• Pissarro2

    Skriva en faktura när man inte har eget företag?

    Hej!

    Detta kanske är en dum fråga, men jag har gjort en liten illustration åt ett företag och ska få betalt, men de vill att jag skickar dem en faktura ganska omgående helst.

    Så jag undrar hur skriver man en faktura till ett företag när man själv inte har något företag, alltså som privatperson? Vad är det som minst måste stå med?

  • Svar på tråden Skriva en faktura när man inte har eget företag?
  • Anonym (Kvitto)

    Tänk dig ett kvitto fast med dina kontouppgifter.

    Vad har du gjort.

    Vilka datum.

    Vilket pris.

    Osv.

  • snedtak

    Om du inte har F-skattesedel måste den som betalar dig också betala arbetsgivaravgifter. Med "bara" vanlig A-skattesedel går det att fakturera om du tar med arbetsgivaravgifterna i det som företaget ska betalas, men det är ganska vanligt att man använder sig av ett tredjepartsföretag om man inte tar betalt på regelbunden basis.

  • NELJ

    Är det här något du kommer göra lite då och då, men vill inte bli egenföretagare, så koppla upp dig mot något egenanställningsföretag så blir det rätt med arbetsgivaravgifter mm.

  • Pissarro2
    snedtak skrev 2018-03-25 22:56:32 följande:

    Om du inte har F-skattesedel måste den som betalar dig också betala arbetsgivaravgifter. Med "bara" vanlig A-skattesedel går det att fakturera om du tar med arbetsgivaravgifterna i det som företaget ska betalas, men det är ganska vanligt att man använder sig av ett tredjepartsföretag om man inte tar betalt på regelbunden basis.


    Nej F-skattsedel har jag nog inte. Så om jag tagit 1000 kr för detta, ska jag skriva 1000 kr som pris då, plus arbetsgivaravgifter, eller kan företaget ordna med det tror ni?
  • Noname00
    Pissarro2 skrev 2018-03-25 23:29:04 följande:
    Nej F-skattsedel har jag nog inte. Så om jag tagit 1000 kr för detta, ska jag skriva 1000 kr som pris då, plus arbetsgivaravgifter, eller kan företaget ordna med det tror ni?
    F skatt har du om du har registrerad firma.
  • Pissarro2

    Men är det även så att jag ska lägga på en momsskatt på denna summa på fakturan? Alltså t ex 1000 + 25% = 1250kr?

  • NELJ
    Pissarro2 skrev 2018-03-26 12:13:29 följande:

    Men är det även så att jag ska lägga på en momsskatt på denna summa på fakturan? Alltså t ex 1000 + 25% = 1250kr?


    Vad har du kommit överens om dem med? Har du angett ett pris ska du ju hålla dig till det.
  • Pissarro2
    NELJ skrev 2018-03-26 12:35:25 följande:
    Vad har du kommit överens om dem med? Har du angett ett pris ska du ju hålla dig till det.
    Ja men jag tänkte att man måste lägga på moms, men har förstått nu att det bara gäller om man har F-skattsedel som jag inte har.
  • Anonym (SKV)

    Hej!
    Ring skatteverket anonymt och fråga hur du ska göra.
    Jag kan tänka mig att du kan skriva ett vanligt kvitto.
    Brukar för de flesta skattemässiga grejer finnas en mindre summa som man får tjäna utan att redovisa.

  • Pissarro2
    Anonym (SKV) skrev 2018-03-26 16:04:11 följande:

    Hej!
    Ring skatteverket anonymt och fråga hur du ska göra.
    Jag kan tänka mig att du kan skriva ett vanligt kvitto.
    Brukar för de flesta skattemässiga grejer finnas en mindre summa som man får tjäna utan att redovisa.


    Ok bra ide, ska ringa och höra med dem.
  • Glinda från Oz

    Är det bara tusen kronor och en engångsgrej hade inte jag orkat hålla på med skatt.

  • Emmissara
    Pissarro2 skrev 2018-03-25 22:26:16 följande:

    Hej!

    Detta kanske är en dum fråga, men jag har gjort en liten illustration åt ett företag och ska få betalt, men de vill att jag skickar dem en faktura ganska omgående helst.

    Så jag undrar hur skriver man en faktura till ett företag när man själv inte har något företag, alltså som privatperson? Vad är det som minst måste stå med?


    det här företaget har en kompis använt sig av innan hon fick igång sitt företag. Kanske kan vara ett alternativ? www.frilansfinans.se/
  • gijavefo

    Det finns massor av företag som låter dig skickar faktura till kund mot en liten avgift, så betalar de in moms, A-skatten och ger dig lön. Eftersom det är så lite pengar kanske du skall jämföra och se hur mycket de tar.

    Utöver Frilans finans finns Cool company och Red flag, vad jag kan komma på nu. Googla lite på dem så hittar du säkert fler.

  • Anonym (Andra)

    Frilans finans, de tar 5 eller 6% för hantering sedan skickas dina vita pengar direkt till ditt konto utan vara egen. Jag var egen förut men var så mycket jobb. Nu skriver jag fakturan via deras hemsida, skickar in så skickar de en riktig faktura. Skulle de tex inte betala in är det frilans som driver frågan, inte du. Jätteskönt!

Svar på tråden Skriva en faktura när man inte har eget företag?