• Ac187

    Följer ni badhusens krav på badblöja/babysimbyxa

    Vi har varit i flera olika badhus och äventyrsbad runt om i Europa och har märkt att det är jätte olika med vad bebisar och små barn skall ha på sig. Jag har alltid frågat vid entrén och följt deras regler. men kan tycka det är väl hårt på vissa ställen.
    På vissa badhus är det upp till föräldrarna. litar dom på att barnet inte bajsar i poolen är det okej med vanliga badkläder även om barnen bara är 1-2 år gamla. Detta tycker jag är bra. dock skall man då som förälder vara 100% säker på att barnet inte bajsar i poolen.
    Vissa har åldersgräns på 3 år oavsett om barnet är blöjfritt eller inte. Detta kan jag förstå då många inte barn inte är helt blöjfria innan 3 år.
    På dom badhus vi besökt i Sverige har dom inga krav på vad det är för badblöja eller babysimbyxa medans när vi var i Köpenhamn skulle alla barn under 4 år ha både engångsbadblöja och babysimbyxa på sig. detta tyckte jag va lite väl i överkant.
    jag tyckte det kändes lite fel att ta på badblöja och babysimbyxor på tösen som är 3.5 år och varit blöjfri på dagen sedan ett par månader innan 2 årsdagen. även om hon inte brydde sig så mycket då utan var glad för att bada.

    Vad tycker ni känns okej att badhusen kräver?
    skall det vara någon åldersgräns eller borde det vara upp till föräldrarna?

  • Svar på tråden Följer ni badhusens krav på badblöja/babysimbyxa
  • Fru Ve

    Men om hon är 3,5 år och ni känner att det inte behövs badblöja är det väl bara att säga att hon är 4 år?

    Annars tycker jag det är bra att badhusen har vissa krav. Åtminstone upp till 3 år tror jag det är vanligt att barnen inte är 100 % pålitliga. Och det är ju en himla procedur att tömma en hel pool på vatten om ett barn bajsar där.

  • IrriteradMamma

    På vårt badhus är det lika som du beskriver det i Danmark. Tycker inte det är något besvär alls och för mig känns det bra att veta att poolen är ren :)

  • Ac187
    Fru Ve skrev 2018-03-23 12:14:07 följande:

    Men om hon är 3,5 år och ni känner att det inte behövs badblöja är det väl bara att säga att hon är 4 år?

    Annars tycker jag det är bra att badhusen har vissa krav. Åtminstone upp till 3 år tror jag det är vanligt att barnen inte är 100 % pålitliga. Och det är ju en himla procedur att tömma en hel pool på vatten om ett barn bajsar där.


    Jo vist kunde jag sagt att hon var över fyra år men tänkte liksom inte utan när dom fråga hur gammal hon var svara jag bara 3.5 och då sa dom att hon var tvungen att ha både badblöja och babysimbyxor. 
  • Ac187
    IrriteradMamma skrev 2018-03-23 12:17:50 följande:

    På vårt badhus är det lika som du beskriver det i Danmark. Tycker inte det är något besvär alls och för mig känns det bra att veta att poolen är ren :)


    Okej vilket badhus är det? i Sverige har vi bara sett upp till 3 år och inga krav på både badblöja och babysimbyxa. 
    Vist är det skönt att veta att poolen är ren men har man barn som man vet är 100% torra och säg då över 3 år kanske föräldrarna kan få bestämma det är ju ändå dom som känner barnet bäst.
  • IrriteradMamma
    Ac187 skrev 2018-03-23 12:27:40 följande:

    Okej vilket badhus är det? i Sverige har vi bara sett upp till 3 år och inga krav på både badblöja och babysimbyxa. 

    Vist är det skönt att veta att poolen är ren men har man barn som man vet är 100% torra och säg då över 3 år kanske föräldrarna kan få bestämma det är ju ändå dom som känner barnet bäst.


    I gävleborg. Har inget barn över tre år men tror inte det behövs när de är äldre. Fast 100% säker kan man väl aldrig vara, olyckor kan hända alla barn. Så besvärligt tycker jag som sagt inte att det är, bara att följa reglerna eller låta bli att bada :)
  • Ac187
    IrriteradMamma skrev 2018-03-23 12:38:56 följande:
    I gävleborg. Har inget barn över tre år men tror inte det behövs när de är äldre. Fast 100% säker kan man väl aldrig vara, olyckor kan hända alla barn. Så besvärligt tycker jag som sagt inte att det är, bara att följa reglerna eller låta bli att bada :)
    Besvärligt tycker jag inte det är, kändes bara lite lustigt att ta på både badblöja babysimbyxa då dom har samma funktion. sedan att kravet var för alla barn under 4 år tyckte jag var lite högt. men jag följer reglerna som är dit vi kommer och badar och är glada.
    Nej helt säker klart man så klart inte vara även om barnen är äldre.
  • Carambolan

    Jag litar inte på att alla föräldrar känner sina barn bäst, så jag tycker att det är toppen med tydliga regler.

  • Anonym (bla)

    Jag brukar strunta i reglerna. Jag gör det som känns bäst för mig och mitt barn. Vad gör det om det kostar multum att byta vatten i bassängen eller om andra får avföring på sig? Det drabbar ju inte mig.

  • MsM84

    Där vi har varit och frågat har det varit badblöja eller babysimbadbyxor vilket jag ser som en självklarhet att ha när sonen badar (förutom badkaret hemma). Skulle minst sagt skämmas om han råkade bajsa i en pool.

