• Äldre 29 Mar 20:26
    37913 visningar
    12 svar
    12
    37913

    Backpacka med 2åring

    Hej,

    Jag planerar att backapacka med min tvååring i höst och jag undrar om någon har tips att dela med sig av? Vad ska jag tänka på inför avresa osv? Vi planerar att vara borta några månader..

  • Svar på tråden Backpacka med 2åring
  • Anonym (Lai)
    Äldre 29 Mar 20:38
    #1

    Spännande! Vart ska ni resa? Är sugen på att göra detsamma med min son till hösten, han kommer vara 1,5 då. Var nyligen i Thailand och vart helt kära så Asien blir det för vår del.

  • Äldre 29 Mar 20:49
    #2
    Coolt! Jag tänker mig att det blir Asien, iallafall till att börja med.. Så bland annat Thailand. Vart i Thailand var du och hur var det med barn?
  • Äldre 29 Mar 20:55
    #3

    Åh, följer

  • Anonym (Lai)
    Äldre 29 Mar 21:34
    #4
    Hehej skrev 2018-03-29 20:49:12 följande:
    Coolt! Jag tänker mig att det blir Asien, iallafall till att börja med.. Så bland annat Thailand. Vart i Thailand var du och hur var det med barn?
    Khao lak, dock på ett stort hotellkomplex ;)

    Men vi tog oss ut och besökte marknader m.m så vi hängde inte enbart på hotellet. Funkade hur bra som helst med barn, även de dagar vi var utanför hotellet och dess bekvämlighet.
  • Anonym (K)
    Äldre 29 Mar 22:08
    #5

    Jag och min man var ute i fem månader med våra barn för ett år sedan. De var 7 månader och 3,5 år när vi åkte och 1 år och nästan 4 år när vi kom hem. Det bästa vi har gjort! Vi var på Nya Zeeland i två månader, Thailand i två månader och Bali i en månad. Vi varvade att åka runt, hyra hus, bo på hostel och hotell.

    På NZ hälsade vi på vänner men passade även på att bila runt, dels med en liten campervan och dels med vanlig bil och bodde i små stugor på campingplatser (fanns säng och vattenkokare typ, annars använde man campinfaciliteterna). Vi bodde på ett hostel/camping i en vecka och hyrde hus i en liten surfstad i två veckor.

    I Thailand var vi några dagar i Bangkok, hyrde ett hus på Koh Samui i fem veckor och båtluffade till Koh Tao och Koh Phangan i tre veckor.

    På Bali hyrde vi hus men åkte runt också. Med två småbarn blir det rätt mycket packning även om vi reste lätt. Då var det skönt att lämna en del och åka iväg en vecka till Gili Air eller några dagar till Ubud.

    Det var mycket lättare att backpacka med små barn än vad jag trodde. Ska ni resa till varma länder behövs inte så mycket kläder. Man glider mest runt i samma kläder ändå eller badkläder. Se till att ha bra uv-kläder till barnen och köp med solkräm med högt skydd från Sverige. Fundera på saker som är bra i reseapoteket. Vätskeersättning, alvedon, medicinskt kol (om ni har barn som stoppar saker i munnen) t ex. Ta INTE med alvedonsuppar, de smälter i värmen, utan kör på flytande! Smågrejer att roa barnen med under resor. Pixiböcker, pennor, målarbok, klistermärken, surfplatta med lite spel och filmer. Barnvagn som är godkänd som handbagage t ex yoyo. Det är sjukt jobbigt med trötta barn och mellanlandningar och är så värt med en vagn man inte måste tjafsa om ifall man får ta med den till gaten eller inte. Smidig vagn också på smala gator och där det finns mycket trappor t ex när man åker skytrain i Bangkok. Eller om man ska åka tuktuk men ändå vill ha med vagnen. Om barnet äter barngröt eller dricker välling, ha med det hemifrån.

    Det är det jag kommer på nu. Bara att fråga om ni undrar nåt annat. :)

  • Äldre 30 Mar 11:34
    #6

    Åh tack snälla för svar!! Precis sånt här jag behöver höra. Kommer från en liten ort så det sticker ju i mångas ögon att man gör vissa saker som inte följer Svensson så dom flesta jag känner är negativa till idén. Så som sagt, tack! Sånt här behöver jag :D

    Jag är ju just nu i tidigt stadie av planeringen och vet egentligen inte än så mycket vad jag tänkt mig, vet bara att jag inte vill vara kvar där jag är nu!

    Bilbarnstolar åsådär, hur gjorde ni med det? Finns det bra alternativ att hyra åså?

    Hur är priserna där nu? Jag var i Asien för typ 10 år sen så det har ju säkerligen ändrats en del sen dess.

  • Anonym (K)
    Äldre 30 Mar 13:32
    #7
    Hehej skrev 2018-03-30 11:34:40 följande:

    Åh tack snälla för svar!! Precis sånt här jag behöver höra. Kommer från en liten ort så det sticker ju i mångas ögon att man gör vissa saker som inte följer Svensson så dom flesta jag känner är negativa till idén. Så som sagt, tack! Sånt här behöver jag :D

    Jag är ju just nu i tidigt stadie av planeringen och vet egentligen inte än så mycket vad jag tänkt mig, vet bara att jag inte vill vara kvar där jag är nu!

    Bilbarnstolar åsådär, hur gjorde ni med det? Finns det bra alternativ att hyra åså?

    Hur är priserna där nu? Jag var i Asien för typ 10 år sen så det har ju säkerligen ändrats en del sen dess.


    Till lilla hade vi med babyskyddet för det fick plats i vagnväskan med vagnen. Var tyvärr tvungna att ha med en större vagn än yoyon. Det var sista månaderna före bäst före datumet på den så vi lämnade den på Bali innan vi åkte hem. Till stora fick vi låna en stol av våra vänners kompisar när vi bilade på NZ. Där är det lag på att alla barn under 7 år måste sitta i bilstol, det räcker inte med bilkudde. Han är nämligen lång för sin ålder så vi hade med en uppblåsbar bilkudde som vi hade under resten av resan när det behövdes. I Asien är det ju inte vanligt med bilstolar utan barnen sitter i knät. Därför tror jag det är svårt att hitta bilstol på plats. Däremot tror jag det finns nåt svenskt företag som hyr ut bilstolar i Thailand men tror bara de finns där och inte i resten av Asien. Googla på det iaf. Om ni vet med er att ni ska åka mycket bil hade jag tagit med en från Sverige som är enkel att montera. Då får ni även en bakåtvänd för det tror jag ni får svårt att hitta, inte bara i Asien. På NZ åker t ex barn framåt redan från 1 år.

    Priserna beror ju helt på vilken nivå man vill lägga sig på. Det går att bo och leva väldigt billigt. Är ni dessutom bara en vuxen och ett barn kan ni hitta väldigt billiga hotell. Mat är samma sak. Vi åt mest street food, både godare och billigare än på turistiga restauranger. Åt vi på restaurang var det på de små med plastbord och plastpallar där det också var billigt. När vi hyrde hus köpte vi lite egen mat men det var oftast dyrare än street food så det var mest frukost, ägg och frukt. Plus lite pasta, bacon och tomatsås när barnen ville ha "svensk" mat.

    Ett annat tips, iaf om ni är en längre tid på ett ställe, är att kolla om det finns någonstans att fylla på fräscht vatten i tomma flaskor istället för att köpa nya hela tiden, mycket billigare. Har ni eget kök och ska köpa egen mat, blöjor mm så åk till ett stort varuhus och inte på 7eleven runt hörnet. Också mycket billigare. Dessutom bättre att köpa ett paket blöjor med typ 40-50 blöjor i istället för att paket med max 10 st på 7eleven.
  • Äldre 31 Mar 19:19
    #8

    Okej, tack! Kanske bra att ta mer bilstol så, får se.. jag tänker mig att vi kommer stanna ganska länge på varje ställe men om vi blir borta ett tag så blir det ju ändå en del byten och lika bra att ha en stol kanske. Tack för dina svar! Hoppas du finns tillgänglig om några månader, jag lär ju ha hur mycket frågor som helst när det närmar sig lite mer ????

