• frujansson

    Byta blod på bebisen i magen.

    Hej.

    Är ganska ny på forumet. Hoppas att jag har lagt tråden rätt...

    Jag har nu gått in i V 19 och är immuniserad. Skall på ultraljud idag och kolla flöde bland annat för att bedöma hur allt ser ut. Med största sannolikhet kommer jag att få åka till Sthlm och göra minst ett blodbyte på bebisbi magen för att hen skall orka stanna kvar där inne så länge som möjligt och vänder mig nu till er som gjort ett sådant här ingrepp förut.

    Gör det ont? Hur stor är nålen? :O Hur lång tid tar det?

    Börjar bli nervös inför hela den här immuniseringen och tar gärna emot tips och info! :(

    Vet att det finns ett grupp för immuniserade mammor, har dock inte fått något klartecken om att få gå med där ännu så skriver här istället. Jätte tacksam för svar.

    Mvh

  • Svar på tråden Byta blod på bebisen i magen.
  • Mawie

    När fick du reda på att du var immuniserad? Jag är rh negativ, vet ej vad barnet är. Gravid i v 17.


    Bf 9 sep
  • frujansson

    Vet att det finns en grupp här på Familjeliv för immuniserade mammor bara sen vet jag inte någon annan grupp...

    Jag var immuniserad redan med min första dotter men det upptäcktes sent och hade inte påverkat dottern såpass mycket att dem behövde göra något ingrepp på henne i magen. Fick dock ligga kvar några dagar på BB och sola henne men hon blev bra av enbart det.

    Nu fick jag reda på att jag börjat bilda anti kroppar redan runt V15 så risken för att immuniseringen skall bli värre den här gången är tydligen stor...

  • MammaTillTvå90

    Har aldrig hört talas om att byta blod på bebisen? :O jag är rh-negativ och har under mina två tidigare graviditeter fått en immuniseringsspruta i v30 ca. För att jag inte ska bilda antikroppar mot barnen som hade rh-positiv blodgrupp. Efter förlossningen har jag fått ytterligare en sån spruta.

    Nu bor jag i ett annat län och här kommer jag bara få sprutan under graviditeten om blodproverna visar att jag bildar antikroppar. Annars får jag bara sprutan efter förlossningen.

  • Pmfl

    Hur har det gått för dig? Jag har varit med vid några blodtransfusioner av foster. Nålen är lång, men inte särskilt tjock. Mammorna har inte verkat tycka att det gör särskilt ont, ingen av dem har haft svårt att ligga still eller så. De gör ingreppet med hjälp av ultraljud och mamman har en egen skärm så hon kan titta på bebisen under tiden De börjar med att ge bedövning till barnet så att det ligger still. Hur de sticker beror på hur moderkakan sitter. Själva proceduren tar kanske 10-15 minuter. Sen måste man vara kvar några timmar och övervakas.

    Hoppas du slipper transfusion, men om du behöver det, försök låta bli att stressa. Teamet på Karolinska är verkligen duktiga på detta!

  • frujansson

    Tack så mycket för svar Pmfl! Då kan jag pusta ut lite då. Verkar inte så farligt ändå. :)

    Jag får göra regelbundna ultraljud för tillfället där dem mäter blodtillförseln och en så länge ser allt ganska ok ut. Bebis påverkas inte såpass att något ingrepp behövts göras än. Skall på ytterligare en kontroll idag så får vi se vad det visar. Blodproven jag tar visar att mina värden är ganska höga men bebis lider inte av någon anemi så det är skönt att man hinner en bit in i grav innan det blir ?något utav det?. Såg skräckscenario framför mig i början att bebis skulle lida av blodbrist tidigt och att många blodbyten skulle få göras men så blevvinte fallet. Beroende på hur länge det ser bra ut så säger dem att jag i alla fall skall räkna med ett blodbyte, mest för att bebis skall vara pigg inför förlossningen då jag nog tyvärr inte har såpass tur att inget alls kommer att hända. Tack igen för svar! Uppdaterar när jag vet mer! :)

  • frujansson

    Hej igen. Ville bara skriva av mig lite och uppdatera. Har nu precis gått in i V 28 och kom hem från Stockholm och första blodbytet på bebis i magen i onsdags. Har hela tiden gått på regelbundna ultraljud så dem har haft bra koll på mig vilket var tur det. I fredags förra veckan fick vi ett samtal av doktorn som såg att mina antikroppar hade stigit och att hon ville ha in mig på ultraljud direkt på måndag veckan efter. Mycket riktigt så vek värdena av från kurvan rejält och vi fick åka tisdag eftermiddag upp till Huddinge där jag dagen efter skulle få göra en blodtransfusion på bebis i magen. Allt gick bra men kom inte en dag försent då bebis HB värde låg på 43, vilket var ganska lågt... Skall upp till Sthlm ytterligare 5 gånger.

    Ni som gått igenom samma sak? Hur har det gått för er efter att bebis kommit ut? Doktorn sa att i hälften av fallen behövs blodbyte på bebis efter förlossningen. Hon har redan gjort oss beredda på att vi kommer få ligga mellan 7 - 10 dagar på neo och att jag kommer att bli igångsatt, troligtvis i V 37, om blodbytena går bra.

Svar på tråden Byta blod på bebisen i magen.