  • Anonym (mamma)

    Lilleman som älskar att bada har använt, badblöja, säkra badbyxor och blev lärd att inte kissa i vattnet. Självklart följa regler.
    Nästan 2 år springer han upp ur poolen med panik i blicken bort till några buskar drar ner byxan och kissar. Han kan fortfarande inte kissa i vatten även om vi säger att i havet är det okej.

  • Ac187
    Anonym (bla) skrev 2018-03-23 13:30:57 följande:

    Jag brukar strunta i reglerna. Jag gör det som känns bäst för mig och mitt barn. Vad gör det om det kostar multum att byta vatten i bassängen eller om andra får avföring på sig? Det drabbar ju inte mig.


    Nu va det inte så jag menade utan om man har ett barn som är blöjfritt använder man då fortfarande badblöja/babysimbyxa om kravet finns.
    JA jag följer alltid badhusets regler men reagerade då kravet var både badblöja och babysimbyxa och ända upp till 4 år i Danmark. sådana krav kanske är vanligt även om det inte har varit så där vi har varit.  
  • Anonym (Mamma 3 barn)

    Självklart följer man reglerna som är på det badhuset man besöker. Jag tycker det låter jätte bra att alla barn under 4 år skall använda badblöja och babysimbyxa över. Jag har råkat ut för att barnpoolen stängs för rening två gånger pga bajs i vattnet. Nu vet jag inte om dessa olyckor hade förhindrats om det fanns en sådan regler. Men kan avstängningarna av pooler minska med en sådan regler tycker jag alla badhus borde införa det.

    Jag hade utan att tveka tagit på vår son på snart 4 år både badblöja på babybadbyxor om det var reglerna.

  • Ac187
    Anonym (Mamma 3 barn) skrev 2018-03-23 15:20:09 följande:

    Självklart följer man reglerna som är på det badhuset man besöker. Jag tycker det låter jätte bra att alla barn under 4 år skall använda badblöja och babysimbyxa över. Jag har råkat ut för att barnpoolen stängs för rening två gånger pga bajs i vattnet. Nu vet jag inte om dessa olyckor hade förhindrats om det fanns en sådan regler. Men kan avstängningarna av pooler minska med en sådan regler tycker jag alla badhus borde införa det.

    Jag hade utan att tveka tagit på vår son på snart 4 år både badblöja på babybadbyxor om det var reglerna.


    Åter igen jag följer också reglerna. Reagerar bara på att det är så olika regler ifrån badhus till badhus. Och att det va såpass hårt i Danmark. Men absolut hindrar det ifrån stängning av pooler så är det väll igentligen jätte bra. Även om jag inte förståd vitsen med att ha både badblöja och babysimbyxa.
  • Anonym (Korkad)
    Ac187 skrev 2018-03-23 12:10:51 följande:

    Vi har varit i flera olika badhus och äventyrsbad runt om i Europa och har märkt att det är jätte olika med vad bebisar och små barn skall ha på sig. Jag har alltid frågat vid entrén och följt deras regler. men kan tycka det är väl hårt på vissa ställen.

    På vissa badhus är det upp till föräldrarna. litar dom på att barnet inte bajsar i poolen är det okej med vanliga badkläder även om barnen bara är 1-2 år gamla. Detta tycker jag är bra. dock skall man då som förälder vara 100% säker på att barnet inte bajsar i poolen.

    Vissa har åldersgräns på 3 år oavsett om barnet är blöjfritt eller inte. Detta kan jag förstå då många inte barn inte är helt blöjfria innan 3 år.

    På dom badhus vi besökt i Sverige har dom inga krav på vad det är för badblöja eller babysimbyxa medans när vi var i Köpenhamn skulle alla barn under 4 år ha både engångsbadblöja och babysimbyxa på sig. detta tyckte jag va lite väl i överkant.

    jag tyckte det kändes lite fel att ta på badblöja och babysimbyxor på tösen som är 3.5 år och varit blöjfri på dagen sedan ett par månader innan 2 årsdagen. även om hon inte brydde sig så mycket då utan var glad för att bada.

    Vad tycker ni känns okej att badhusen kräver?

    skall det vara någon åldersgräns eller borde det vara upp till föräldrarna?


    Vad är det som är svårt?

    Du är gäst i deras hus då gäller deras regler.

    Passar det inte behöver du inte gå dit.
  • Physalis

    Betalar ni och går in så har ni accepterat deras regler, oavsett vad ni tycker. Om de krävde att alla besökare skulle ha clownnäsa så hade ni fått acceptera det också eller gå någon annanstans.

    Gissningsvis har det badhuset de reglerna för att de märkt att det behövs just där.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Mamma 3 barn)
    Ac187 skrev 2018-03-23 21:05:25 följande:

    Åter igen jag följer också reglerna. Reagerar bara på att det är så olika regler ifrån badhus till badhus. Och att det va såpass hårt i Danmark. Men absolut hindrar det ifrån stängning av pooler så är det väll igentligen jätte bra. Även om jag inte förståd vitsen med att ha både badblöja och babysimbyxa.


    Jag tycker inte det verkar så hårt. Ett barn på 3,5-4 år är ganska litet å många kan nog lätt glömma av sig i ett badhus eller inte säga till för ens det är försent, då dom har så roligt och är uppe i lek å plask. Bättre att kräva badblöja på alla under fyra år än att bli tvungen att stänga av poolen tycker jag.
  • Anonym (xXx)

    Självklart. Regler är regler. Jag kan också tycka att vissa regler kan vara lite i överkant men jag följer dem i alla fall.

Svar på tråden Följer ni badhusens krav på badblöja/babysimbyxa