• Sara101010

    Tycker ni att det är fel att ha barnet på dagis?

    Märker att många tycker att man inte ska ha barnen på förskolan.Vad tycker ni? Är det bra/dåligt? Om man bara har ett barn så behöver ju barnet vänner. Vem ska den umgås med hela dagarna? Tycker även att det jobbigt för föräldern att stanna hemma så länge.

    Tycker själv att långa dagar på förskolan kan vara jobbigt,men 5-6 timmar är ju lagom?

    Ni som jobbar på förskolan vad har ni för åsikter?

  • Svar på tråden Tycker ni att det är fel att ha barnet på dagis?
  • Aliona

    Har bara ett barn och ska inte ha fler. Barnet är supersocialt och älskar förskolan. Han får leka med andra barn, får fler vuxna runt sig, går på utflykter och får göra massa pyssel - och lär sig otroligt mycket av att följa de andra barnen. Han är 18 mån och vi har honom 6 timmar per dag. Hade tänkt att bara ha honom 5 timmar, 4 dagar i veckan det första året men vi utökade när vi märkte hur bra det är för honom. Vi anpassar så klart efter hans behov och är hemma med honom om han är trött. Det är mycket attityd att man ska ha barnen hemma, men för oss är förskolan toppen.

  • Sara101010

    [quote=78576346][quote-nick]älskarlivet81 skrev 2018-03-23 17:50:27 följande:[/quote-nick]Hur gammalt är barnet?[/quo

    3,5 år

  • älskarlivet81
    Sara101010 skrev 2018-03-23 18:07:24 följande:

    3,5


    Då kan jag tycka att förskola är bra för barnet, men även innan dess om man har behov av det så klart.
  • Tow2Mater
    Aliona skrev 2018-03-23 18:06:08 följande:

    Har bara ett barn och ska inte ha fler. Barnet är supersocialt och älskar förskolan. Han får leka med andra barn, får fler vuxna runt sig, går på utflykter och får göra massa pyssel - och lär sig otroligt mycket av att följa de andra barnen. Han är 18 mån och vi har honom 6 timmar per dag. Hade tänkt att bara ha honom 5 timmar, 4 dagar i veckan det första året men vi utökade när vi märkte hur bra det är för honom. Vi anpassar så klart efter hans behov och är hemma med honom om han är trött. Det är mycket attityd att man ska ha barnen hemma, men för oss är förskolan toppen.


    Om ni som kan vara hemma med era barn när ni vill bara för att barnet "är trött" kunde dra ner på er tid skulle fsk inte vara så uttröttande för de barn till föräldrar vilka inte har valet att kunna vara hemma och som faktist måste vara där längre dagar. Statligt subventionerad lektid borde förbjudas.
  • Aliona

    Du, jag jobbar, om du trodde något annat. Heltid. Men jag har flextid och har privilegiet att kunna anpassa min arbetstid delvis iaf efter mitt barns behov.

    Nu var frågan om förskola är bra eller dåligt, och jag svarade på vad vi upplever är bra där.

  • BeautifulLiz
    Tow2Mater skrev 2018-03-23 20:30:23 följande:
    Om ni som kan vara hemma med era barn när ni vill bara för att barnet "är trött" kunde dra ner på er tid skulle fsk inte vara så uttröttande för de barn till föräldrar vilka inte har valet att kunna vara hemma och som faktist måste vara där längre dagar. Statligt subventionerad lektid borde förbjudas.
    Håller med.
    Kort och koncist.
  • Aliona
    BeautifulLiz skrev 2018-03-23 20:46:07 följande:

    Håller med.

    Kort och koncist.


    Eller också kan ni lösa så att era egna barn inte behöver vara långa dagar på förskolan istället för att lägga det ansvaret på oss andra som faktiskt försöker anpassa arbetstider, gå ner i tid, engagera släktingar etc. Det är en fråga om prioriteringar.
  • Frontline
    Aliona skrev 2018-03-23 21:10:38 följande:
    gå ner i tid, engagera släktingar etc. Det är en fråga om prioriteringar.
    Att gå ner i tid är ju en omöjlighet för oss och många andra, alla kan inte gå ner i tid det handlar inte bara om ekonomi utan om vad man jobbar med..
    Att engagera släktingar varför skulle man göra det för? Antingen jobbar dom själva eller annars vill dom inte agera privat förskola på sin fritid...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Tycker ni att det är fel att ha barnet på dagis?