• Äldre 23 Mar 21:53
    5440 visningar
    19 svar
    19
    5440

    Hur långt går en förälders rättigheter?

    En sådan kontroversiell rubrik, jag vet.. men det är lite det som detta handlar om.
    Först: Blev medlem här nu för att det verkade som en passande sida att ta upp detta på, visste heller inte var jag skulle placera ett sånt här ämne så jag ber om ursäkt ifall det är på fel ställe. Men nu så, behöver lite andra åsikter och info om denna situation...
    ___________________________________________________________________

    Jag är 26 år, och har sedan ca 3 månader en 25 år gammal flickvän, under dessa 3 månaderna har vi setts nästan konstant och bott med varann antingen hos mig eller hos henne. Hon bor på en annan ort 10 mil söder om mig. Sedan långt innan, senaste 2 åren mer eller mindre, har jag velat flyttat härifrån där jag bor, (tycker inte om orten, läget osv) till orten där hon bor eller någon annan i den trakten.

    Hursomhelst, jag var nu nere hos henne i Ca 3 veckor, sedan någon vecka innan dess och under tiden jag var där så sökte jag jobb som en galning, (i den orten eller närliggande stad / orter). (Här skall tillaggas att jag varit arbetslös i 3 år och har en lång bakgrund med att har haft väldigt svårt att passa i arbetsmarknaden, pga way massa annat som är off topic). Men så har jag iallafall nu fått ett arbete och känner mig väldigt nöjd med det och är sjukt förväntansfull på att få börja, ett heltidsjobb i samma ort som tjejen bor. Då är alltså planen att jag bor hos henne, (vilket jag gjort och vi båda vill oavsett), medans jag arbetar, (och annars med), för att sedan kunna fixa ett eget boende på samma ort (alternativt omnejd). Vi är alltså inte redo att flytta ihop permanent/officiellt, jag vill ha ett eget boende för "stunden" iaf.

    Nu är jag fullt medveten om att vårat förhållande utvecklats väldans fort, men enligt min filosofi och levnadssätt, även hennes, så är detta helt okej och innebär inga problem whatsoever, tvärtom så är vi gulligt lyckliga tillsammans.

    Relevant Fakta #1: 
    Min flickvän har sedan många år diagnoserad autism, vilket medför vissa tvångstankar och rutinmässigt beteende osv. Dock inget som skapat något ordentligt problem mellan oss. 

    Till kruxet: Igår den 22a Mars, så kommer hennes morsa hem till henne/oss (min tjejs lägenhet där jag också befann mig), och säger att hon skall ha ett samtal med oss. (Helt oannonserat), kändes ungefär som att få gå till rektorn, överlag ganska nedvärderande. Hon borde för övrigt också veta bättre än någon att min flickvän blir hysterisk av sådana abrupta situationer och blir extremt pressad, nervös.

    För att göra det kort (hehe), så sa hennes morsa kort o gott åt mig att avlägsa mig från hennes lägenhet, samma dag eller dagen därpå, vilket är idag den 23e Mars.
    Av nedanstående anledningar:

    Det har gått för fort (mellan hennes dotter och mig).
    "Man gör inte så" (bara "flyttar in")
    Samt att hon märkt vissa förändringar i hennes dotters beteende som hon anser är negativa, vara pga mig (mkt möjligt). Men som trots allt är att förvänta sig när man bosätter sig och ingår ett förhållande med en ny människa osv.

    Hennes morsa och jag har alltså träffats typ 4 gånger á 2 minuter och knappt haft en konversation innan detta. Ändå så har hon lyckats bygga sig en grotesk uppfattning om vad jag är för typ och alla möjliga förutfattade meningar, baserat på luft, grundat i tidigare människor som varit tillsammans med henne, (förmodligen), och verkat i princip tro att jag är en slug jävel som bara vill åt hennes stålar och uttnyttjar henne.

    Igen, så håller varken jag eller flickvän med hennes morsa alls, om något, och flickvän är väldigt upprörd över allt hon sagt, för hon vill ju mer el mindre att jag hos henne permanent.

