personen med den andras ögon också och kan upptäcka nya fina sidor man själv inte sett tidigare.

  • LFF

    Eftersom svartsjuka för mig är så vansinnigt avtändande så skulle jag be den personen som försöker få mig svartsjuk och "extra glad för att jag inte är bortglömd" att dra dit pepparn växer!

    Det är ett vansinnigt omoget beteende!

    Så nej, om någon flirtar med mig, säger att han är intresserad av mig för att sen ignorera mig och flirta med någon annan i syfte att provocera fram en reaktion och svartsjuka och få mig att bli "tacksam" över att han valt mig.... det är inte en person jag vill vara med!

  • Anonym (Effektivt för att visa att man i själva verket vill ha personen?)
    Meriall skrev 2018-03-21 08:12:20 följande:

    Jag tror att det fungerar så länge som det bara är att ge/få lite uppmärksamhet. Att dejta/ligga med andra tror jag får motsatt effekt.

    Det funkar för att man då ser personen med den andras ögon också och kan upptäcka nya fina sidor man själv inte sett tidigare.


    Att enbart ha fokus på den första kvinnan som han i själva verket är intresserad av är ju den bästa metoden.

    Vad menade du på slutet, se i andras ögon så upptäcker man andra fina sidor som man inte sett förut. Jag förstod inte riktigt eller jag tror jag missförstådd en smula.

    Menar du att om han ger uppmärksamhet åt någon annan. Så märker en kvinna nummer ett en fin sida hos honom som hon inte noterat tidigare tack vare kvinnan nummer tvås ''ögon''. Förstod jag dig rätt?
  • Anonym (Effektivt för att visa att man i själva verket vill ha personen?)
    LFF skrev 2018-03-21 08:32:02 följande:

    Eftersom svartsjuka för mig är så vansinnigt avtändande så skulle jag be den personen som försöker få mig svartsjuk och "extra glad för att jag inte är bortglömd" att dra dit pepparn växer!

    Det är ett vansinnigt omoget beteende!

    Så nej, om någon flirtar med mig, säger att han är intresserad av mig för att sen ignorera mig och flirta med någon annan i syfte att provocera fram en reaktion och svartsjuka och få mig att bli "tacksam" över att han valt mig.... det är inte en person jag vill vara med!


    Perfekt, precis en sådan svar letade jag fram.

    Jag ser själv beteendet mycket elakt.Så jag begriper mig inte riktigt vad andra människor får för sig att det skulle ge för positivt effekt. Det kanske finns någon i deras grund om att de vill veta om personen skulle bry sig eller inte.

    Jätteknepig fråga men jag tyckte du la fram dit svar väldigt bra. Så jag vill ställa en ytterligare fråga till dig - Tror du att du själv är ensam om din inställning att mannen skall dra dit pepparn växer och finner det avtändande. Tappar helt enkelt intresset för honom.

    Hur många tror du bär på den sortens smak?

    Tror du det finns någon därute där mannen får en positivt effekt genom sin beteende?

    Tack för ditt svar!
  • LFF
    Anonym (Effektivt för att visa att man i själva verket vill ha personen?) skrev 2018-03-21 10:35:55 följande:
    Perfekt, precis en sådan svar letade jag fram.

    Jag ser själv beteendet mycket elakt.Så jag begriper mig inte riktigt vad andra människor får för sig att det skulle ge för positivt effekt. Det kanske finns någon i deras grund om att de vill veta om personen skulle bry sig eller inte.

    Jätteknepig fråga men jag tyckte du la fram dit svar väldigt bra. Så jag vill ställa en ytterligare fråga till dig - Tror du att du själv är ensam om din inställning att mannen skall dra dit pepparn växer och finner det avtändande. Tappar helt enkelt intresset för honom.

    Hur många tror du bär på den sortens smak?

    Tror du det finns någon därute där mannen får en positivt effekt genom sin beteende?

    Tack för ditt svar!
    Nej, jag är inte ensam om att tycka detta.

    Finns det någon där ute där mannen (eller kvinnan, mitt tillägg då det inte bara är ett manligt beteende) får en positiv effekt av sitt beteende?

    Svar: Ja, tyvärr annars hade den typen av beteende självdött för länge sen. Tyvärr tror jag också att det är vanligare än att man ber personen dra dit pepparn växer.

    Det är ju bara att titta på alla trådar där svartsjuka ses som något gulligt, som ett bevis på "äkta kärlek", att "om man är svartsjuk så är det för att man verkligen, verkligen älskar sin partner och om man inte är en gnutta svartsjuk så älskar man inte på riktigt". Den synen på svartsjuka och kärlek finns här och finns ute i verkliga livet också.


  • Fiona M

    Är skoja detsamma som flirta i det här scenariot?

    Hade jag varit intersserad av ngn som flirtade med andra hade jag backat, så hade det varit en strategi från hans sida hade det inte funkat alls.

    Hade han haft tjejkompisar hade det däremot inte varit ett problem.

  • Fiona M

    Hade vi varit i en relation och han gjorde det för att få en reaktion från mig istället för att PRATA om det som var dåligt hade jag blivit besviken.

  • Pentra

    Att killen jag träffar och skojar med en andra tjejer ser jag som något naturligt. Man skall ju inte sluta att umgås med yttervärlden bara för att man letar efter en livspartner. Skulle det däremot visa sig att killen försöker hitta vägar att göra mig svartsjuk på så skulla jag avsluta bekantskapen och lägga benen på ryggen. Jag blir i stort sett aldrig svartsjuk; senast jag kände svartsjuka/avundsjuka var när jag var 6 år; men däremot så kan jag bli väldigt sårad. Och, att vara tillsammans med någon som strävar efter att såra mig och undergräva mitt psyke; han skulle jag gladeligen kunna överlåta till någon annan, som helst ger honom det liv han "förtjänar"... Att provocera fram svartsjuka är elakt, sjukt, primitivt, sandlådeaktigt och brist på intelligens och inget som attraherar mig det minsta. Svartsjuka genererar aldrig äkta och sann kärlek. Killen må se ut som en gud, men det hjälper inte ett dugg om han beter sig som ett svin! ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (A)
    Fiona M skrev 2018-03-21 11:26:10 följande:
    Hade vi varit i en relation och han gjorde det för att få en reaktion från mig istället för att PRATA om det som var dåligt hade jag blivit besviken.
    Samma här
  • Anonym (Bea)

    Låter inte som en mogen person om någon måste "göra" andra svartsjuk? Mentalt efter låter det som och sånt attraherar inte mig det minsta jag är dock inte en kvinna som dras till killen "alla" kvinnor jagar, är killen trygg i en sån roll är han äcklig i mina ögon lika äcklig som kvinnorna som ska tävla om honom men sen när de har honom då är de otrogna/ bryr sig inte om honom eller deras relation men eftersom han ville ha dessa kvinnor efter sig så förtjänar han också hur de behandlar honom.

    :)

Svar på tråden Att göra någon medvetet svartsjuk - Hur bra fungerar det egentligen?