• Ammyloulou

    18 månader mellan syskon - erfarenheter?

    Hej!

    Vi planerar att påbörja verkstaden för syskon i april. OM det vill sig så väl i krokarna kommer det bli ca 18 månader mellan vår 1 och 2 (hon är 8 månader nu)

    Ni som har barn med ca 18 månaders mellanrum, kan ni inte dela med er lite av hur det gick sen? Är det värt de helvetiska första åren för att få ungarna tätt? (Är själv tätt-barn och älskade det när jag var liten och nu). För och nackdelar? Väger fördelarna upp?

  • Svar på tråden 18 månader mellan syskon - erfarenheter?
  • EpicNurse

    Har 18 månader emellan. Också planerat!

    Minsta är ett halvår nu. Det har funkat bra! Man får inte så mycket tid för sig själv, så klart. Men det kommer en tid för det också :)

    Det är riktigt kul nu när dom börjar samspela och busa med varandra!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ammyloulou
    EpicNurse skrev 2018-03-22 17:03:41 följande:

    Har 18 månader emellan. Också planerat!

    Minsta är ett halvår nu. Det har funkat bra! Man får inte så mycket tid för sig själv, så klart. Men det kommer en tid för det också :)

    Det är riktigt kul nu när dom börjar samspela och busa med varandra!


    Vad kul! Har det varit mycket jobbigare än väntat? Hur har relationen mellan dina varit under den här första tiden? Haha, nä egentiden är helt klart det första man får göra avkall på förstås :)
  • EpicNurse
    Ammyloulou skrev 2018-03-22 17:06:47 följande:

    Vad kul! Har det varit mycket jobbigare än väntat? Hur har relationen mellan dina varit under den här första tiden? Haha, nä egentiden är helt klart det första man får göra avkall på förstås :)


    Över förväntan!

    Storebror har inte varit överdrivet avis. I början brydda han sig inte alls. Sen efter några månader blev han lite bråkig. Puttades lite och så där för att få uppmärksamhet. Dock omöjligt att säga om det berodde på åldern eller syskonet.

    Nu när han är 2 är det väldigt blandat. Ibland älskar han att busa med lillebror, ibland försöker han slå till honom för att han är arg på mig eller pappan, ibland bryr han sig inte om honom alls.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ammyloulou
    EpicNurse skrev 2018-03-22 17:12:02 följande:

    Över förväntan!

    Storebror har inte varit överdrivet avis. I början brydda han sig inte alls. Sen efter några månader blev han lite bråkig. Puttades lite och så där för att få uppmärksamhet. Dock omöjligt att säga om det berodde på åldern eller syskonet.

    Nu när han är 2 är det väldigt blandat. Ibland älskar han att busa med lillebror, ibland försöker han slå till honom för att han är arg på mig eller pappan, ibland bryr han sig inte om honom alls.


    Vad skönt för er! Och precis som du nämner är det ju sånt som kanske inte är en direkt konsekvens av täta syskon, snarare typiska åldersdrag :)
  • Badfantasten

    Har knappt 18 månader emellan. Så glad över det. De har haft samma behov och intresse och har alltid en vän i sitt syskon. Lätt att resa och planera utflykter då de är i samma fas. Var hemma 3 år tills de började förskolan

  • Ammyloulou
    Badfantasten skrev 2018-03-22 17:49:18 följande:

    Har knappt 18 månader emellan. Så glad över det. De har haft samma behov och intresse och har alltid en vän i sitt syskon. Lätt att resa och planera utflykter då de är i samma fas. Var hemma 3 år tills de började förskolan


    Vad fint skrivet! Jag kommer nog hinna gå tillbaka några månader till jobbet. Skolade ni in båda barnen samtidigt? Hur var det att ha båda hemma?
  • Tisse

    Har 21 månader mellan våra.

    Inte haft några problem när dom var små. Nu 5 och 7 år och leker bra tillsammans..

    Ville inte "börja om" så skaffa 2:an när 1:an var liten..

  • Akireb

    Jag har också 18mån mellan mina killar och det är det bästa som har hänt.

    Har aldrig upplevt småbarnsåren som jobbigt.

    Idag är killarna 5år och 6år (snart 6år och 8år) och de har varandra vilket är en sån fantastiskt fördel. Når vi är henma, reser osv så kan de alltid underhålla sig själva och de är bästa vänner.

    Har själv 3 systrar och mellan mig och min ena syster är det 18 mån emellan och vi har alltid haft en närmare relation till varandra. Vi sportade ihop och lekte ihop mest.

  • varmlanning

    Jag kapar tråden lite. Väntar nr 2 nu och det kommer vara 1 år och 10 mån emellan. Hur gjorde ni för att förbereda storasyskon? Kan man få dom att förstå på något sätt vad som är på g?

Svar på tråden 18 månader mellan syskon - erfarenheter?