    Skall också nämnas viktig punkt här, att jag förklarade för hennes morsa att, ifall jag inte kan bo där så kommer jag också med största sannolikhet att förlora jobbet som jag äntligen fått, som jag ska börja på den 2a April, om 1½ vecka dvs, eftersom jag utan bil inte kan pendla 10 mil varje dag. Jag har dock körkort och planerar att skaffa bil omedelbums efter första lönen, och igen, ett eget boende så fort som möjligt på samma ort. Vilket hon basically svarade på "det är ditt problem".

    Under detta samtal vi hade så (av hennes autism att skylla), hade hon väldigt svårt att uttrycka sig om något, så under denna dag (23e) så har hon och morsan haft ett ytterligare samtal (utan mig såklart), där hon hade lättare (efter att ha smält hela grejen och reflekterat), att förklara vad hon tycker känner och vill osv. Morsan verkar dock inte bry sig alls om vad hon säger och försöker praktiskt taget tala om för henne vad hon ska göra och tycka om mig, allt jag hör låter liksom väldigt manipulativt.

    Till mina frågeställningar...

    1. Eftersom min flickvän är myndig, har hennes morsa någon rätt alls att tvinga mig därifrån?

    2... och detta är något vi försöker ta reda på just nu, ifall hennes morsa av händelse är hennes förmyndare / god man, kan JAG göra något i denna situation och isåfall vad?

    Stort tack till er som orkat läsa igenom detta och som kan tänkas ha lite info, kunskap och åsikter. Ursäktar för rörigheten och igen ifall det är på fel ställe.

    :>

  • Svar på tråden Hur långt går en förälders rättigheter?
  • Anonym (Fyll i anonym signat­ur.)
    Äldre 23 Mar 22:07
    #1

    1. Så länge morsan inte äger lägenheten eller företräder hyresvärden på något vis så har morsa inte ett skit att säga till om.

    2. En förvaltare kan, beroende på hur omfattande uppdraget är, ha rätt att vräka dig under vissa omäständigheter.  Är dock väldigt osanolikt att din flickvän skulle ha förvaltare. Om morsan är godman så kan hon inte göra något mot din flickväns vilja.

    Lycka till.

  • Äldre 23 Mar 22:16
    #2
    +1

    Gift er. Oj vad det skulle reta morsan. 

  • Äldre 23 Mar 22:20
    #3

    Det glömde jag också att nämna haha, det är en hyresrätt, och hennes morsa står tyvärr som "ägare" eller vad man kallar det, och irriterande nog, ifall det har nån betydelse egentligen, så är hyresvärden också min flickväns styvfar, dvs morsans man haha

  • Äldre 23 Mar 22:20
    #4
    Tow2Mater skrev 2018-03-23 22:16:49 följande:

    Gift er. Oj vad det skulle reta morsan. 


    hahahha, inte riktigt där än men ja, det skulle det :D
  • Anonym (Fyll i anonym signat­ur.)
    Äldre 23 Mar 22:32
    #5
    ArcBird skrev 2018-03-23 22:20:17 följande:

    Det glömde jag också att nämna haha, det är en hyresrätt, och hennes morsa står tyvärr som "ägare" eller vad man kallar det, och irriterande nog, ifall det har nån betydelse egentligen, så är hyresvärden också min flickväns styvfar, dvs morsans man haha


    Då blir det lite svårare. Vill du kämpa emot så folkbokför du dig i lägenheten snabbt som hundan. Har du e-leg så kan regga dig på dagens datum till och med. Skriv sen ett inneboendekontrakt med din flickvän. På så sätt så måste de vräka dig vilket tar en jävla tid om du motsätter dig det. I slutändan så lär du åka ut eftersom din flickvän i realiteten har tagit in dig som tredjehandshyresgäst utan hyresvärdens medgivande. Blir dock ett jäkla jobb för dem då de måste gå via kronofogden för att få dig avhyst.
  • Äldre 23 Mar 22:42
    #6

    Hmm jaru, är tyvärr inget alternativ att folkbokföra mig där än :/  Har hon faktiskt sådan makt för att hon står som hyresgäst? Även fast hon inte bor där och det är rakt emot hennes dotters önskemål?

  • Anonym (Fyll i anonym signat­ur.)
    Äldre 23 Mar 22:49
    #7
    ArcBird skrev 2018-03-23 22:42:42 följande:

    Hmm jaru, är tyvärr inget alternativ att folkbokföra mig där än :/  Har hon faktiskt sådan makt för att hon står som hyresgäst? Även fast hon inte bor där och det är rakt emot hennes dotters önskemål?


