• Apricospaj

    Era godaste efterätter/ kakor/ pajer m.m

    Jag startade en tråd om era absolut godaste recept och fick så himla många goda förslag!! Nu skulle det vara roligt med recept på era favoritgodsaker.

    Även här önskar jag att det är något ni provat att göra själva och vet är gott:)

    Ala typer av godsaker är välkomna så länge de är söta:)

  • Svar på tråden Era godaste efterätter/ kakor/ pajer m.m
  • shivas

    Detta får mig att nu dra på mig ungen i bärsjalen, strunta i disken och baka havreflarn istället. :D

  • Aniiee

    Daifuku, men det är lite pilligt och kräver ingredienser som kanske kan vara lite svåra att få tag på.

    Japansk cheesecake (jiggly cake)

    "Italiensk tigerkaka" (inspirerad av italiensk chokladglass med apelsin och kaffe)

    Majonäs-lavakaka

    Mississippi mud pie

    Cloud cake (glutenfri)

    Mushi-pan (typ muffins)

    En riktig rulltårta slår heller aldrig fel i min bok.......


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • nnnnnnnn

    Falsk potatisbakelse, äckligt namn - grymt god långpannekaka!!!

    www.norrmejerier.se/goda-recept/falska-potatisbakelser


    Tips: Man kan skippa smörkrämen och bara ta marsankräm, då dubblar du mängden marsankräm och sparar massor med jobb. Ingen har känt skillnad på smak sedan jag bytte till enbart marsankräm...

    Ingredienser 200 g Norrmejerier Smör 4 dl socker 4 ägg 6 dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 2 dl Norrmejerier Mjölk

    Smörkräm:


    200 g Norrmejerier Smör 2 dl florsocker 3 tsk vaniljsocker 2 dl färdig marsankräm

    Garnering:


    300 g mandelmassa 2 msk kakao
    Gör så här

    Sätt ugnen på 200. Rör smör och socker krämigt. Tillsätt äggen. Rör i mjöl, bakpulver och mjölk. Grädda smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna i 15 min. Låt svalna. Fyllning: Rör smör, florsocker och vaniljsocker krämigt. Blanda i marsankrämen. Bred smörkrämen över kakan. Riv mandelmassan över smörkrämen. Sikta kakao över. Skär kakan i bitar.


  • nnnnnnnn
    Gizmo skrev 2018-03-28 17:51:19 följande:
    Citron & marängpaj 

    Åh, det är så gott!


    Jag gör ofta denna fast istället för citronkräm så kokar jag rabarberkompott och har i, eftersom det är citronallergiker i släkten.

  • nnnnnnnn

    www.koket.se/tina_nordstrom/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/citronkram_med_notkrisp_och_granatapplen/

    Citronkräm med nötkrisp!
    Jätteenkel, särskilt om man skippar att fixa nötcrispen och bara tar nötblandning på (eller honungsrostade nötter).


    Du behöver 4 dl grekisk yoghurt 3 msk lemon curd 1 dl grovhackade osaltade cashewnötter 0,5 dl grovhackade skalad mandel 2 msk socker 1 kula smör, ca ½ msk bakplåtspapper 1 st granatäpple 1 st citron
    Gör så här Lägg smöret, nötterna och sockret i en stekpanna, låt det bli karamelliserat. Gyllenbrunt. Häll upp allt på ett bakplåtspapper. Blanda yoghurt och lemon curd i en skål, fördela i 4 glas eller små skålar. Halvera granatäpplet och ta ur "kärnorna" och saften. Fördela nötterna på citronkrämen, lägg på granatäpple-kärnorna. Och avsluta med att riva lite citronskal över.
Svar på tråden Era godaste efterätter/ kakor/ pajer m.m