• Plupp73

    Försvarsadvokater avs grova brott

    Jag upplever det mycket svårt att förstå de försvarsadvokater som tar sig an försvar av anklagade för grova brott där bevisföringen är tämligen övertygande, och där det är utom allt rimligt tvivel att de tagit en ung människas liv genom brutala metoder.

    Hur försvarar man det etiskt/moraliskt?

    Vill man att dessa personer får lindriga straff/går fria?

    Skulle man därmed klara att se sin egen dotter inleda ett förhållande med en av dessa efter det att man lyckats förkorta/avskriva straff?

    Tänker nu närmast på de stora aktuella målen mot Billy Fagerström (Tova Moberg) och Peter Madsen (Kim Wall).

    Vill någon bildad samhällsmedborgare någonsin ha ut dessa avskum i frihet igen?

    Sedan kan jag ha respekt för den intellektuella utmaningen i problemet, men hur kan man leva med sig själv?

  • Svar på tråden Försvarsadvokater avs grova brott
  • Kjell2
    Plupp73 skrev 2018-03-29 13:40:46 följande:

    Jag upplever det mycket svårt att förstå de försvarsadvokater som tar sig an försvar av anklagade för grova brott där bevisföringen är tämligen övertygande, och där det är utom allt rimligt tvivel att de tagit en ung människas liv genom brutala metoder.

    Hur försvarar man det etiskt/moraliskt?

    Vill man att dessa personer får lindriga straff/går fria?

    Skulle man därmed klara att se sin egen dotter inleda ett förhållande med en av dessa efter det att man lyckats förkorta/avskriva straff?

    Tänker nu närmast på de stora aktuella målen mot Billy Fagerström (Tova Moberg) och Peter Madsen (Kim Wall).

    Vill någon bildad samhällsmedborgare någonsin ha ut dessa avskum i frihet igen?

    Sedan kan jag ha respekt för den intellektuella utmaningen i problemet, men hur kan man leva med sig själv?


    Kanske handlar mer om att se till att regler och lagar följs än försvara själva brottet. 

    Vi en princip i Sverige att även om man är misstänkt för ett brott är man inte fredlös.

    Läs lite vad Geir Lippestad, han som försvarade Breivik,  skrivit om rättsamhället.


  • Vixen90

    Alla har ju rätt till ett försvar och en rättvis prövning. Tror de lägger tonvikt vid att de värnar om dessa grundläggande rättigheter i en demokrati.

    De tycker säkert att det är svårt ibland också, vi är ju alla människor, men eftersom man har laglig rätt till ett försvar osv så måste man ju värna om det för att demokratin ska fungera väl. Och det kan ju vara så att man vill att straffet ska vara rimligt - tex att ev. förmildrande omständigheter inte missas.

    Sedan tror jag inte det öht finns en koppling till hur man privat ser på deras gärningar eller att man skulle tycka det är okej med sådana personer i umgängeskretsen. Man agerar helt enkelt bara professionellt och representerar demokratin. De egna värderingarna låter man vara separerade från yrkesutövningen, och först då man lyckas väl med det är man riktigt skicklig på sitt yrke.

    Så man vill kanske att de ska dömas, men man vill även att det ska ha gått rätt till. Och finns det inga juridiska underlag för att dömas för ett brott så ska man faktiskt inte heller göra det, utifrån lagstiftningen.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • OlgaElvira
    Plupp73 skrev 2018-03-29 13:40:46 följande:

    Jag upplever det mycket svårt att förstå de försvarsadvokater som tar sig an försvar av anklagade för grova brott där bevisföringen är tämligen övertygande, och där det är utom allt rimligt tvivel att de tagit en ung människas liv genom brutala metoder.

    Hur försvarar man det etiskt/moraliskt?

    Vill man att dessa personer får lindriga straff/går fria?

    Skulle man därmed klara att se sin egen dotter inleda ett förhållande med en av dessa efter det att man lyckats förkorta/avskriva straff?

    Tänker nu närmast på de stora aktuella målen mot Billy Fagerström (Tova Moberg) och Peter Madsen (Kim Wall).

    Vill någon bildad samhällsmedborgare någonsin ha ut dessa avskum i frihet igen?

    Sedan kan jag ha respekt för den intellektuella utmaningen i problemet, men hur kan man leva med sig själv?


