• Anonym (Vanligt?)

    Har du ångest vid ägglossning?

    Är det vanligt att kvinnor har ångest vid just ägglossning?

  • Svar på tråden Har du ångest vid ägglossning?
  • Anonym (Vanligt?)
    Anonym (Nehe) skrev 2018-03-21 20:57:00 följande:
    Nej varför skulle jag ha det?
    Jag har hört att det är ganska vanligt att kvinnor får ångestkänslor och somliga behöver tom ssri i några dagar runt ägglossningen så jag ville kolla om det stämmer.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vanligt?) skrev 2018-03-21 21:01:56 följande:
    Jag har hört att det är ganska vanligt att kvinnor får ångestkänslor och somliga behöver tom ssri i några dagar runt ägglossningen så jag ville kolla om det stämmer.
    Det brukar vara veckorna efter/ veckan före mens vissa får så stark pms att de behöver antidepp. Inte precis vid äl. Själv har jag aldrig haft ångest vid äl under de 36 år jag hade mens.
  • Anonym (K)

    Vet inte om det är vanligt eller inte, men min ångest och depression brukar ofta förvärras dagarna innan ägglossning.

  • Anonym (Alltid)

    Jag har haft ångestliknande känslor vid ägglossning ändå sen min första mens vid 13 års ålder. Förstod det i vuxen ålder. Skönt nu när jag känner det och bara kan släppa det och förstå att jag inte är orolig egentligen...

  • Anonym (Misse)
    Anonym (K) skrev 2018-03-21 21:11:16 följande:

    Vet inte om det är vanligt eller inte, men min ångest och depression brukar ofta förvärras dagarna innan ägglossning.


    Samma här. Får ofta symtom som inte borde uppstå av ägglossning. Som till exempel torra ögon/hals. Blir då fundersam och så späder det på ångesten ännu mer.
  • Anonym (Vanligt?)
    Anonym (K) skrev 2018-03-21 21:11:16 följande:
    Vet inte om det är vanligt eller inte, men min ångest och depression brukar ofta förvärras dagarna innan ägglossning.
    Jobbigt.
    Anonym (Alltid) skrev 2018-03-21 21:17:39 följande:
    Jag har haft ångestliknande känslor vid ägglossning ändå sen min första mens vid 13 års ålder. Förstod det i vuxen ålder. Skönt nu när jag känner det och bara kan släppa det och förstå att jag inte är orolig egentligen...
    Hur gör du för att bara släppa det? Tänker att det inte är så lätt fast man vet varifrån det kommer.
    Anonym (Misse) skrev 2018-03-21 21:20:29 följande:
    Samma här. Får ofta symtom som inte borde uppstå av ägglossning. Som till exempel torra ögon/hals. Blir då fundersam och så späder det på ångesten ännu mer.
    Låter jobbigt.

    Hur länge sitter det i för er? Några dagar eller i flera veckor?


  • Anonym (Misse)
    Anonym (Vanligt?) skrev 2018-03-21 21:36:00 följande:

    Jobbigt.Hur gör du för att bara släppa det? Tänker att det inte är så lätt fast man vet varifrån det kommer.Låter jobbigt.

    Hur länge sitter det i för er? Några dagar eller i flera veckor?


    Sitter i från någon dag innan till någon dag efter typ, lite svårt att veta exakt men i några dagar iaf.
  • jeanette02

    Känner inte igen det, brukar må som bäst vid ägglossning pigg och snygg (känner jag mig iaf)...

    Däremot ett par dagar före mens är jag skakig och och får ofta ta lugnande för känns som jag ska gå sönder av ångest.

  • Anonym (Alltid)
    Anonym (Vanligt?) skrev 2018-03-21 21:36:00 följande:

    Jobbigt.Hur gör du för att bara släppa det? Tänker att det inte är så lätt fast man vet varifrån det kommer.Låter jobbigt.

    Hur länge sitter det i för er? Några dagar eller i flera veckor?


    Jag har haft "vanlig" ångest när jag var yngre och det var väldigt jobbigt. Hade ätstörningar och gick hos psykolog i ca 4 år för det. Det har gett mig en del strategier att inte göra något åt ångesten utan bara låta den komma och gå. Så när jag vet varför den kommer så går det lätt. Jag har ju inte ångest egentligen känns det som utan bara en känsla utan något bakom. Då går det lätt tycker jag.

    Känns som stor skillnad när jag verkligen hade ångest av att jag mådde dåligt!
  • varmlanning

    Jag har alltid ångest vid ägglossning. Inte i den bemärkelse att jag behöver sari men det händer saker som gör mig obekväm i mig själv. Jag svullnar upp som fan och får oönskad hårväxt typ på hakan. Finnar i nacken etc.

    Den tid jag mår som allra bäst varje månad är när mensen kommer. Då släpper allt och jag känner mig bekväm och normal i min kropp igen.

  • filuren87

    Får alltid rejäl ångest vid ägglossning. Håller i sig en dag när hela livet känns meningslöst men sen går det över.

  • Anonym (Vanligt?)

    Kan ni vara så att ni hakar upp er på något som ni inte kan släppa och har ångest för då? Något viktigt möte eller deklarationen nu så här i deklarationstider hehe. Har ni svårt att sova för att ni ligger och tänker på alla hemska och jobbiga saker som kan hända? Går ni runt med obehag, ont i magen och vill bara krypa ur skinnet?

  • Anonym (fia)

    Har aldrig hört talas om. Jag blir extra pilsk och levnadsglad vid äl.

  • Anonym (Japp)
    Anonym (Vanligt?) skrev 2018-03-21 20:54:17 följande:

    Är det vanligt att kvinnor har ångest vid just ägglossning?


    Jag får det. Jag är arg irriterad på allt och alla. Jag gråter lätt. Jag är depimerad. Jag får sura uppstötningar. Reflux. Sen vips försvinner allt och jag har 7 dagar då jag mår jättebra och sen på dag 8 kommer mensen.
  • Anonym (Jag med!)

    Jag får det. Allt känns sämst och meningslöst och jag tänker ofta på hur allt kommer gå åt helvete med mitt liv. Två dagar senare har det gått över och jag vet inte riktigt varför jag kände så.

    Jag försöker lugna mig med att det är hormonellt och går över om några dagar. Men det suger rejält de där ägglossningsdagarna...

  • Anonym (Jag med!)
    Anonym (Vanligt?) skrev 2018-03-22 22:03:24 följande:

    Kan ni vara så att ni hakar upp er på något som ni inte kan släppa och har ångest för då? Något viktigt möte eller deklarationen nu så här i deklarationstider hehe. Har ni svårt att sova för att ni ligger och tänker på alla hemska och jobbiga saker som kan hända? Går ni runt med obehag, ont i magen och vill bara krypa ur skinnet?


    Generellt sett är det en obehagskänsla, som att jag är stressad/orolig för något. Om jag sen har en deadline, eller bråkar med någon, eller liknande så får jag full ångest och tänker på hur hela livet kommer gå åt helvete. Två dagar senare har det blåst bort.
Svar på tråden Har du ångest vid ägglossning?