• Äldre 25 Mar 23:28
    2154 visningar
    3 svar
    3
    2154

    2,5 åring, hur gör man?

    Hej!

    Jag har en 2,5 åring som för det mesta är glad och nyfiken, ibland blir han dock jättearg och gör tvärtom mot vad man säger...Det jag funderar på är hur man bäst hanterar situationer där han gör nåt man inte vill, alltså konkret

    Jag känner mig inte alls bra på det, kan vara små situationer, typ han tänder lampan när jag släckt för natten, han vill läsa bok när jag inte kan/vill/håller i lillasyster och skriker om det Jag känner bara att det är nu jag skulle vilja ha föräldrautbildning, bebistiden (upp till 1,5) tycker jag var så mycket lättare än vad det är nu. Finns det böcker som tipsar om det? Jag har bara läst mer abstrakta böcker om barn typ Jesper Juul och Lars H Gustafsson, skulle vilja ha en bok med praktiska tips. Nån som vet?

  • Svar på tråden 2,5 åring, hur gör man?
  • Äldre 25 Mar 23:50
    #1

    Kör på lågaffektivt bemötande (LAB) fungerar fantastiskt bra. Ingen av mina tre barn har haft jobbiga trotsperioder utan varit lugna istället (humör har de all ändå men inget direkt trotsande)

    Förberedelse när något ska ske/ändras.

    Busa, skratta som avdramatiserar och avleder tråkiga situationer.

    Låt saker ta sin tid, stress är en vild trigger på barn.

  • Anonym (Rebec­ka)
    Äldre 26 Mar 06:45
    #2

    Min 2,5årig är också lite trotsig nu. Hon kan sätta på diskmaskinen exempel. Då lyfter jag henne bestämt därifrån och avleder med någonting annat och det brukar funka.

    Att säga bestämt nej och ta bort barnet därifrån kan funka. Sätt någonting för där du inte vill att ditt barn ska vara. Tvättmaskinen är också spännande men jag satte tvättställningen framför och det funkade. Det går att hindra sådana saker. Mitt barn tog kritor och ritade på golvet och då tog jag bort kritorna bara.

  • Anonym (Behål­l lugnet­)
    Äldre 18 Apr 18:55
    #3

    Jag förklarar bara lugnt varför det inte är en bra idé att göra det hen gör och avleder med något eller vid behov fysiskt flyttar barnet från situationen. Om jag säger ett bestämt nej så blir det direkt tusen gånger roligare att göra det där förbjudna. Lugn och lite tråkig är min strategi. Så fort jag låter irriterad eller stressad eller whatever så går barnet igång på alla cylindrar.

Svar på tråden 2,5 åring, hur gör man?