• marias9494

    Avgöra ålder på ett barn i olika åldrar på fotografier?

    Hej,

    Om man har bilder på ett och samma barn, 1 foto taget per år, från och med att barnet fötts upp till det kommer upp i puberteten, går det att med 100% säkerhet ställa samtliga foton i kronologisk ordning?
    Alltså om jag tar ett foto av min dotter när hon föds, sedan på hennes 1-årsdag, sedan 2-årsdag och fortsätter så samma år tills hon är 12-13, kan en utomstående person med erfarenhet av barns utveckling utseendemässigt med 100% säkerhet sätta alla dessa foton i ordning efter barnets ålder?

  • Svar på tråden Avgöra ålder på ett barn i olika åldrar på fotografier?
  • scanmia

    Ingenting är 100% - mycket skulle väl bero på fotografiernas kvalitet och fokus. Om man kontrollerar för det och kanske även lägger in något för att uppskatta längd och proportioner så borde det vara väldigt sannolikt att en expert skulle kunna göra det rätt lätt.

  • Almina

    Jag tycker själv att utseendet förändras mindre och mindre för varje år. Vi tar foto till julkort varje år, och när jag såg förra årets julkort (sonen då 4 år, nu 5 år) så tänkte jag att det kortet hade vi kunnat skicka i år också, utan att någon hade reagerat (om de inte kom ihåg förra årets kort...). För nu har inte utseendet ändrats alls på samma sätt som tidigare år. Men då är det ju porträttbilder. Med helkroppsbild där längd framgår skulle det ju så klart vara enkelt...

  • XLinaX

    Ovanlig fråga. Varför ställer du den?

    Jag tror inte du med 100% säkerhet kan lägga korten i kronologisk ordning, men det borde inte vara så jättesvårt tycker jag. Ansiktet förändras ju varje år, mer eller mindre, så det borde fungera.

  • marias9494

    Tack för svaren!
    Jag undrade mest av nyfikenhet då jag har hållit på och scanna gamla familjebilder och då är det många barnbilder på mig och mina syskon, bl.a. från julafton genom åren osv men många bilder saknar årtal så jag har fått gissa mig fram lite. Och då blev jag nyfiken hur svårt / enkelt det skulle vara för en utomstående som inte känner till något om omständigheterna såsom i vilket sammanhang bilderna togs osv, utan endast skulle gå på barnets utseende, för att avföra vilken ordning bilderna kom.

  • Hermioney
    marias9494 skrev 2018-03-26 17:59:03 följande:

    Hej,

    Om man har bilder på ett och samma barn, 1 foto taget per år, från och med att barnet fötts upp till det kommer upp i puberteten, går det att med 100% säkerhet ställa samtliga foton i kronologisk ordning?

    Alltså om jag tar ett foto av min dotter när hon föds, sedan på hennes 1-årsdag, sedan 2-årsdag och fortsätter så samma år tills hon är 12-13, kan en utomstående person med erfarenhet av barns utveckling utseendemässigt med 100% säkerhet sätta alla dessa foton i ordning efter barnets ålder?


    Hade du tagit foton på mig eller min bror hade du kunnat lägga de i exakt rätt ordning till 100% eftersom vi båda sett olika ut varje år
Svar på tråden Avgöra ålder på ett barn i olika åldrar på fotografier?