• Anonym (Y)

    Socialtjänsten söndrar och särar istället för att försona och ena

    Min erfarenhet av socialtjänsten, familjerätten, familjeresursen är att de fokuserar på att förvärra situationen i en konfliktfylld familj istället för att försöka försöka hjälpa till med att samsas.

    Går deras strategi ut på att skapa mer jobb åt sig själva?

    Någon fler med liknande erfarenhet?

  • Svar på tråden Socialtjänsten söndrar och särar istället för att försona och ena
  • Anonym (X)

    Min erfarenhet är att de får jobba väldigt mycket med folk som har ingen eller dålig självinsikt

  • Anonym (eee)
    Anonym (Y) skrev 2018-03-24 10:18:57 följande:

    Min erfarenhet av socialtjänsten, familjerätten, familjeresursen är att de fokuserar på att förvärra situationen i en konfliktfylld familj istället för att försöka försöka hjälpa till med att samsas.

    Går deras strategi ut på att skapa mer jobb åt sig själva?

    Någon fler med liknande erfarenhet?


    Nej mina erfarenheter är tvärtom. 

    Det beror nog mycket på hur folk är villiga att prata om sig själv eller inte, om man är beredd att syna sina egna brister och inte bara skälla på motparten och om man är beredd till förändring. Vill man inget av detta kan man säkert känna som du beskriver.

    Jag vet en person som säkerligen tycker så, men denna person är mkt sjuk och förstår inte ens det tyvärr. Detta har lett till många utredningar och samtal men eftersom personen vägrar samarbeta och allt bara är "alla andras fel" så känner sig den här personen åsidosatt. Det är svårt göra så mycket åt. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (eee) skrev 2018-03-24 10:48:49 följande:
    Nej mina erfarenheter är tvärtom. 

    Det beror nog mycket på hur folk är villiga att prata om sig själv eller inte, om man är beredd att syna sina egna brister och inte bara skälla på motparten och om man är beredd till förändring. Vill man inget av detta kan man säkert känna som du beskriver.

    Jag vet en person som säkerligen tycker så, men denna person är mkt sjuk och förstår inte ens det tyvärr. Detta har lett till många utredningar och samtal men eftersom personen vägrar samarbeta och allt bara är "alla andras fel" så känner sig den här personen åsidosatt. Det är svårt göra så mycket åt. 
    får jag fråga om du är kvinna eller man?
  • Anonym (Ellie)

    Jag har en vän som har levt i princip hela livet med soc eftersom hon kommer från ett problemhem.

    Hon kände sig lite förföljd av dem när hon som tonåring fått barn med en instabil kille för att kunna få ett boende borta från sina missbrukande föräldrar. Men idag när hon fått koll på sitt liv så förstår hon också att de kände behov av att kolla upp hur det gick med barnet, och efter att ha genomgått högre utbildning betedde hon sig helt annorlunda med sitt andra barn när det var litet, jämfört med det första. 

    I övrigt vet jag två föräldrar som haft så stora problem med sina barn att de till sist anmält sig själva till soc för att kunna få hjälp. Det har tagit för lång tid att få saker att hända på båda hållen men till sist har man lyckats vända situationen så att ena killen slutade slåss och andra killen inte längre var självmordsbenägen.

  • Anonym (***)
    Anonym (Y) skrev 2018-03-24 10:18:57 följande:

    Min erfarenhet av socialtjänsten, familjerätten, familjeresursen är att de fokuserar på att förvärra situationen i en konfliktfylld familj istället för att försöka försöka hjälpa till med att samsas.

    Går deras strategi ut på att skapa mer jobb åt sig själva?

    Någon fler med liknande erfarenhet?


    Oj, du verkar ha haft mycket kontakt med dom...
  • Anonym (Gittan)

    Min erfarenhet är att det kan vara väldigt svårt, man känner sig övervakad och överkörd. Tillintetgjord, havererad. Pga dem.

