• Yabo

    Veckans frukt: Banan

    Bananen är en gul lång frukt som inte växer i Europa så mycket, men det finns många bananer i Sydamerika. Många undrar hur man öppnar en banan. De flesta öppnar faktiskt vid fel sida. Man ska inte dra i den hårda pinnen, man ska istället trycka på den mörka pluppen på andra sidan. Sedan skalar man det gula skalet. Bananen är en mycket läcker frukt som har en fantastisk smak. Bananen kan vara mjuk eller hård. Om bananen är hård är den antagligen omogen. Då kan man vänta några dagar.

    Bananens färg kan vara gul, grön,brun eller t.o.m. svart. Grön=omogen. Gul=bra att äta

    Brun och svart= lite gamla och ruttna, men går att äta.

    Banan på olika språk:

    Finska= Banaani

    Engelska: Banana

    Spanska: Plátano

    Banan används ofta i kakor, yoghurt och smoothies.

    Nästa vecka: Citron.

  • Svar på tråden Veckans frukt: Banan
  • Vixen90

    Lite för sötsliskiga i smaken. Och ytterst märklig mjuk och kletig konsistens. Kan ibland vara gott i vissa saker, så som grillad varm banan med choklad, friterad banan med glass, skumbananer med chokladöverdrag samt i marängsviss. Men det är nog också de enda gångerna det duger. Aldrig på pizza eller i Flygande Jacob!

    Ser nog mer fram emot citronen. Det blir syrligt och fräscht.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • nnnnnnnn
    Aikido skrev 2018-03-26 17:23:43 följande:
    Hur är det nu? Är bananen en frukt eller ett bär?
    Bananfrukten är ett bär och de odlade sorterna innehåller inga frön utan bara svarta rudiment efter fröämnen. Det finns dock arter som innehåller svarta frön stora som pepparkorn inbäddade i fruktköttet. Vissa bananer är så fulla av frön att de är svåra att äta.

    Bananer eller dessertbananer är trivialnamn för ätliga bär som härstammar från stora blommande örter inom släktet Musa. Frukterna som definieras som bär, kan ha olika storlek, färg och fasthet, men är ofta långsmala och krökta, med mjukt, stärkelserikt fruktkött som omsluts av ett skal som kan vara gult, lila eller rött


    Från wiki!


  • EnAnonumius

    En banan som är gul med bruna "prickar" är mogna.
    Men blir det "bruna fläckar" så är den okey att äta fortfarande men är bättre att tillaga/baka på i stället.

    TS säger att många öppnar bananen fel man skall inte "dra i pinnen", utan öppna den på andra sidan. Men varför ger inte TS en förklaring på varför man skall öppna den på "andra ändan" än pinnen?



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • volvo142

    Banan är fan inte gott.. Men vilken frukt är det? :D Jag gick på en banan "kur" förut mot min kraftiga zink, brist tror jag det var. Fick rekommendationen att äta 2 bananer om dagen ett tag tror jag är föräten.

  • Anonym (mor)

    Jag tycker det är sällan man får tag på en riktigt god banan. Jag brukar få slänga hälften. De bästa är de ekologiska för de har rikare smak men de säljs inte alltid på lösvikt så man måste köpa en hel påse. Gröna bananer smakar ingenting.

  • Anonym (K)

    När jag var liten var jag allergisk mot banan. Det kliade på tungan efter varje gång jag åt en. Sedan växte det tack och lov bort!

    Idag brukar jag skiva en banan på min gröt gjord på rågflingor och sedan pudra över lite kanel och äta med mjölk. Kanongott och extra mättande inför ett träningspass!

  • Anonym (Go bananas)
    EnAnonumius skrev 2018-03-26 20:59:16 följande:

    En banan som är gul med bruna "prickar" är mogna.

    Men blir det "bruna fläckar" så är den okey att äta fortfarande men är bättre att tillaga/baka på i stället.

    TS säger att många öppnar bananen fel man skall inte "dra i pinnen", utan öppna den på andra sidan. Men varför ger inte TS en förklaring på varför man skall öppna den på "andra ändan" än pinnen?


    Om du skalar enligt TS instruktion så hänger ?trådarna? av bättre. För egen del har jag svårt för att skala rätt.
  • Aniiee
    Anonym (mor) skrev 2018-03-27 04:29:14 följande:

    Jag tycker det är sällan man får tag på en riktigt god banan. Jag brukar få slänga hälften. De bästa är de ekologiska för de har rikare smak men de säljs inte alltid på lösvikt så man måste köpa en hel påse. Gröna bananer smakar ingenting.


    Om du inte äter upp en hel påse så skala dem, dela dem, stoppa dem i en låda och frys dem (eller i alla fall så många du känner på dig att du inte  kommer hinna äta upp innan de blir dåliga). Går ju utmärkt att bara äta halvfrysta senare, eller göra något med dem, typ smoothie eller stekta bananer eller något.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Veckans frukt: Banan