• Anonym (Skamsen)

    6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker

    Jag är mellan 30-35 och kommer i dagarna ringa för att boka tid för min 6:e abort:/

    Abort ett och två gjorde jag vid ca 15 till 18 års ålder. Var rent slarv.

    Abort tre då hade jag tre månader innan fött mitt första barn och kände det bara övermäktigt som första gång förälder. Hade under flera år haft extrema problem med preventivmedel som gav mig fruktansvärda långvariga svampinfektioner och Tillslut bakteriella vaginoser som krävde långvarig behandling. Hela underlivet ömsade och var sårigt, kunde ej gå sitta kissa som folk.

    Efter dessa erfarenheter har jag varit livrädd för allt som mixtrar med kroppen.

    1 1/2 år efter mitt första barn fick jag en till underbar frisk unge.

    Abort 4 var inte frivillig:( var överlycklig över att vara gravid igen 5 år efter andra barnet, tyvärr ville det sig inte utan blev missed abortion och fick cytotec för att driva ut.

    Sen vart jag planerat gravid några månader efter missed abortion. Pratade preventivmedel med bm men drog ut på det pga rädsla.

    Abort 5, vet att avbrutet samlag inte ger fullgott skydd men hur som haver blev jag gravid några månader efter mitt tredje barn.

    Var på preventivmedelsrådgivning efter sista aborten och förklarade mina problem och blev varmt rekommenderad hormonspiralen jag ville veta mer om kopparspiral men hormon spiralen skulle vara guld och så låga nivåer av hormon att det inte skulle vara någon skillnad på hormonspiralen eller kopparspiralen.

    Gick därifrån med tanken att jag skulle få hormonspiralen isatt efter några veckor men ångrade mig och vågade ett enkelt inte.

    Gjort det "bästa" vi kunnat med att planera tillfällena då vi ligger samt försöka minimera risken att han kommer i och nu är jag gravid igen. Hade vi haft möjlighet hade vi behållt men under åren har jag varit sjukskriven långvarigt för utmattning och har sedan sista barnet kom äntligen börjat hitta tillbaka igen. Vill inte riskera att förstöra mina stressnivåer.

    Vet att allt låter som ursäkter och slarv och ja viss del är det väl det.

    Jag skäms. Vill inte en abort till men ser ingen annan utväg. Nu vet jag iaf att jag tänker stå på mig med kopparspiral.

    Vad ser dom i mina journaler på abortmottagning? Ser dom hur många aborter jag gjort innan? Ser dom om jag gått/ går på några preventivmedel? Kan jag inte få kopparspiral utskriven o isatt på samma ställe jag får cytotecen på? Förra gången fick jag boka abort på bm mottagningen, svälja tabletter på en abortmottagning och sen lösa preventivmedel på annat håll.

  • Svar på tråden 6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker
  • Anonym (Tjej)

    Jag har gjort sju aborter och ingen har sagt något förutom att jag fått preventivmedelsrådgivning (som varit jättedåligt). Jag räknar inte missed abortion och utomkvedes som abort, isf hade jag två till.

    Är det tidiga aborter är det ingen fara.

  • Anonym (Tjej)

    De kan se vilka du gjort innan om du bor i samma landsting och kan se om du går på preventivmedel. Vill du ha en ursäkt kan du skylla på kondom som sprack. Jag vet inte om kopparspiral, det är nog olika på olika ställen.

  • Anonym (KK)

    Kontakta kvinnokliniken/gyn. Där ska du kunna få hjälp med allt du frågar efter på ett och samma ställe!

  • Anonym (.)

    Den barnmorska du träffar kommer att prata med dig om hur du ska skydda dig. Var inte rädd för hormoner eller spiraler!

  • Anonym (Emmis)
    Anonym (.) skrev 2018-03-26 12:08:28 följande:

    Den barnmorska du träffar kommer att prata med dig om hur du ska skydda dig. Var inte rädd för hormoner eller spiraler!


    Haha läste du ens vad som händer med henne när hon äter hormoner?
  • Emy88

    Varför har ni inte skyddat er med kondom?

    Jag kan heller inte äta hormoner, kopparspiral fungerar heller inte men man har fortfarande ett ansvar. De dagar som man är fertil får man se till att avstå eller använda kondom! Abort är inget preventivmedel!

  • SysterY

    Hört talas om kondom? Fövisso inte 100% säkert men bättre än inget skydd alls.

  • Anonym (X)

    Men herregud använd kondom! Du kan inte hålla på att göra abort efter abort, skärpning.

  • EpicNurse

    Oavsett om dom ser din historik eller ej så måste du vara ärlig när dom frågar hur många gånger du varit gravid och gjort abort och hur dom fortlöpte eftersom det handlar om din säkerhet under behandlingen. Man behöver veta de sakerna för att kunna bedöma riskerna.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Omoget)

    Och det var ett jävla slarv på dig, är vad dom tänker allihop, men det kan dom ju inte säga.

    Hur vågar du leka med kroppen och graviditeter så?! Nästa gång blir det kanske ett utomkveds eller en mola. Då får vi se hur nöjd du är att du slarvat så förbannat.

    Herregud. Ingen respekt för vad som kan hända.

Svar på tråden 6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker