• Hs egen

    Furugolv

    Hej.

    Jag har lagt obehandlat furugolv i mitt kök. Jag önskar ett ljust men naturligt golv och har tänkt skura det med såpa. Jag kan dock inte bestämma mig för om jag ska luta eller kalka det innan. Lutat golv blir ju ljust och snyggt men hur praktiskt är det i ett kök? Kalkar är ju också snyggt men gillar inte riktigt att det lägger sig i springorna.

    Jag har inget stort kök så jag tänker att jag kommer skura det ofta första tiden och då försvinner ju faktiskt många fläckar.

    Jag är så nyfiken på era erfarenheter. Någon med furugolv i köket?


    believe
  • Svar på tråden Furugolv
  • scaniae

    Obehandlat trägolv i köket...

    Jag är ingen byggare men det låter inte fuktsäkert.

    Du kommer dessutom snart tröttna på att skura golvet.

  • Hs egen

    Finns ju dock inte många trägolv som är helt fuktsäkra?

    Jag gillar att såpskura så det är inga problem där.

    Har nu lutat golvet och blivit lätt besviken. Skulle gärna diskutera detta med någon som har erfarenhet av just lutat köksgolv.


    believe
  • Ingrediensen

    Vi har lutat furugolv i köket (och i de flesta andra rum). Det funkar jättebra MEN du får inte stoppa efter lutningen utan nu måste du behandla golvet ytterligare. Finns i princip tre varianter;
    Lack
    Olja
    Hårdvaxolja

    I köket har vi hårdvaxolja vilket jag absolut rekommenderar. Har även en trasmatta (finns ju även i plast) längs med köksbänken. Mest för att fånga upp smulor, fläckar och fukt. Men det är ju en smaksak.

    Men se nu till att lägga på hårdvaxolja, luten är alltså enbart en utseendegrej och ersätter inte skyddade behandling. Förr körde man ju med skurhink men då får du vänta länge (och jobba hårt) för att få en skyddade yta.

  • Hs egen

    Jag är beredd att skura och skura men skulle vilja höra lite erfarenheter för att få ett hum om hur lång tid det tar innan man har ett bra skydd.

    Furu är ju fantastiskt när det gäller hack och repor det är ju bara att fukta. Däremot vet jag inte hur jag ska hantera fett och övriga fläckar.


    believe
  • Hs egen

    Jag är beredd att skura och skura men skulle vilja höra lite erfarenheter för att få ett hum om hur lång tid det tar innan man har ett bra skydd.

    Furu är ju fantastiskt när det gäller hack och repor det är ju bara att fukta. Däremot vet jag inte hur jag ska hantera fett och övriga fläckar.


    Ingrediensen skrev 2018-04-06 22:24:33 följande:

    Vi har lutat furugolv i köket (och i de flesta andra rum). Det funkar jättebra MEN du får inte stoppa efter lutningen utan nu måste du behandla golvet ytterligare. Finns i princip tre varianter;

    Lack

    Olja

    Hårdvaxolja

    I köket har vi hårdvaxolja vilket jag absolut rekommenderar. Har även en trasmatta (finns ju även i plast) längs med köksbänken. Mest för att fånga upp smulor, fläckar och fukt. Men det är ju en smaksak.

    Men se nu till att lägga på hårdvaxolja, luten är alltså enbart en utseendegrej och ersätter inte skyddade behandling. Förr körde man ju med skurhink men då får du vänta länge (och jobba hårt) för att få en skyddade yta.


    Jag har redan skurat ett antal gånger så hårdvaxolja är försent även de andra förslagen. Man bygger ju upp ett bra skydd med såpa på ett icke lutat golv så det borde gå att bygga upp ett skydd även på lutat golv.

    Ångrar att jag lutade men blev en aning övertalad av en försäljare som sa att det går att ha lutat+skurat golv i köket.

    Därför är jag väldigt intresserad av att höra av någon som har just sådant golv i kök.
    believe
Svar på tråden Furugolv