    Vad anser du att alternativet skulle vara? Vilka personer misstänkta för vilka brott skulle inte få någon som representerar dem under rättsprocessen? Vi vet ju att det kan bli fel även med advokater, Kaj Linna t.ex. det skull bli betydligt fler sådana fall om den misstänkte inte har någon representant.

    Alla rättsstater har ett system där den misstänkte har någon som för talan.
  • NELJ
    Plupp73 skrev 2018-03-29 13:40:46 följande:

    Jag upplever det mycket svårt att förstå de försvarsadvokater som tar sig an försvar av anklagade för grova brott där bevisföringen är tämligen övertygande, och där det är utom allt rimligt tvivel att de tagit en ung människas liv genom brutala metoder.

    Hur försvarar man det etiskt/moraliskt?

    Vill man att dessa personer får lindriga straff/går fria?

    Skulle man därmed klara att se sin egen dotter inleda ett förhållande med en av dessa efter det att man lyckats förkorta/avskriva straff?

    Tänker nu närmast på de stora aktuella målen mot Billy Fagerström (Tova Moberg) och Peter Madsen (Kim Wall).

    Vill någon bildad samhällsmedborgare någonsin ha ut dessa avskum i frihet igen?

    Sedan kan jag ha respekt för den intellektuella utmaningen i problemet, men hur kan man leva med sig själv?


    För att bildade människor förstår att det behövs för att upprätthålla vårt rättssamhälle.

    Är det verkligen svårt att förstå?
  • Plupp73

    Jösses vad otrevliga vissa som svarar tillåter sig att vara! Man måste må rätt dåligt för att ge sig själv rätt till det....innebär därmed att man kan kan vara ett ärkesvin trots den höga bildning man tillskriver sig. Det är dock svårt att bilda sig till grundläggande etik och moral. Den är ju mer av ett socialt arv.

    Jag har givetvis förstått rättssamhället och den formella aspekten av försvaret av brottslingar. Dock, på samma sätt som jag har svårt att moraliskt förstå den som handlägger aktiv dödshjälp (i de länder som tillåter det) så har jag fortsatt svårt att förstå ställningstagandet tex Tomas Olsson gör när han som stjärnadvokat jakar till försvar av Billy. Om Billys strafftid förkortas från livstid 15 år, har det då främjat rättssamhället och straff för grova brott ssk mot kvinnor?

    Jaja - glad påsk på er alla! Ät några kilo godis så höjs dopaminnivåerna!

  • Plupp73
    Kjell2 skrev 2018-03-29 13:46:21 följande:

    Kanske handlar mer om att se till att regler och lagar följs än försvara själva brottet. 

    Vi en princip i Sverige att även om man är misstänkt för ett brott är man inte fredlös.

    Läs lite vad Geir Lippestad, han som försvarade Breivik,  skrivit om rättsamhället.


    Tack för ett bra svar, och nyanserat!
  • Plupp73
    Vixen90 skrev 2018-03-29 13:58:09 följande:

    Alla har ju rätt till ett försvar och en rättvis prövning. Tror de lägger tonvikt vid att de värnar om dessa grundläggande rättigheter i en demokrati.

    De tycker säkert att det är svårt ibland också, vi är ju alla människor, men eftersom man har laglig rätt till ett försvar osv så måste man ju värna om det för att demokratin ska fungera väl. Och det kan ju vara så att man vill att straffet ska vara rimligt - tex att ev. förmildrande omständigheter inte missas.

    Sedan tror jag inte det öht finns en koppling till hur man privat ser på deras gärningar eller att man skulle tycka det är okej med sådana personer i umgängeskretsen. Man agerar helt enkelt bara professionellt och representerar demokratin. De egna värderingarna låter man vara separerade från yrkesutövningen, och först då man lyckas väl med det är man riktigt skicklig på sitt yrke.

    Så man vill kanske att de ska dömas, men man vill även att det ska ha gått rätt till. Och finns det inga juridiska underlag för att dömas för ett brott så ska man faktiskt inte heller göra det, utifrån lagstiftningen.


    Tack för ett utförligt, trevligt och väldigt vidsynt svar!
  • Plupp73
    NELJ skrev 2018-03-29 14:57:45 följande:

    För att bildade människor förstår att det behövs för att upprätthålla vårt rättssamhälle.

    Är det verkligen svårt att förstå?


    NELJ skrev 2018-03-29 14:57:45 följande:

    För att bildade människor förstår att det behövs för att upprätthålla vårt rättssamhälle.