    Du har ju såklart inte rätt att bo i en lägenhet om det är mot inneharen av hyresrättens uttryckliga vilja. Om du dessutom inte bor där "på pappret" så har hon till och med rätt att handgripligen slänga ut dig själv och byta låsen etc.
  • Äldre 23 Mar 22:52
    #8

    Jobbar din flickvän? Kanske dags hon bryter sig loss från mamma och skaffar en egen bostad.

  • Äldre 23 Mar 23:03
    #9

    Hmm... Jag tänker så här. Din flickvän har en funktionsnedsättning som kan påverka hennes beteende i relationer. Hon kan ha svårare att stå på sig och säga nej till saker som kanske inte känns ok. Jag skriver kan ha för autism beter sig olika hos olika personer. Hennes mamma har förmodligen skyddat henne under hela uppväxten. Du dyker upp, det går jättefort, du vill flytta in.

    Du är säkert en jättefin kille men jag kan också förstå mamman som blir rädd. Jag rättfärdigar inte hennes beteende men kan du tänka dig att ringa henne och träffa henne på en fika eller något? Så ni lär känna varandra och hon får en möjlighet att förstå att du inte bara utnyttjar hennes dotter?

  • Äldre 23 Mar 23:14
    #10
    NELJ skrev 2018-03-23 23:03:17 följande:

    Hmm... Jag tänker så här. Din flickvän har en funktionsnedsättning som kan påverka hennes beteende i relationer. Hon kan ha svårare att stå på sig och säga nej till saker som kanske inte känns ok. Jag skriver kan ha för autism beter sig olika hos olika personer. Hennes mamma har förmodligen skyddat henne under hela uppväxten. Du dyker upp, det går jättefort, du vill flytta in.

    Du är säkert en jättefin kille men jag kan också förstå mamman som blir rädd. Jag rättfärdigar inte hennes beteende men kan du tänka dig att ringa henne och träffa henne på en fika eller något? Så ni lär känna varandra och hon får en möjlighet att förstå att du inte bara utnyttjar hennes dotter?


    Det är som du säger och jag förstår också detta, tänkte iaf eventuellt börja med att skriva till henne på messenger ;) Vad som är snett i denna situation är ju att hon har så grymt mycket förutfattade meningar om mig. Om hon trotts alla mina tillmötesgående ansträngningar ändå vill sätta sig på tvären, så är ju frågan vad man bör göra.. har tänkt lite på ifall orosanmälan till socialen kan vara aktuellt. Basically säga att hon diskriminerar, och utsätter dessutom hennes dotter för press i denna situation iomed allt som tillkommer detta..
  • Äldre 23 Mar 23:22
    #11
    ArcBird skrev 2018-03-23 23:14:31 följande:

    Det är som du säger och jag förstår också detta, tänkte iaf eventuellt börja med att skriva till henne på messenger ;) Vad som är snett i denna situation är ju att hon har så grymt mycket förutfattade meningar om mig. Om hon trotts alla mina tillmötesgående ansträngningar ändå vill sätta sig på tvären, så är ju frågan vad man bör göra.. har tänkt lite på ifall orosanmälan till socialen kan vara aktuellt. Basically säga att hon diskriminerar, och utsätter dessutom hennes dotter för press i denna situation iomed allt som tillkommer detta..


    Jag kan inte det juridiska men tror spontant att en orosanmälan inte funkar så länge din tjej inte har en förmyndare eller nåt sånt. Då är väl det snarare vettigare att ni tillsammans hittar ett nytt gemensamt boende.

    Men jag hoppas att mamman lyssnar på dig. Försök att lyssna på henne och vara så ödmjuk du kan. Det kanske tar en stund men förhoppningsvis inser hon att du vill hennes dotter väl.

    Lycka till!
  • Äldre 24 Mar 11:00
    #12

    Det är väl om hennes mamma äger hennes lägenhet som hon har rätt till det. Inte annars. Annars får hon bara så mycket makt som din flickvän väljer att ge henne.

  • Anonym (Pia)
    Äldre 24 Mar 11:45
    #13

    Varför skulle hennes mamma vara hennes förmyndare??

    Skaffa en annan lägenhet tillsammans?

