• blaeckvard

    Samobo sedan 20 år med tre barn och villa.

    Jag är en man på 40+  samt sambo sedan 20 år. Tillsammans har vi tre barn i tonårsåldern.

    Vi har bestämt oss att skiljas. Hon ska ta över huslånet. Barnen kommer att bo kvar i huset. Jag kommer att betala underhåll. Själv ska jag flytta till en hyresrätt.

    Men hur gör man med huset? Det är belånat (vi står på lånen 50/50 givetvis). En värderingsman ska värdera huset inför övertagandet av lånet.

    Förmodligen så kommer huset att ha ökat något i vinst under de 10+ åren som vi har ägt det (renoverat etc). Enligt "reglerna" så ska hon lösa ut mig på 50% av ev vinst? Det kanske handlar om 100.000+ Eller hur fungerar detta?

    Hon hade nämligen tänkt sig att ta över lånet helt. Jag ska typ vara glad för att slippa lånet som vi har. Är detta verkligen ett OK upplägg? Samtidigt så vill man inte rycka upp barnen i och med försäljning av huset. Men sedan så behöver jag en slant för att gå vidare med allt runt i kring. Eller är jag gniden?

    Tar gärna emot ev råd. Stort tack på förhand

    /Rådvill

  • Svar på tråden Samobo sedan 20 år med tre barn och villa.
  • Mortiscia

    Du måste inte gå med på att hon tar över huset och lånet. Det är nämligen som så att det kan skilja rätt så mycket på en värdering och vad man faktiskt får vid en försäljning, särskilt med budgivning! Det kan löna sig mer att sälja huset isf, men jag förstår att du säkert vill att barnen ska kunna bo kvar där. Huvudsaken att du vet dina alternativ.

  • möjligt

    Man får alltid lösa det hur man vill så länge man är överens MEN ska ni göra det 50/50 rättvist enligt boken så ska ni göra något som kallas en fiktiv försäljning.

    Det är inte så dramatiskt, man behöver bara en värdering och papper och penna, ni kan säkert också få hjälp av banken om det behövs.

    Det fungerar ungefär så här(jag använder lite exempelsiffror som du kan ersätta med dina egna):

    ni värderar huset värdet är 3 miljoner

    Det köptes för 2.5 miljoner

    Ni har lån på 2 miljoner

    Mäklararvodet vid en försäljning skulle bli 100000

    Ni har inte gjort några större renoveringar

    Då räknar man först ut vinsten som nuvärdet- inköpspris=vinst, i exemplet ovan 3M-2.5M= 0.5M

    Vinstskatten räknas blir 20% av (vinsten-mäklararvode) dvs 0.2(0.5M-100000)=80000

    Så den fiktiva försäljningen ger att överflödet= värdet - lånen- mäklararvode- vinstskatt=3M-2M-100000-80000=820000kr

    Ska hon då köpa ut dig så bör hon ge dig halva det värdet dvs 410000kr, samt naturligtvis ta över hela lånet

  • Themis

    Som ovan skriver så går du miste om vinsten från en eventuell budgivning vid försäljning, men det verkar lite gnidet att ta in det i förhandlingen.

    Aktuellt exempel: En förälder dör, det finns två barn som ärver. Huset värderades till x miljoner. Huset lades ut till försäljning och budades upp till x+1.2 miljoner. Då ångrade sig ena syskonet och ville behålla huset.

    I det fallet fick syskonet lösa ut huset till högsta givna bud, men om man bara hade skiftat så hade det ju varit mäklarens värdering som gällde.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Maya75

    Som någon skriver verkar det rätt gnidet att ta med någon slags låtsasbudgivning vid en eventuell försäljning.

    Det verkar vara en väldigt liten vinst om man sedan ska räkna bort vinstskatt och mäklararvode.

    I min omgivning har de som separerat varit väldigt måna om att barnen ska kunna bo kvar i sina hem och de flesta har låtit det väga tyngre än pengar. Särskilt i de fall där den ingen av parterna har möjlighet att köpa ut den andra. Men du bestämmer så klart själv vad som är viktigast för dig.

    Dessutom, inte att förglömma, det är ofta ganska mycket jobb innan en försäljning om hon faktiskt inte kan köpa ut dig. Är du beredd på det?

  • Hermioney
    blaeckvard skrev 2018-03-26 19:35:13 följande:

    Jag är en man på 40+  samt sambo sedan 20 år. Tillsammans har vi tre barn i tonårsåldern.

    Vi har bestämt oss att skiljas. Hon ska ta över huslånet. Barnen kommer att bo kvar i huset. Jag kommer att betala underhåll. Själv ska jag flytta till en hyresrätt.

    Men hur gör man med huset? Det är belånat (vi står på lånen 50/50 givetvis). En värderingsman ska värdera huset inför övertagandet av lånet.