    Är det verkligen svårt att förstå?


    Du skulle definitivt behöva höja dina nivåer av både oxytocin och dopamin. Förslagsvis genom socker och bra sex.

    Ursäkta min låga nivå - men jag blir trött på människor som bara kommer med sura uppstötningar. Det främjar inte heller samhällsutvecklingen.

    Glad påsk! Hoppas att du är älskad.
  • Pope Joan II

    Att det förhåller sig på det viset borgar för en fungerande rättstat och det vill vi ha, särskilt om man betänker alternativet. 

    Läkare räddar livet på livstidsdömda mördare också, om och när så behövs göras. Civiliserade demokratier måste hela tiden göra sitt yttersta för att hålla sig undan ättestupa och medborgargarden med självpåtagna polisiära uppgifter. 

  • Plupp73
    Pope Joan II skrev 2018-03-29 16:33:13 följande:

    Att det förhåller sig på det viset borgar för en fungerande rättstat och det vill vi ha, särskilt om man betänker alternativet. 

    Läkare räddar livet på livstidsdömda mördare också, om och när så behövs göras. Civiliserade demokratier måste hela tiden göra sitt yttersta för att hålla sig undan ättestupa och medborgargarden med självpåtagna polisiära uppgifter. 


    Nej, man kan inte tänka sig det alternativa samhället. Absolut räddar vi läkare livet på brottslingar, men det är ibland ett (inombords) mycket svårt moraliskt dilemma om man står i en valsituation en natt på traumarummet där man måste välja att satsa på att upprätthålla hemodynamiken hos den som blivit skjuten eller den som skjutits - om de kommit in samtidigt. Tanken flyger förbi under arbetet, förutsatt att situationen är klarlagd.

    Vid ett tillfälle kom det in en sönderslagen kvinna, där misshandlande maken försökt ta sitt liv.
  • NELJ
    Plupp73 skrev 2018-03-29 16:33:05 följande:

    Du skulle definitivt behöva höja dina nivåer av både oxytocin och dopamin. Förslagsvis genom socker och bra sex.

    Ursäkta min låga nivå - men jag blir trött på människor som bara kommer med sura uppstötningar. Det främjar inte heller samhällsutvecklingen.

    Glad påsk! Hoppas att du är älskad.


    Ja, det kanske lät surt men jag tycker på riktigt att det var en riktigt ogenomtänkt fråga. Hur kan man tycka att det är oetiskt eller omoraliskt att misstänkta brottslingar ska få ha en försvarare? Jag kan känna som du ibland, att vissa brottslingar bara förtjänar en mörk cell och hårda brödkanter resten av livet. Men inser också, när jag använder huvudet i stället för hjärtat, att så kan inte ett rättvist samhälle fungera. Och jag vill tro att om du tänker efter så inser du också att dessa försvarsadvokater, som du undrar hur de kan leva med sig själva eller om de vill släppa loss mördare på gatorna (eh...), faktiskt är otroligt viktiga för vårt samhälle.

    Jag läste en intervju med Akilovs försvare som fått ta emot enormt mycket hat för att han tagit på sig den rollen. Förmodligen från människor som resonerar i samma banor som du gör i den här trådstarten. Så jag vet inte om det är jag som behöver oxytocin...
  • Plupp73
    Vixen90 skrev 2018-03-29 13:58:09 följande:

    Alla har ju rätt till ett försvar och en rättvis prövning. Tror de lägger tonvikt vid att de värnar om dessa grundläggande rättigheter i en demokrati.

    De tycker säkert att det är svårt ibland också, vi är ju alla människor, men eftersom man har laglig rätt till ett försvar osv så måste man ju värna om det för att demokratin ska fungera väl. Och det kan ju vara så att man vill att straffet ska vara rimligt - tex att ev. förmildrande omständigheter inte missas.

    Sedan tror jag inte det öht finns en koppling till hur man privat ser på deras gärningar eller att man skulle tycka det är okej med sådana personer i umgängeskretsen. Man agerar helt enkelt bara professionellt och representerar demokratin. De egna värderingarna låter man vara separerade från yrkesutövningen, och först då man lyckas väl med det är man riktigt skicklig på sitt yrke.

    Så man vill kanske att de ska dömas, men man vill även att det ska ha gått rätt till. Och finns det inga juridiska underlag för att dömas för ett brott så ska man faktiskt inte heller göra det, utifrån lagstiftningen.