    Sedan när man tittar i backspegeln så ser man att det var den enda lösningen och är evigt tacksam. Dock skaver vissa saker än idag trots att det gått många år. De gjorde inte alltid rätt, de fabulerade ihop saker som inte stämde.

    Men summan av kardemumman var trots det att de faktiskt hjälpte oss att vända på skutan och att det till sist blev bra.

  • Anonym (Just)
    Anonym (X) skrev 2018-03-24 10:44:35 följande:

    Min erfarenhet är att de får jobba väldigt mycket med folk som har ingen eller dålig självinsikt


  • Anonym (andra erfarenheter)

    Min erfarenhet är att de mesar alldeles för mycket och låter barn fara illa. Istället för att se till att barnen mår bra och skita fullständigt i de sk "föräldrarnas" känslor så låter de barn stanna i dåliga förhållanden.

  • Anonym (FD DSH)

    I de få lägen där jag haft kontakt med socialtjänsten (inom mitt egna yrkesutövande) har jag upplevt att de lägger enorm tid och stora resurser på näst intill hopplösa fall, där vem som helst kan se att det bästa vore att splittra familjen. Jag orosanmälde en familj i samband med ett omhändertagande av vanvårdade djur (ägaren fick senare djurförbud som denne bryter mot regelbundet) barnen i familjen (5 st i åldrarna 1-10 år) lämnas i princip åt sitt öde. Sista gången jag var där bad äldsta pojken mig om skjuts till affären för att köpa blöjor till lillasyster. I hans ögon var det inga problem att lämna 8-åringen ansvarig för resten av syskonen, något han givetvis lärt sig av sina föräldrar.

    För mig innebär det att jag inte håller med dig alls, på tog för mycket stöd erbjuds istället för att åtgärder vidtas.

    Jag har sett massor av fall från djurskyddshållet med människor som oavsett stödinsatser fortsätter vanvårda sina djur (och barn) och har tyvärr lite förlorat hoppet. Det präglar dessvärre min bild av vilken sorts människa du är som så starkt nedvärderar socialtjänstens jobb.

  • HH2016
    Anonym (Y) skrev 2018-03-24 12:16:06 följande:
    får jag fråga om du är kvinna eller man?
    Vad har det för relevans i sammanhanget? 
  • Anonym (Stolt)
    Anonym (Y) skrev 2018-03-24 10:18:57 följande:

    Min erfarenhet av socialtjänsten, familjerätten, familjeresursen är att de fokuserar på att förvärra situationen i en konfliktfylld familj istället för att försöka försöka hjälpa till med att samsas.

    Går deras strategi ut på att skapa mer jobb åt sig själva?

    Någon fler med liknande erfarenhet?


    Jag har varit verksam både på socialtjänst, familjerätt och inom skola, äldrevård, LSS och inom psykiatri. Så, alltså både jobbat i själva verksamheten men också i samarbete med denna OCH träffat socialtjänstens klienter i andra sammanhang och fått deras bild av socialtjänsten. Det gör mig SÅ stolt att tillhöra denna yrkeskategori! Maken till hårt arbetande yrkesstolta och välvilliga yrkesutövare får en leta länge efter. 

    HEJA SOCIALTJÄNSTEN säger jag bara! 
  • Anonym (Gittan)
    Anonym (Stolt) skrev 2018-05-29 21:15:00 följande:
    Jag har varit verksam både på socialtjänst, familjerätt och inom skola, äldrevård, LSS och inom psykiatri. Så, alltså både jobbat i själva verksamheten men också i samarbete med denna OCH träffat socialtjänstens klienter i andra sammanhang och fått deras bild av socialtjänsten. Det gör mig SÅ stolt att tillhöra denna yrkeskategori! Maken till hårt arbetande yrkesstolta och välvilliga yrkesutövare får en leta länge efter. 