    Förmodligen så kommer huset att ha ökat något i vinst under de 10+ åren som vi har ägt det (renoverat etc). Enligt "reglerna" så ska hon lösa ut mig på 50% av ev vinst? Det kanske handlar om 100.000+ Eller hur fungerar detta?

    Hon hade nämligen tänkt sig att ta över lånet helt. Jag ska typ vara glad för att slippa lånet som vi har. Är detta verkligen ett OK upplägg? Samtidigt så vill man inte rycka upp barnen i och med försäljning av huset. Men sedan så behöver jag en slant för att gå vidare med allt runt i kring. Eller är jag gniden?

    Tar gärna emot ev råd. Stort tack på förhand

    /Rådvill


    blaeckvard skrev 2018-03-26 19:35:13 följande:

    Jag är en man på 40+  samt sambo sedan 20 år. Tillsammans har vi tre barn i tonårsåldern.

    Vi har bestämt oss att skiljas. Hon ska ta över huslånet. Barnen kommer att bo kvar i huset. Jag kommer att betala underhåll. Själv ska jag flytta till en hyresrätt.

    Men hur gör man med huset? Det är belånat (vi står på lånen 50/50 givetvis). En värderingsman ska värdera huset inför övertagandet av lånet.

    Förmodligen så kommer huset att ha ökat något i vinst under de 10+ åren som vi har ägt det (renoverat etc). Enligt "reglerna" så ska hon lösa ut mig på 50% av ev vinst? Det kanske handlar om 100.000+ Eller hur fungerar detta?

    Hon hade nämligen tänkt sig att ta över lånet helt. Jag ska typ vara glad för att slippa lånet som vi har. Är detta verkligen ett OK upplägg? Samtidigt så vill man inte rycka upp barnen i och med försäljning av huset. Men sedan så behöver jag en slant för att gå vidare med allt runt i kring. Eller är jag gniden?

    Tar gärna emot ev råd. Stort tack på förhand

    /Rådvill


    Tänk så här:

    Mäklaren värderar huset till 2 miljoner.

    Då ska hon ge dig halva vädret. Dvs 1 miljon.

    Ni går till banken där ni har gemensamt lån.

    Hon ger dig 1 miljon. Om hon inte har en mlljon liggande måste hon ansöka om lån.

    Ert gemensamma lån betalas och avslutas.

    Du har ingen skuld till banken och äger inget hus.

    Hon har en ny stor egen skuld till banken och äger ett hus.

    För dig är det lugna gatan.Det är hon som behöver oroa sig. Om banken inte beviljar henne lån får ni sälja huset gemensamt och sen dela på pengarna.
  • PatrikE

    Första frågan är besittningsrätten

    om båda vill bo kvar i bostaden kommer besittningsrätten tillfalla den som har mest behov av den, man tar hänsy till bla barn , ev funktionshinder, behov som vårdkontak om det finns medecinska skäl mm

    det ekonomiska utreds efter, fillf bostaden tex en vådnadshavare som ej har ekonomiska medel att lösa ut den andre parten blir det isåfall tal om en fordran som skickas till kronofogden som sedan antagligen gör upp en betalningsplan med den parten som ej kan betala skulden, tex utmätning av lön, eftersom en domstol då redan har beslutat om besittningsrätten kommer om inget annat händer inte detta inneböra att bostaden/huset kommer att mätas ut.

  • EnGladPingvin

    Nej du är inte gniden. Låt dig inte utpressas emotionellt. Ni ska göra en fiktiv försäljning av huset och den som ska ta över huset köper ut den andre med hälften av överskottet efter det. Utgå från värderingen av husets nuvarande värde när ni räknar, dra av lån, mäklararvode och framtida vinstskatt.

  • Noname00
    PatrikE skrev 2018-03-30 03:02:31 följande:

    Första frågan är besittningsrätten

    om båda vill bo kvar i bostaden kommer besittningsrätten tillfalla den som har mest behov av den, man tar hänsy till bla barn , ev funktionshinder, behov som vårdkontak om det finns medecinska skäl mm

    det ekonomiska utreds efter, fillf bostaden tex en vådnadshavare som ej har ekonomiska medel att lösa ut den andre parten blir det isåfall tal om en fordran som skickas till kronofogden som sedan antagligen gör upp en betalningsplan med den parten som ej kan betala skulden, tex utmätning av lön, eftersom en domstol då redan har beslutat om besittningsrätten kommer om inget annat händer inte detta inneböra att bostaden/huset kommer att mätas ut.


    Om man inte har de ekonomiska medlen att lösa ut den andre så blir en försäljning aktuell, det går bara til fogden om lånet inte betalas.
Svar på tråden Samobo sedan 20 år med tre barn och villa.