    Tack för ett utförligt, trevligt och väldigt vidsynt svar!
    NELJ skrev 2018-03-29 17:10:00 följande:

    Ja, det kanske lät surt men jag tycker på riktigt att det var en riktigt ogenomtänkt fråga. Hur kan man tycka att det är oetiskt eller omoraliskt att misstänkta brottslingar ska få ha en försvarare? Jag kan känna som du ibland, att vissa brottslingar bara förtjänar en mörk cell och hårda brödkanter resten av livet. Men inser också, när jag använder huvudet i stället för hjärtat, att så kan inte ett rättvist samhälle fungera. Och jag vill tro att om du tänker efter så inser du också att dessa försvarsadvokater, som du undrar hur de kan leva med sig själva eller om de vill släppa loss mördare på gatorna (eh...), faktiskt är otroligt viktiga för vårt samhälle.

    Jag läste en intervju med Akilovs försvare som fått ta emot enormt mycket hat för att han tagit på sig den rollen. Förmodligen från människor som resonerar i samma banor som du gör i den här trådstarten. Så jag vet inte om det är jag som behöver oxytocin...


    Etiska dilemman tycker jag i och för sig är väl värda att diskutera, även om du tycker att svaret är givet med ditt förminskande förhåll ingssätt. Jag tror att det hjälper föga att bemöta "pöbeln" med dumförklaringar och nedlåtande fraser, eftersom det bara skapar aggressivitet. Man bör bemöta okunskap med fakta, precis som när det gäller rasism, homofobi osv

    Jag är lärare i kliniska etiska dilemman på läkarprogrammet, termin 7. Vi diskuterar på en annan kurs även ledarskap och olika typer av härskartekniker - och här är ju typexempel på just härskartekniker som du använder. Tack, riktigt fint att du så gärna visade upp dem! Ibland slänger jag också ut den här typen av frågor på diskussionsforum, för att se hur människor i samhället resonerar runt dem.

    Det kan för dig te sig självklart och logiskt, men vi vet ju samtidigt att stora massor av människor skapar hat och raserier avseende arbetslöshet, invandring, grova brott, strafflagstiftning, dödsstraff osv. Hade vi enbart resonerat logiskt och homogent i vår befolkning i samhället hade det varit väldigt enkelt. Som för dig då.

    Däremot är det oerhört stimulerande med de komplexa och nyanserade svar på etiska frågeställningar som vissa här producerade. Tack!

    Jag komner aldrig att bidra till förtryck av andra, på något vis - inte heller i pladdertrådar på familjeliv eller liknande. Alla förtjänar svar, och frågor är inte dumma - är min utgångspunkt. Slutar vi fråga och diskutera stannar världen. Börjar vi se ner på människor med annan bildningsgrad och bakgrund likaså.

    Tack, jag lider inte brist på oxytocin. Tvärtom.
  • NELJ
    Plupp73 skrev 2018-03-29 19:15:35 följande:

    Tack för ett utförligt, trevligt och väldigt vidsynt svar!Etiska dilemman tycker jag i och för sig är väl värda att diskutera, även om du tycker att svaret är givet med ditt förminskande förhåll ingssätt. Jag tror att det hjälper föga att bemöta "pöbeln" med dumförklaringar och nedlåtande fraser, eftersom det bara skapar aggressivitet. Man bör bemöta okunskap med fakta, precis som när det gäller rasism, homofobi osv

    Jag är lärare i kliniska etiska dilemman på läkarprogrammet, termin 7. Vi diskuterar på en annan kurs även ledarskap och olika typer av härskartekniker - och här är ju typexempel på just härskartekniker som du använder. Tack, riktigt fint att du så gärna visade upp dem! Ibland slänger jag också ut den här typen av frågor på diskussionsforum, för att se hur människor i samhället resonerar runt dem.

    Det kan för dig te sig självklart och logiskt, men vi vet ju samtidigt att stora massor av människor skapar hat och raserier avseende arbetslöshet, invandring, grova brott, strafflagstiftning, dödsstraff osv. Hade vi enbart resonerat logiskt och homogent i vår befolkning i samhället hade det varit väldigt enkelt. Som för dig då.

    Däremot är det oerhört stimulerande med de komplexa och nyanserade svar på etiska frågeställningar som vissa här producerade. Tack!

    Jag komner aldrig att bidra till förtryck av andra, på något vis - inte heller i pladdertrådar på familjeliv eller liknande. Alla förtjänar svar, och frågor är inte dumma - är min utgångspunkt. Slutar vi fråga och diskutera stannar världen. Börjar vi se ner på människor med annan bildningsgrad och bakgrund likaså.

    Tack, jag lider inte brist på oxytocin. Tvärtom.


    Nu drar du väldigt förhastade slutsatser om mig och är inte heller själv fri från härskartekniker så vänligen kliv ned från den höga hästen. Jag skulle inte backa för en diskussion om de etiska frågorna kring detta men när du börjar med att fråga om försvarsadvokater vill att mördare ska gå fria, för att inte tala om det populistika inspelet om döttrar så känns du inte seriös för fem öre. Jag hoppas det här är en liten synd du rorar dig med på fritiden och att du har en högre klass på dina föreläsningar.
  • Plupp73
    NELJ skrev 2018-03-29 14:57:45 följande:

    För att bildade människor förstår att det behövs för att upprätthålla vårt rättssamhälle.

    Är det verkligen svårt att förstå?


    Du inledde själv och satte nivån med ovanstående svar.

    Saken är den att det inte är så enkelt etiskt för den enskilde människan oavsett bildning som du försöker påskina.

    Har under det senaste året läst en hel del artiklar om jurister och advokater som uttalar sig i just den frågan, som ställs dem relativt ofta. Det finns de facto försvarsadvokater som inte tar sig an vissa brottstyper - tex sexbrott mot barn, för att de inte hanterar det etiskt/moraliskt, trots att det inte handlar om atr försvara brottet som sådant.

    Det finns advokater som inte etiskt klarar att arbeta som försvarsadvokater för att de inte vill stå och kämpa emot brottsoffret utan för brottsoffret - och förändra samhället för offrens skull.

    Grunden är att alla rättsprocesser skall gå riktigt till, och brottslingar har rätt till försvarare. Det håller nog alla med om.

    Men som en försvarsadvokat uttryckte det " jag kämpar för att ingen skall dömas oskyldigt, vilket får ske på bekostnad av att några skyldiga går fria". Det är för mig, även om jag inser att det är det enda sättet att sköta vårt rättssystem, svindlande. Etiska dilemmat kvarstår därmed.

    Du får jättegärna fortsätta att dumförklara mig, och du får gärna fortsätta ditt krig. Själv tänker jag fira påsk med nära och kära, och innerligt hoppas att ffa Tova Mobergs mördare aldrig mer kan göra någon så illa som han gjort henne under lång, lång tid.

    Jag arbetar fö även för Kvinnor som är utsatta för våld i nära relationer. Det är ju rätt viktigt att kämpa för brottsoffren.

    Over and out
  • NELJ
    Plupp73 skrev 2018-03-29 21:15:34 följande:

    Du inledde själv och satte nivån med ovanstående svar.

    Saken är den att det inte är så enkelt etiskt för den enskilde människan oavsett bildning som du försöker påskina.

    Har under det senaste året läst en hel del artiklar om jurister och advokater som uttalar sig i just den frågan, som ställs dem relativt ofta. Det finns de facto försvarsadvokater som inte tar sig an vissa brottstyper - tex sexbrott mot barn, för att de inte hanterar det etiskt/moraliskt, trots att det inte handlar om atr försvara brottet som sådant.

    Det finns advokater som inte etiskt klarar att arbeta som försvarsadvokater för att de inte vill stå och kämpa emot brottsoffret utan för brottsoffret - och förändra samhället för offrens skull.

    Grunden är att alla rättsprocesser skall gå riktigt till, och brottslingar har rätt till försvarare. Det håller nog alla med om.

    Men som en försvarsadvokat uttryckte det " jag kämpar för att ingen skall dömas oskyldigt, vilket får ske på bekostnad av att några skyldiga går fria". Det är för mig, även om jag inser att det är det enda sättet att sköta vårt rättssystem, svindlande. Etiska dilemmat kvarstår därmed.

    Du får jättegärna fortsätta att dumförklara mig, och du får gärna fortsätta ditt krig. Själv tänker jag fira påsk med nära och kära, och innerligt hoppas att ffa Tova Mobergs mördare aldrig mer kan göra någon så illa som han gjort henne under lång, lång tid.

    Jag arbetar fö även för Kvinnor som är utsatta för våld i nära relationer. Det är ju rätt viktigt att kämpa för brottsoffren.

