• Äldre 30 Mar 15:44
    6374 visningar
    8 svar
    8
    6374

    Vart anmäler jag ett företag som försöker debatterar mig?

    Hej!

    För flera månader sedan bokade jag en danskurs för dottern men jag avbokade kursen efter bara en vecka då jag ansåg att tiderna kommer inte att passa. Jag avbokade ca 2 månader innan kursstart vilket är i mycket godtid enligt avbokningsreglarna. Företaget har slarvat bort min avbokning och kräver mig nu på pengar. Hos vem kan jag anmäla företaget och hur ska avin makuleras?!

    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Vart anmäler jag ett företag som försöker debatterar mig?
  • Äldre 30 Mar 15:50
    #1

    Avbokade du då alltså över telefonen och inte skriftligt över mail? Hur som helst kan du först skicka fakturan tillbaka där du skriver ?bestrides? på fakturan. I tillägg skriver du ett brev där du berättar din version så tydligt som möjligt, dvs datum och tid när du bokat vs. Avbokade. Vem du pratade med osv. Om du har mailkonversation eller annat lägger du givetvis med det som en bilaga. Är det över telefonen du avbokade kan du försöka få fram en skärmdump/specifikation över att du ringt telefonnumret (detta bevisar ju inte vad samtalet handlat om men det är det närmsta du kommer). Ta givetvis kopia på allt innan du skickar iväg på posten. Lycka till!

  • Äldre 30 Mar 16:12
    #2

    Tack för ditt svar! Min avanmälan har gått skriftligt via e-mail med fullständiga uppgifter. Därför undrar jag om jag kan vända mig till exempel till konsumentverket? Samma person som tog emot anmälan försöker kräva mig på prngar!

  • Anonym (Skriv ut?)
    Äldre 30 Mar 16:14
    #3
    Miamia2018 skrev 2018-03-30 16:12:33 följande:

    Tack för ditt svar! Min avanmälan har gått skriftligt via e-mail med fullständiga uppgifter. Därför undrar jag om jag kan vända mig till exempel till konsumentverket? Samma person som tog emot anmälan försöker kräva mig på prngar!


    Men då är det väl bara att du skriver ut ditt mail. Där står ju datum och allt de behöver?
  • Äldre 30 Mar 16:22
    #4

    Ja! kanon ... Tack????????

  • Äldre 30 Mar 16:25
    #5

    Som ovan skriver. Då gör du bara såhär:

    1. Skriv BESTRIDES på fakturan.

    2. Skriv ut mailet där det framkommer att du avbokat

    3. Skriv ett brev där du förklarar att fakturan bestrides pga att du avbokat inom tiden enligt avbokningsreglerna. Skriv också att du vill ha bekräftelse på att informationen mottagits.

    3. Ta kopia på allt innan du skickar. Bäst är kanske att scanna in faktura och tidigare mail och skicka allt på mail, då har du svart på vitt att allt är skickat och mottaget (ingen kan säga att det kommit bort i posten).

    Du ska inte i nuläget behöva gå vidare till någon annan, du har ditt på det torra. Börja därför med att skicka ovan till företaget. Ger de sig inte då, då går du ev vidare men de kommer inte komma någonstans. Skulle de mot förmodan skicka till inkasso har du fortfarande ditt på det torra med mailet du skickat så det är ingen fara.

  • Äldre 30 Mar 16:28
    #6

    Tusen tack ????

  • Äldre 30 Mar 16:29
    #7

    Tusen tack :)

  • Anonym (Abc)
    Äldre 31 Mar 05:31
    #8
    +1

    Det kan vara så att företaget (om det är oseriöst) kommer hota med inkasso. Stå då på dig om bestridan och ange att inkassobolaget inte kommer driva in en korrekt bestriden faktura så de kan skicka dit så mycket de vill utan att något kommer hända. Företag vet att folk är rädda för inkasso och kan därför hota med det även fast det finns regler att följa för dem som skyddar en som konsument.

Svar på tråden Vart anmäler jag ett företag som försöker debatterar mig?