  • Äldre 24 Mar 13:02
    #14
    Anonym (Pia) skrev 2018-03-24 11:45:21 följande:

    Varför skulle hennes mamma vara hennes förmyndare??

    Skaffa en annan lägenhet tillsammans?


    / god man. Därför att genom autism som medför vissa svårigheter så är det troligt att morsan har och är det för att kunna sköta vissa saker åt henne.
  • Anonym (mmmm)
    Äldre 24 Mar 13:27
    #15
    ArcBird skrev 2018-03-24 13:02:16 följande:
    / god man. Därför att genom autism som medför vissa svårigheter så är det troligt att morsan har och är det för att kunna sköta vissa saker åt henne.
    Man har inte automatiskt en god man bara för att man har autism. Din tjej måste väl veta det själv? Har du frågat? 
  • Anonym (Fjgjg­)
    Äldre 24 Mar 13:40
    #16

    Om hennes mamma står som lägenhetsinnehavare på pappret och hennes man äger lägenheten har de rätt att slänga ut dig. Att soc.anmäla leder innebar att och skapar bara fientlighet.

    Försök prata med mamman.

  • Anonym (skydd­ar mina barn)
    Äldre 24 Mar 13:52
    #17

    Jag skulle nog agerat lite som mamman.
    Om jag hade en 25 åriga dotter med autism skaffade en pojkvän som flyttade in och dessutom troligen har egna bekymmer i bagaget, att inte ha jobb på 3 år tyder på att du inte är en svärmorsdröm.
    Om du älskar tjejen och är bra för henne får du backa och sakta jobba upp en relation till hennes föräldrar.

  • Anonym (Svea)
    Äldre 24 Mar 13:54
    #18
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2018-03-23 22:32:24 följande:

    Då blir det lite svårare. Vill du kämpa emot så folkbokför du dig i lägenheten snabbt som hundan. Har du e-leg så kan regga dig på dagens datum till och med. Skriv sen ett inneboendekontrakt med din flickvän. På så sätt så måste de vräka dig vilket tar en jävla tid om du motsätter dig det. I slutändan så lär du åka ut eftersom din flickvän i realiteten har tagit in dig som tredjehandshyresgäst utan hyresvärdens medgivande. Blir dock ett jäkla jobb för dem då de måste gå via kronofogden för att få dig avhyst.


    Hyresvärdar kan inte styra om en hyresgäst ska bli sambo eller inte. Eftersom Ts flickvän bor i lägenheten, och inte hennes mamma, så är det med stor sannolikhet så att flickvännen dessutom har besittningsskydd.
  • Äldre 23 Apr 14:41
    #19

    Hej,

    Jag kan till en viss del förstå din flickväns mamma. Hon har säkert skyddat och tagit hand om din dotter i över 20 år, med det mesta. Hon känner sin dotter bättre än dig, och är nog säkert livrädd att dottern ska börja må sämre.

    Du är säkert en jätte bra kille, men flickvännens mamma se nog bara "tänk om det värsta händer" och är rädd om sin dotter och allt hon byggt upp för att kunna fungera bra i samhället.

    Jag skulle ge dig rådet att försöka tala med mamman. Inte messenger, ring henne (så gör vuxna). Förklara hur du tänkt saken (att du ska söka eget boende), för att även du vill veta att allt fungerar en längre tid innan ni flyttar ihop permanent. Men att du nu behöver ett boende för jobbet du skaffat. Kanske hon har något tips om en lägenhet?

    Sedan tycker jag att du erbjuder dig att betala halva hyran under tiden du bor där. Det kommer få mamman att inse att du inte är ute efter att utnyttja hennes dotter ekonomiskt. Och det är ju så man gör när man bor med någon, man betalar halva hyran.

    Påpeka att på det här viset så får ni alla också en bra möjlighet att alla lära känna varandra. Och att tilliten kan börja växa. Och förklara att du verkligen tycker om hennes flicka och vill henne väl.

    Jag tror du kan komma långt med det här. Och möts du av mothugg, så ligg lågt ett tag. Den här mamman verkar behöva få lite tid på sig att smälta saker. Ett mothugg på första samtalet behöver inte nödvändigtvis betyda dåliga saker. Men jag tror mamman kommer behöva smälta saken under några dagar först.

Svar på tråden Hur långt går en förälders rättigheter?