  • Anonym (K)
    Äldre 9 Apr 08:06
    #9

    Kom på ett tips om bilåkning med barn. Det finns ett bälte man kan köpa som man sätter på sig själv och sedan till barnet när man åker med det i knät. Här är länk: www.barnresebutiken.se/i-bilen/belt-up-baby-1

    Kollade däremot inte för vilken ålder/vikt det är till. Oavsett så är den butiken, barnresebutiken.se, väldigt bra för smarta reselösningar. Vi har bl a köpt en uppblåsbar bilkudde till vår då 3,5-åring (lång för sin ålder) som funkade toppen och en resesäng till bebisen som bara vägde 1 kg. Perfekt när man backpackar! :)

  • Äldre 23 Apr 22:30
    #10

    Tack för dina tips!!!

  • Äldre 8 May 23:45
    #11
    Anonym (K) skrev 2018-03-29 22:08:00 följande:

    Jag och min man var ute i fem månader med våra barn för ett år sedan. De var 7 månader och 3,5 år när vi åkte och 1 år och nästan 4 år när vi kom hem. Det bästa vi har gjort! Vi var på Nya Zeeland i två månader, Thailand i två månader och Bali i en månad. Vi varvade att åka runt, hyra hus, bo på hostel och hotell.

    På NZ hälsade vi på vänner men passade även på att bila runt, dels med en liten campervan och dels med vanlig bil och bodde i små stugor på campingplatser (fanns säng och vattenkokare typ, annars använde man campinfaciliteterna). Vi bodde på ett hostel/camping i en vecka och hyrde hus i en liten surfstad i två veckor.

    I Thailand var vi några dagar i Bangkok, hyrde ett hus på Koh Samui i fem veckor och båtluffade till Koh Tao och Koh Phangan i tre veckor.

    På Bali hyrde vi hus men åkte runt också. Med två småbarn blir det rätt mycket packning även om vi reste lätt. Då var det skönt att lämna en del och åka iväg en vecka till Gili Air eller några dagar till Ubud.

    Det var mycket lättare att backpacka med små barn än vad jag trodde. Ska ni resa till varma länder behövs inte så mycket kläder. Man glider mest runt i samma kläder ändå eller badkläder. Se till att ha bra uv-kläder till barnen och köp med solkräm med högt skydd från Sverige. Fundera på saker som är bra i reseapoteket. Vätskeersättning, alvedon, medicinskt kol (om ni har barn som stoppar saker i munnen) t ex. Ta INTE med alvedonsuppar, de smälter i värmen, utan kör på flytande! Smågrejer att roa barnen med under resor. Pixiböcker, pennor, målarbok, klistermärken, surfplatta med lite spel och filmer. Barnvagn som är godkänd som handbagage t ex yoyo. Det är sjukt jobbigt med trötta barn och mellanlandningar och är så värt med en vagn man inte måste tjafsa om ifall man får ta med den till gaten eller inte. Smidig vagn också på smala gator och där det finns mycket trappor t ex när man åker skytrain i Bangkok. Eller om man ska åka tuktuk men ändå vill ha med vagnen. Om barnet äter barngröt eller dricker välling, ha med det hemifrån.

    Det är det jag kommer på nu. Bara att fråga om ni undrar nåt annat. :)


    Bokade ni via något företag eller på egen hand?
  • Äldre 22 Sep 18:09
    #12

    Heeej, ni som har kommenterat här!! Det börjar närma sig avresa för oss nu :) men jag undrar Lai som kommenterat ovan.. har ni varit två vuxna som varit iväg eller har du varit själv med barn? Kommer ni att åka under hösten nu igen som ni funderade på ?

Svar på tråden Backpacka med 2åring