• NELJ

    4-5 timmar i bil?

    Hej! Jag ska ut och åka med mina två katter och resan tar 4-5 timmar. Katterna är bilvana men har aldrig åkt längre sträckor än 1-1,5 timmar. Jag har läst att de ska fixa att vara utan låda i sex timmar men det låter länge. Samtidigt är det ju inte alls säkert att en katt gör sina behov om man pausar.

    Är det någon som brukar åka lite längre med katter. Hur brukar ni göra?

  • Svar på tråden 4-5 timmar i bil?
  • Pr0nographic

    Det kommer gå bra. 5h är ingenting.

    Jag har rest med flyg, tåg och bil runt halva Sverige på kattutställningar osv. Fasta katten kvällen innan och ha med dig extra underlägg till buren :) tillgång till vatten ska finnas.

  • EmberEyes

    Jag har rest 5-6 timmar med katt vid ett par tillfällen. Mina tycker inte om att åka bil, så de har noll intresse av låda, dricka eller mat vare sig under resan eller framme vid destinationen, det brukar ta en timme eller två innan de varvat ner tillräckligt.

  • Birmafröken

    Ta aldrig ut katten ur bilen, vad du än gör och vad som än händer! Ta med ombyte för liggunderlag och byt det om nödvändigt (om katten kissar eller bajsar), men försök som sagt aldrig rasta katten utomhus! Sliter sig katten loss från selen i främmande miljö långt hemifrån kan det vara sista gången du ser din katt.

  • TreSmåStjärnor

    Det är ingen fara att åka bil 4-5 timmar med katterna. Tänk bara på att om ni stannar för att sträcka på benen, ni människor alltså, se till att det inte blir för varmt i bilen om ni åker en solig dag, det blir ju lätt så. Och som någon skrev, ha med så ni kan byta underlag i buren / våtservetter eller liknande om katten bajsar, har själv åkt ett par timmar med kattbajslukt i bilen och det var inte roligt, inte för katten heller såklart.

  • Hermioney
    NELJ skrev 2018-03-31 16:32:53 följande:

    Hej! Jag ska ut och åka med mina två katter och resan tar 4-5 timmar. Katterna är bilvana men har aldrig åkt längre sträckor än 1-1,5 timmar. Jag har läst att de ska fixa att vara utan låda i sex timmar men det låter länge. Samtidigt är det ju inte alls säkert att en katt gör sina behov om man pausar.

    Är det någon som brukar åka lite längre med katter. Hur brukar ni göra?


    Det är ju bara att sätta in en kattlåda i bilen. Titta på Gunilla Persson i Svenska Hollywoodfruar

    Tusse åker där bak och har egen kattlåda med sig
  • EmberEyes
    Hermioney skrev 2018-04-05 11:05:50 följande:
    Det är ju bara att sätta in en kattlåda i bilen. Titta på Gunilla Persson i Svenska Hollywoodfruar

    Tusse åker där bak och har egen kattlåda med sig
    Fast nu är vi i Sverige (?) och då gäller svenska lagar för att transportera djur...
  • Hermioney
    EmberEyes skrev 2018-04-05 17:14:34 följande:

    Fast nu är vi i Sverige (?) och då gäller svenska lagar för att transportera djur...


    Och här är kattlåda förbjudet?
  • NELJ
    Hermioney skrev 2018-04-05 17:16:58 följande:

    Och här är kattlåda förbjudet?


    Nej men katten får inte vara lös. Inte ens om man heter Gunilla. :)
  • NELJ

    Tack för alla svar. Resan gick utmärkt. Kissarna sov mest hela tiden och var pigga och glada när vi kom fram.

    Passar på med en följdfråga. Nu har jag två kattburar och katterna är inte fullvuxna så de har hittills delat på en bur. De är systrar och jag tänker att de är trygga ihop. Men det börjar bli trångt och katterna kommer nog bli rätt mycket större. Visst borde jag köpa en stor bur för framtida transporter i stället för att ha tjejerna i var sin?

  • hon mot strömmen
    NELJ skrev 2018-04-05 17:34:08 följande:

    Tack för alla svar. Resan gick utmärkt. Kissarna sov mest hela tiden och var pigga och glada när vi kom fram.

    Passar på med en följdfråga. Nu har jag två kattburar och katterna är inte fullvuxna så de har hittills delat på en bur. De är systrar och jag tänker att de är trygga ihop. Men det börjar bli trångt och katterna kommer nog bli rätt mycket större. Visst borde jag köpa en stor bur för framtida transporter i stället för att ha tjejerna i var sin?


    Köp en större och ha båda i samma bur, sätt en hängmatta och filt på golvet, så en kan ligga där och en på golvet om de vill, sätt in en kattlåda av modell minsta. Köp matskålar till hamster som man kan hänga på gallret så de ha vattem och mat. Se till att de kan få skugga med att lägga en filt över buren delvis för att skydda mot solen. Har båda mina katter 2 och 3 år i samma bur. Kan ta en bild och visa om du vill.
  • Hermioney
    NELJ skrev 2018-04-05 17:30:04 följande:

    Nej men katten får inte vara lös. Inte ens om man heter Gunilla. :)


    Visste du inte att det finns olika storlekar på burar?
  • NELJ
    Hermioney skrev 2018-04-05 17:53:20 följande:

    Visste du inte att det finns olika storlekar på burar?


    Jo, men du skrev att det bara var att sätta in en låda i bilen så jag uppfattade det som att katten var lös. Men det kanske var fel? :)
  • Hermioney
    NELJ skrev 2018-04-05 18:05:13 följande:

    Jo, men du skrev att det bara var att sätta in en låda i bilen så jag uppfattade det som att katten var lös. Men det kanske var fel? :)


    Katten är instängd men med en kattlåda.
  • Guldbarb
    NELJ skrev 2018-04-05 17:34:08 följande:

    Tack för alla svar. Resan gick utmärkt. Kissarna sov mest hela tiden och var pigga och glada när vi kom fram.

    Passar på med en följdfråga. Nu har jag två kattburar och katterna är inte fullvuxna så de har hittills delat på en bur. De är systrar och jag tänker att de är trygga ihop. Men det börjar bli trångt och katterna kommer nog bli rätt mycket större. Visst borde jag köpa en stor bur för framtida transporter i stället för att ha tjejerna i var sin?


    Av säkerhetsskäl bör de har varsin bur. Skulle ni vara med om en olycka slås katterna in i varandra. Det kan även bli så att de attackerar varandra (en överslagsreaktion) för att de förknippar den andre med smärtan från olyckan. Av samma anledning bör man inte ha ex skålar eller kattlåda i buren vid transport.
Svar på tråden 4-5 timmar i bil?