• Äldre 28 Mar 16:23
    2767 visningar
    8 svar
    8
    2767

    HJÄLP. eksem, sår, krämer...

    Hej, skulle behöva tips och råd hur ni skulle gå tillväga för att snabbast lindra detta? Han vill inte röra något med händerna just nu :( Hade samma problem senast vädret växlade om, men blev stora sår så vill helst slippa det denna gång.

    Så tips, tvätta - hur och med vad? Tvål? "skrubba"? Fastnar mycket skräp i sårvätskan just nu. Eller bara låta vara? Smörja med vad? Jag har allt möjligt hemma.

  • Svar på tråden HJÄLP. eksem, sår, krämer...
  • Syster­Y
    Äldre 28 Mar 16:44
    #1

    Vänd dig tilö bvc/vc och ev få en remiss till hudmottagning.

  • Syster­Y
    Äldre 28 Mar 16:45
    #2

    Annars smörj med fet fuktigherskräm tills ni fått läkartid. Det motverkar att det blir sår.

  • Äldre 28 Mar 16:51
    #3
    SysterY skrev 2018-03-28 16:45:37 följande:

    Annars smörj med fet fuktigherskräm tills ni fått läkartid. Det motverkar att det blir sår.


    Vi har redan kontakt sedan tidigare, men finns aldrig tider och hjälpen man får är typ, smörj med det här och det här - vi ringer om 2v, hej då typ :/
  • Anonym (f.d. eksemp­atient­)
    Äldre 28 Mar 18:25
    #4
    Man kan prova att dämpa hudens reaktion och klåda med flytande Clarityn för barn. Undvik överdriven tvättning och se om det finns bomullsvantar i barnstorlek att köpa på apoteket som kan skydda handen på natten mot rivande. Och även på dagen om man tycker det känns bättre. 

    Skrubba absolut inte på detta och smörj just nu inte med något som innehåller parabener även om det är från apoteket. Om man inte från början är överkänslig mot ämnen i krämer så kan man nämligen bli det om man intensivsmörjer dem på svårt skadad hud. Jag kan själv inte använda flera medicinska krämer idag, p.g.a. mycket eksem som barn.

    Jag hade nog bara tagit matolja eller solrosolja från skafferiet och smörjt med på kvällen så det får sitta på nattetid. Raps går också bra men det luktar inte så gott, olivolja reagerar en del mot också men om man tål det så är det bra.

    Och nu låter jag som en alternativtomte här men jag har en hel del naturvetenskapliga studier bakom mig inklusive immunologi och en lång historik med hudproblem och läkarbesök. Tyvärr fick jag faktiskt själv ställa min diagnos för att kunna bli bra, jag fick nämnligen ingen hjälp med att utreda vad i kosten som var grundorsaken till mina eksem. Men när jag själv hade listat ut det så kunde vården testa och konstatera att det stämde.

    Att föra kostdagbok kan också hjälpa om man har återkommande eksem, för i många fall finns det saker som gör dem sämre eller bättre, det är ofta en systempåverkan i kroppen av flera olika saker som gör att man får problem. Och om man då får "hits" från flera håll samtidigt så blir huden bara sämre och sämre.

    Typ: "Om jag bara har fått i mig E202 ett par gånger den här veckan, och det inte är pollensäsong, då kan jag klappa en katt utan att få eksemfläckar".

    Men om jag redan har träffat katten, och björken blommar ute, och maken överdoserade tvättmedel i tvätten så den känns kliig, så kan jag inte dricka en läsk för då hamnar jag kanske på akuten med nässelfeber och histaminblåsor över hela mig... :-P

    Så där var mitt liv tills jag fick bort de värsta "bovarna" ur min kost.
  • Anonym (f.d. eksemp­atient­)
    Äldre 28 Mar 18:30
    #5

    Och givetvis borde ni begära remiss till hud också, men det tar ju väldigt lång tid så man måste börja detektivarbetet själv. Det är ju ni som ser vad barnet gör och äter och vet vilka produkter han utsätts för i sin vardag och har man eksemhud så är det ofta sånt man måste styra upp.

    Jag kan t.ex. inte byta tvättmedel och jag kan aldrig låna solkräm av någon annan för det är bara ett fåtal produkter som jag tål. Bamses solkräm är t.ex. helt off, både jag och sonen får nässelutslag på all insmord hud inom 20 minuter om vi har den på oss i solen.

    T.ex. Apoteket har ändå en mycket bra testning av råvaror i sina produkter men är man ändå överkänslig så hjälper inte det. 