    HEJA SOCIALTJÄNSTEN säger jag bara! 
    Jo EN kanske får leta. Resten har redan letat klart sedan länge.Utan resultat.
  • Anonym (Y)
    HH2016 skrev 2018-05-29 21:09:08 följande:
    Vad har det för relevans i sammanhanget? 
    Det har väldigt stor betydelse med tanke på att socialtjänsten är en förlängning av kvinnan.
  • Anonym (Stolt)
    Anonym (Y) skrev 2018-06-04 19:27:50 följande:
    Det har väldigt stor betydelse med tanke på att socialtjänsten är en förlängning av kvinnan.
    Ditt försök att provocera biter inte på mig. 
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Y) skrev 2018-03-24 10:18:57 följande:

    Min erfarenhet av socialtjänsten, familjerätten, familjeresursen är att de fokuserar på att förvärra situationen i en konfliktfylld familj istället för att försöka försöka hjälpa till med att samsas.

    Går deras strategi ut på att skapa mer jobb åt sig själva?

    Någon fler med liknande erfarenhet?


    Jag har tyvärr också den erfarenheten och erfarenhet av en hel del tjänstefel
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Y) skrev 2018-03-24 10:18:57 följande:

    Min erfarenhet av socialtjänsten, familjerätten, familjeresursen är att de fokuserar på att förvärra situationen i en konfliktfylld familj istället för att försöka försöka hjälpa till med att samsas.

    Går deras strategi ut på att skapa mer jobb åt sig själva?

    Någon fler med liknande erfarenhet?


    Vill även tillägga att det är olika också beroende på kommun vissa kommuner är mer jävliga än andra. Får jag fråga från vilken kommun du har dessa erfarenheter? Skulle va intressant o se om det är samma kommun som behandlade mig riktigt riktigt illa och diskriminerande
  • Anonym (mumma)
    Anonym (Y) skrev 2018-06-04 19:27:50 följande:

    Det har väldigt stor betydelse med tanke på att socialtjänsten är en förlängning av kvinnan.


    Både på gott och ont. Håller med.
  • Anonym (Lia)

    Min erfarenhet är den motsatta. Har fått ett enormt stöd och mycket hjälp av soc. Dels med att hantera ett samarbetsvägrande ex. De har medlat och gjort allt i sin makt för att lugna situationen och i alla lägen sett till barnens bästa.

    De har dessutom lyckats väldigt bra med sitt åtagande. Vi har idag ett fungerande umgängesschema och exet håller sig till det vi kommit överens om och han har även gett upp sina försök att manipulera/sänka och psyka mig. Kan säga, med handen på hjärtat, att jag aldrig hade lyckats reda ut allt utan hjälp av min kompetenta och omtänksamma handläggare. Hon har varit mitt stöd, min klippa och den som fått mig att hålla ihop efter separationen.

    Vet att du inte frågade efter detta i din trådstart. Vill ändå påvisa att "soc" inte gäller alla. Man kan inte dra alla handläggare över samma kam och döma hela socialväsendet efter vad en enskild handläggare skapat för känslor hos någon av sina klienter. Det känns inte rättvist mot handläggare som sköter sitt jobb lika väl som min har gjort.

  • Anonym (A)
    Anonym (Gittan) skrev 2018-03-24 14:02:26 följande:
    Min erfarenhet är att det kan vara väldigt svårt, man känner sig övervakad och överkörd. Tillintetgjord, havererad. Pga dem.

    Sedan när man tittar i backspegeln så ser man att det var den enda lösningen och är evigt tacksam. Dock skaver vissa saker än idag trots att det gått många år. De gjorde inte alltid rätt, de fabulerade ihop saker som inte stämde.

    Men summan av kardemumman var trots det att de faktiskt hjälpte oss att vända på skutan och att det till sist blev bra.
    Håller med
  • Anonym (En stolt förälder som kämpar för sin dotter)

    Hej, jag tror att det är ganska mycket av ett lotteri har man tur så träffar man just den där engagerade medmäniskan som är precis den hjälp man söker och behöver men har man otur som jag har haft så träffar man en totalt maktfullkomlig tjänsteman som bara gör livet till allt annat trevligt.

    Min historia går att läsa här: goo.gl/JhsUhT

    #Stat_i_staten

Svar på tråden Socialtjänsten söndrar och särar istället för att försona och ena