• Kresch

    Ni som är nyttiga och hälsosamma, vad ska ni äta för gott till "fredagsmyset" ikväll?

    Försöker gå ner i vikt och började min startdag medvetet på en torsdag för att om man börjar på en måndag har man hållit igen i ett par dagar när helgen kommer och lättare att man kopplar av och känner sug och att man är "värd" en massa sötsaker när fredagen kommer.

    Men, det är trots allt fredag och i normala fall hade jag köpt en 100 g chokladkak,lite lösgodis och glass och ätit det. Vill förmodligen ha något litet att snacksa på ikväll så därför efterlyser jag tips från alla er som är hälsosamma och smala, vad tusan ni äter? Inte så förtjust i nötter tyvärr. Ofta när jag ätit min middag så vill jag ha någon annan smak i munnen efteråt. 

    Funderar på kanske något av dessa alternativen:
    Mörk choklad
    Proteinglass
    Färska bär
    Propud?

    Kanske det bästa ändå vore ett glas rött vin bara? Det kan man smutta på länge och ger lite avkoppling?

    Tacksam för alla tips och kommentarer som kan ge motivation att hålla en nyttig och lättsam fredag.

  • Svar på tråden Ni som är nyttiga och hälsosamma, vad ska ni äta för gott till "fredagsmyset" ikväll?
  • Anonym (M)

    Några bitar god mörk choklad, bär, lite popcorn och ett glas rött! :)

  • Anonym (Grönsaker)

    Vi äter grönsaksstavar och gräddfilsdipp varje helg. Naturligtvis en del kcal i gräddfil men bättre än det mesta i alla fall. Och supergott.

  • Carabellis kusp

    Jag köper en lite mängd godis. Äter mycket nyttigt hela veckan med vegansk kost lagad från grunden och utan socker och gluten, så en liten godispåse ryms väl inom det hälsosamma skulle jag säga. Barnen får ?glass? på skivade frysta bananer och en skvätt havremjölk som mixas ihop. Ibland med blåbär till!

  • Duckan

    Jag får hoppa in och säga att nyttigheten sprack. Ätit lite chips med mycket dipp.

    Tränar rätt mycket så det står inte och faller med det, men karaktären kan man ju ifrågasätta.

  • sp0ngeb0b

    Hur gick det? Vad åt du?


     


    Själv brukar jag ofta falla dit och köpa onyttiga grejer men försöker välja bättre alternativ så ofta jag kan. Exempel på sånt jag tycker om är grönsaksstavar med hummus, granatäpplekärnor, smoothie, rawfood kakor (alltså sådana gjorda på typ nötter, dadlar och frukt, sjukt gott). Ibland köper jag "nyttig" glass i affären om jag vill lyxa till det. 

  • Anonym (F)

    Har kärnat ut några gurkstavar, dessa kommer vi doppa i minimjölk med en nypa salt.

    Och jag vet! Saltet är onödigt. Men det är ju ändå Fredag.

  • Anonym (B)

    Det finns goda snacks som liknar nötter, men är bondbönor eller edamamebönor. Förvisso kaloristinna, men mättande pga mycket protein.

  • ElizabethRob

    Poppar egna popcorn hemma - noll olja. Bara lite lite salt. Sagt - funlight och alltid med isbitar så det blir trevligare. 


    Edamamebönor med flingsalt. 


    Frysta vindruvor (kärnfria) är också gott. Smakar lite som piggelin.


    Ångkokt broccoli och sedan ha på örtsalt.


    Klassiker som grönsaker med dipp (dipp på lättyoghurt). 


    Om man gillar lakrits har Ica en god variant - dadlar med lakritspulver. Godare än det låter och nästan lite beroendeframkallande. 

Svar på tråden Ni som är nyttiga och hälsosamma, vad ska ni äta för gott till "fredagsmyset" ikväll?