    Men om man hittar några bidragande orsaker och ser till att huden får vila ett tag så kommer ofta alla dessa känsligheter att minska i intensitet igen.

  • Anonym (Ella)
    Äldre 28 Mar 18:31
    #6

    Prata med läkare för att få rätt hjälp!


    Själv använder jag propyderm som mjukgörande, den dödar även svamp (c:a hälften av eksemen innehåller svamp). Som kortisonsalva har jag elocon.

    Jag tror det är bra att inte tvätta mer än nödvändigt och undvika att gnugga. Du använder väl handskar vid diskning och städning med rengöringsmedel?

  • Äldre 29 Mar 18:33
    #7
    Anonym (Ella) skrev 2018-03-28 18:31:53 följande:

    Prata med läkare för att få rätt hjälp!

    Själv använder jag propyderm som mjukgörande, den dödar även svamp (c:a hälften av eksemen innehåller svamp). Som kortisonsalva har jag elocon.

    Jag tror det är bra att inte tvätta mer än nödvändigt och undvika att gnugga. Du använder väl handskar vid diskning och städning med rengöringsmedel?


    Hej! ja vi har också propyderm som vi använder :) dock känner jag inte till elocon, är nog starkare än det vi använder.

    Vi har diskmaskin men städar så har vi bara produkter (köpta genom städföretag) som är testade just så att det inte ska vara skadligt. Samma sak med tvättmedel förstås.

    Fått antibiotika utskrivet utav en jourläkare och rådet att söka hjälp hos vår "riktiga" doktor på tisdag... ????
  • Äldre 29 Mar 18:40
    #8
    Anonym (Ella) skrev 2018-03-28 18:31:53 följande:

    Prata med läkare för att få rätt hjälp!

    Själv använder jag propyderm som mjukgörande, den dödar även svamp (c:a hälften av eksemen innehåller svamp). Som kortisonsalva har jag elocon.

    Jag tror det är bra att inte tvätta mer än nödvändigt och undvika att gnugga. Du använder väl handskar vid diskning och städning med rengöringsmedel?


    Hej! ja vi har också propyderm som vi använder :) dock känner jag inte till elocon, är nog starkare än det vi använder.

    Vi har diskmaskin men städar så har vi bara produkter (köpta genom städföretag) som är testade just så att det inte ska vara skadligt. Samma sak med tvättmedel förstås.

    Fått antibiotika utskrivet utav en jourläkare och rådet att söka hjälp hos vår "riktiga" doktor på tisdag... ????
    Anonym (f.d. eksempatient) skrev 2018-03-28 18:30:33 följande:

    Och givetvis borde ni begära remiss till hud också, men det tar ju väldigt lång tid så man måste börja detektivarbetet själv. Det är ju ni som ser vad barnet gör och äter och vet vilka produkter han utsätts för i sin vardag och har man eksemhud så är det ofta sånt man måste styra upp.

    Jag kan t.ex. inte byta tvättmedel och jag kan aldrig låna solkräm av någon annan för det är bara ett fåtal produkter som jag tål. Bamses solkräm är t.ex. helt off, både jag och sonen får nässelutslag på all insmord hud inom 20 minuter om vi har den på oss i solen.

    T.ex. Apoteket har ändå en mycket bra testning av råvaror i sina produkter men är man ändå överkänslig så hjälper inte det. 

    Men om man hittar några bidragande orsaker och ser till att huden får vila ett tag så kommer ofta alla dessa känsligheter att minska i intensitet igen.


    Känner igen mig mycket i det du skriver (hade själv eksem som barn) men definitivt med sonen, att ibland behöver det vara något litet bara som pushar det hela över den där magiska gränsen.

    Det jobbiga med detektivarbetet är att hans hud aldrig har en bra period, så det gör det extra svårt att komma någon vart. Ibland kan han äta vissa saker och andra dagar inte...

    Men vi fick en tid hos en jourläkare idag och blev en sårtvätt och antibiotika utskrivet. Slutade just med en kur för 8 dagar sen (yay, -_-) men han sa att vi absolut måste söka oss till hudkliniken för mer behandling, han trodde psoriasis, men att vi måste ta det genom vår (värdelösa) läkare, hon som sa att han var för ung för psoriasis... ????

    Jag är jätte bitter ???? men tack för ditt svar, ska läsa igen och tänka igenom vad vi kan göra för förbättringar.

    Jaja, antibiotika och allergimedicin nu, ska se om vi alla får sova i natt.
Svar på tråden HJÄLP. eksem, sår, krämer...