• Peter82

    Arv när födelseattest saknas?

    Hej, min sambo har ett problem. Hennes farmor gick bort nu och rent formellt saknas det arvingar eftersom det inte finns papper på släktskap. Det finns inget testamente. 

    Farmor föddes i Kina på 1910-talet och har inget födelsebevis. Hennes son, alltså min sambos pappa, föddes i Kina under Japans ockupation och har inte heller födelsebevis. Dessutom angav farmor till Skatteverket vid flytten till Sverige att hon var gift, detta eftersom det inte finns papper på att hennes man, som enligt ögonvittnen omkom i kriget 1937, faktiskt är död.

    Så, enligt pappren finns en efterlevande make som ska vara en bra bit över 100 år men inga barn. Min sambos pappa har dock (haft?) fullmakt att hantera sin mors bankkonto. 

    Normal släktskapsutredning verkar ju inte vara möjligt när det saknas dokument som bevisar släktskap, så det finns några frågor här:

    * Finns det något sätt för familjen att ändå få formell behörighet att själva avsluta abonnemang, deklaration etc. och hantera begravning enligt farmors vilja?

    * Är det möjligt att få bevisa släktskap genom DNA-test?

    * Hur är det troligt att "staten" agerar om de inte kan bevisa släktskap, vad händer då? (Förutom att eventuella överblivna pengar går till Allmänna arvsfonden.)

  • Svar på tråden Arv när födelseattest saknas?
  • Meriall

    Jag tror absolut att ni kan få göra dnatest. Det har ju barn alltid rätt att göra på sina pappor så de borde ha rätt att göra på sina mammor också. Kan ju kompliceras rejält av att hon är död dock. Prata med begravningsbyrån/familjerätten/tingsrätten asap för är hon begravd/kremerad är det för sent.

    Har sambon papper typ brev eller något som styrker detta är det bra.

  • Kjell2

    Först - Är det svensk lag som gäller?
    Sen - Har farmor barn enligt  folkbokföringen?

    Ska arv ske enligigt svensk lag och barnen är registrerade lär det inte bli några större problem, lite extra adminstrativt trassel kring hennes obefintliga man.

    Hennes barn kan ansvara för dödsboet och sköta allt praktiskt.

  • Kjell2
    Kjell2 skrev 2018-03-27 08:48:43 följande:

    En fråga till - finns något testamente?


    Oj - det fanns inte ser jag nu.


  • Peter82
    Kjell2 skrev 2018-03-27 08:47:51 följande:

    Först - Är det svensk lag som gäller?
    Sen - Har farmor barn enligt  folkbokföringen?

    Ska arv ske enligigt svensk lag och barnen är registrerade lär det inte bli några större problem, lite extra adminstrativt trassel kring hennes obefintliga man.

    Hennes barn kan ansvara för dödsboet och sköta allt praktiskt.


    Jo problemet är ju att enligt folkbokföringen finns inga barn....(troligen p.g.a. att min sambos far inte har något födelsebevis).

    Svensk lag gäller, utgår jag från eftersom alla inblandade (utom den sedan länge avlidne maken) har varit bosatta i Sverige sedan 80-talet. 

    Barnen kan och vill ansvara för dödsboet och allt praktiskt men de kanske inte har formell rätt att göra det tänker jag? Jag menar om staten anser att det inte finns några barn så utses väl någon myndighetsperson i vanliga fall?
  • Kjell2
    Peter82 skrev 2018-03-27 09:44:46 följande:
    Jo problemet är ju att enligt folkbokföringen finns inga barn....(troligen p.g.a. att min sambos far inte har något födelsebevis).

    Svensk lag gäller, utgår jag från eftersom alla inblandade (utom den sedan länge avlidne maken) har varit bosatta i Sverige sedan 80-talet. 

    Barnen kan och vill ansvara för dödsboet och allt praktiskt men de kanske inte har formell rätt att göra det tänker jag? Jag menar om staten anser att det inte finns några barn så utses väl någon myndighetsperson i vanliga fall?
    Så när de kom till Sverige registerades aldrig din sambos far som son till sin mamma, sambons farmor?

    Dubbelkoll: Farmor har inga barn enlig folkbokföringen?

    Finns inga barn registrerade utser en person att sköta bodelning och arv. Ni kan då driva en process att det finns barn som ka ärva. Se till att ta proffshjälp.


  • Peter82

    Exakt: inga barn enligt folkbokföringen. 

    Till vilken instans vänder man sig för att driva ett sådant ärende, Skatteverket eller?

  • Kjell2
    Peter82 skrev 2018-03-27 16:27:33 följande:

    Exakt: inga barn enligt folkbokföringen. 

    Till vilken instans vänder man sig för att driva ett sådant ärende, Skatteverket eller?


    Tingsrätten till en början med, tror jag. Ta hjälp av ett proffs.


  • Hermioney

    Är barnen över 18 när de kommer till Sverige registreras de inte som "tillhörande" någon annan i Sverige.

    Svensk lag gäller då den avlidne vad folkbokförd, bodde, levde och dog i Sverige.

    Barn letas efter runt hela jorden. Om inga barn är föräldrar och sen syskon arvingar. Jag vet inte om staten självmant letar längre än det.

    Allt detta vet jag eftersom jag frågat Skatteverket. Vi har en släkting i Sverige där barnen inte finns registrerade i Sverige men kommer att letas efter i andra länder.

    Har du fler frågor är det bara att kontakta Skatteverket. De vet allt.

Svar på tråden Arv när födelseattest saknas?