    Over and out


    Mitt krig??? Oj vad du tar i. Och varför insinuerar du att jag inte skulle bry mig om offren?

    Att jag reagerar över dina argument beror på att jag sett åtskilliga diskussioner om försvarsadokater och domare där man börjat med att som du diskutera det förkastliga i att försvara uppenbara mördare (inklusive dotter-argumentet) som sen blir till att de borde få smaka på samma brott själv och efter en stund lägger någon ut hemadressen till där personen i fråga bor.

    Och jag förstår inte varför det är svindlande att resonera som den advokaten. Hen har ju helt rätt. Om vi släpper förnuftet och går på de instinktiva känslor som uppstår vid grova brott har vi övergivit rättstaten och skapat en pöbel. Jag vill inte bo i ett sådant samhälle.
  • Hermioney
    Plupp73 skrev 2018-03-29 13:40:46 följande:

    Jag upplever det mycket svårt att förstå de försvarsadvokater som tar sig an försvar av anklagade för grova brott där bevisföringen är tämligen övertygande, och där det är utom allt rimligt tvivel att de tagit en ung människas liv genom brutala metoder.

    Hur försvarar man det etiskt/moraliskt?

    Vill man att dessa personer får lindriga straff/går fria?

    Skulle man därmed klara att se sin egen dotter inleda ett förhållande med en av dessa efter det att man lyckats förkorta/avskriva straff?

    Tänker nu närmast på de stora aktuella målen mot Billy Fagerström (Tova Moberg) och Peter Madsen (Kim Wall).

    Vill någon bildad samhällsmedborgare någonsin ha ut dessa avskum i frihet igen?

    Sedan kan jag ha respekt för den intellektuella utmaningen i problemet, men hur kan man leva med sig själv?


    Nån måste göra skitgörat. Alla har rätt till en försvarsadvokat oavsett vilka kräk de är.

    Nån måste gräva gravar. Nån måste jobba på bårhuset. Nån måste obducera lik. Nån måste torka äldres bajs. Nån måste städa bort blodet från mordplatser. Nån måste bära tunga flyttmöbler.

    Det finns massor av skitjobb men nån måste utföra de.
  • Kjell2

    Ett exempel på hur det kan gå när ingen försvarsadvokat är inblandad är Kevinfallet. Två mindreåriga misstänktes men då det aldrig skulle bli åtal förhördes de upprepade gånger utan försvarsadvokat. Polisen gjorde sen en egen bedömning av vilka som var skyldiga, utan rättegång, och ingen som försvarade pojkarna. 

    Pojkarna blev sen inte dömda i en rättegång men dömda av allmänheten, polisen, media och soc. Nyligen visades sig att pojkarna mycket väl kunde varit oskyldiga.

  • Amfitrite2

    Jag har en väninna som inte är försvarsadvokat men däremot kriminalvårdare, och hon har berättat att hon ofta får vänskapliga känslor för "sina" intagna. Hon vet "i teorin" vad de har gjort, men de är ju inte så som de var vid gärningstillfället - den sidan av dem ser hon inte. De är inte så läskiga där de sitter. Och när hon får höra deras livshistorier kan hon förstå hur det har blivit. Det är inte samma sak som att försvara själva handlingen. Antar att samma gäller försvarsadvokater, fängelsepräster o.s.v.. Fängelseprästerna försöker antagligen att "hata synden men älska syndaren".

    Angående Peter Madsen, så var det förresten ingen som visste om han var skyldig, eller till vad, när Bettina fick frågan om hon ville vara hans advokat. Vid det tillfället var ju Kim fortfarande bara försvunnen. Sedan var det länge oklart om hon hade dött vid en olycka och Madsen "bara" hade försökt komma undan ansvaret för den, för att inte mista sin rätt att köra ubåten, sin rätt att använda farliga ämnen (som raketbränsle), sina sponsorer, sina praktikanter o.s.v..

    Sedan blev det ju mer och mer klart att han var sexuellt pervers, men vid det laget kanske det redan hade vuxit fram vänskapliga känslor mellan Bettina och honom? Jag vet förresten inte ens om en försvarsadvokat har rätt att avsäga sig ett uppdrag, efter att h*n en gång har inlett det? Har hört någon gång att dom inte får det, men att tvärtom går bra.

Svar på tråden Försvarsadvokater avs grova brott